ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات: بازنگری در پهنای باند فرکانسی اپراتورها در دست اقدام است

«محمدجواد آذری جهرمی» امشب (۳ مهر) به شکل زنده از طریق اینستاگرام توضیحاتی را در رابطه با علت کاهش کیفیت اینترنت، به خصوص اینترنت اپراتورهای موبایل مطرح کرد اما مهم‌ترین خبری که وزیر ارتباطات آن ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۳۱

«محمدجواد آذری جهرمی» امشب (۳ مهر) به شکل زنده از طریق اینستاگرام توضیحاتی را در رابطه با علت کاهش کیفیت اینترنت، به خصوص اینترنت اپراتورهای موبایل مطرح کرد اما مهم‌ترین خبری که وزیر ارتباطات آن را اعلام کرد، این بود که پهنای باند فرکانسی اپراتورهای موبایل نباید یکسان باشد؛ چراکه «اپراتوری» که تعداد کاربران کمتری دارد، به اندازه‌ی «اپراتورهای دیگر» نیاز به پهنای باند ندارد.

جهرمی در همین رابطه خبر از اقداماتی در رگولاتوری و اپراتورهای موبایل داد و گفت: «بازنگری در پهنای باند فرکانسی اپراتورها در دست اقدام است. این منطقی نیست شبکه‌ای که به شدت ظرفیت خالی دارد، یک پهنای باند فرکانسی داشته باشد و برابر همان مقدار، اپراتوری که تعداد مشترکان بسیار بیشتری دارد از پهنای باند بهره ببرد. این اقدامی است که اکنون به شکل جدی در مجموعه اپراتورهای ما در حال انجام و پیگیری است.»

او همچنین خبر داد که افزایش ظرفیت اتصال اپراتورها به سایت‌های فیبر نوری، موضوع دیگری است که در حال پیگیری است.

اما چه شد که آذری جهرمی به پیشنهاد تقسیم پهنای باند فرکانسی اپراتورهای موبایل بر پایه تعداد مشترکان رسید؟ او توضیح داد که شبکه تلفن همراه از فرکانس برای انتشار خودش استفاده می‌کند و میزان پهنای باند فرکانسی در اختیار اپراتورها، در این میان یک پارامتر مهم است که می‌تواند کیفیت سرویس را تعیین کند.

او علت اُفت کیفیت در دیتای موبایل، مخصوصاً در نسل سوم شبکه موبایل همراه اول و نسل چهارم رایتل را، نیاز سیستم هواپیمایی عنوان کرد:

«در یک ماه گذشته با توجه به نیازی که سیستم‌های هواپیمایی کشوری داشتند، روی باند ۹۰۰ مگاهرتز مجبور شدیم میزانی از پهنای باند را به سیستم‌های هواپیمایی اختصاص دهیم. این پهنای باند، در اختیار همراه اول و مخصوص خدمات نسل سوم شبکه بوده که از این اپراتور کاسته شده. همراه اول خدمات صوتی خود را هم روی باند ۹۰۰ مگاهرتز دارد و یکی از پرترافیک‌ترین اپراتورهاست. با این شرایط، همراه اول با یک اشباع جدی در کانال فرکانسی مواجه شد. در نتیجه کیفیت بد، ناشی از کمبود پهنای باند در اختیار همراه اول است.»

بر اساس آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا ۳۱ خرداد ۹۸، سهم همراه اول از بازار اپراتورها ۵۹.۲ درصد، سهم ایرانسل ۳۶.۴ درصد و سهم رایتل، فقط ۴.۲ درصد بوده است. حال باید دید وزیر ارتباطات چقدر برای دادن سهم پهنای باند فرکانسی اپراتورهای کم مخاطب‌تر به اپراتورهای پرترافیک‌تر، موفق خواهد بود و آینده این ایده جنجالی، به کجا خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • samxfire
    samxfire | ۳ مهر ۱۳۹۸

    به هیچوجه کار درستی نیست، اینکه ما رایتلی ها به واسطه جمعیت کم،سزاوار پهنای باند محدود باشیم، ما هم طرفداران رایتل هستیم و رایتل باید از حق ما دفاع کند!!!

    • saimon
      saimon | ۴ مهر ۱۳۹۸

      خب بد که نمیگه ؛ هر که بامش بیش برفش بیشتر

مطالب پیشنهادی