ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیر عامل اوبر بعد از زیان ۵ میلیارد دلاری: کسب‌وکارمان پایدار و رو به رشد است

در مصاحبه‌ای که مدیر عامل Uber «دارا خسروشاهی» با CNN انجام داده، از مدل کسب و کار اوبر که شامل سرمایه‌گذاری‌های هنگفت این شرکت برای تبلیغات سرویس‌های کرایه ماشین و دلیوری غذا می‌شود، دفاع کرده ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

در مصاحبه‌ای که مدیر عامل Uber «دارا خسروشاهی» با CNN انجام داده، از مدل کسب و کار اوبر که شامل سرمایه‌گذاری‌های هنگفت این شرکت برای تبلیغات سرویس‌های کرایه ماشین و دلیوری غذا می‌شود، دفاع کرده و همچنین گفته که تعریف کار مستقل باید برای رانندگان اوبر تغییر کند.

خسروشاهی در گفتگو با «کریستین امانپور» از سی ان ان در این باره گفت:

چنین مدلی کاملا پایدار است. مثلا کسب و کار ما پیشرفتی بیش از 30 درصد در سطح جهانی دارد. اگر کسب و کاری دارید که اندازه بازار آن در حوزه حمل و نقل و غذا و تجارت جهانی تریلیون‌ها دلار است، سرمایه گذاری از سوی کمپانی منطقی به نظر می رسد.

اوبر در سه ماهه منتهی به ژوئن امسال 5.2 میلیارد دلار از دست داد که بیشترین ضرر سه ماهه تاریخ این شرکت به حساب می‌آید. سهام اوبر از زمان عمومی شدن آن در ماه می بیش از 30 درصد افت داشته است.

اوبر در حال حاضر با مشکلات فراوانی دست و پنجه می‌کند. مثلا قوانین کالیفرنیا کار را برای شرکت‌هایی که می‌خواهند کارکنان را به عنوان پیمانکاران مستقل و نه کارمند رسمی معرفی کنند سخت‌تر می‌کند. این قانون می‌تواند هزینه رانندگان را برای اوبر در این ایالت بیشتر کرده و پایه‌گذار قانون‌گذاری‌های مشابه در سطح ایالات متحده شود.

قانون مذکور که با نام  AB-5 شناخته می‌شود، کسب و کارهایی مثل Uber را ملزم می‌کند در صورتی که قصد ثبت کارکنان مستقل خود را به عنوان کارمند رسمی ندارند باید اثبات کنند کارکنان قراردادی آن‌ها تحت کنترل شرکت نبوده، حیطه کاری آن‌ها با کارمندان رسمی شرکت متفاوت بوده و این کارکنان در نوعی کسب و کار مستقل که طبیعت آن مشابه کسب و کار شرکت است مشغول به کار هستند.

رانندگان اوبر

اوبر ادعا می‌کند که این لایحه آن‌ها را ملزم به دسته‌بندی مجدد رانندگانش به عنوان کارمند رسمی نمی‌کند. خسرو شاهی هم در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید:

البته که این قانون اعمال می‌شود، اما فکر نمی‌کنیم که ما را ملزم به معرفی رانندگانمان به عنوان کارمندان تمام وقت کرده باشد. ما بر این عقیده هستیم که طبیعت کار مستقل باید تغییر کند و رانندگانمان باید از خدمات سلامت و بیمه بهره‌مند باشند.

با این حال به نظر اجرای چنین برنامه‌ای برای بهبود مزایایی که رانندگان Uber از آن بهره‌مند خواهند شد در تضاد با تصمیمات این شرکت برای کنترل هزینه‌هایش باشد. چند ماه پیش اوبر 400 نفر از کارکنانش که تقریبا یک سوم بخش مارکتینگ آن را تشکیل می‌دادند اخراج کرد. اوایل این ماه هم 435 نفر از بخش محصول و مهندسی آن از کار بیکار شدند و علاوه بر این خدمات قسمت اسکوتر و دوچرخه الکتریکی آن‌ها در بسیاری از شهرها متوقف شد.

CNN
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی