ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارتباط عارضه فشار خون بالا با بیماری‌های میکروبی دهان
علمی

ارتباط فشار خون بالا با بیماری‌های میکروبی دهان

پژوهشگران در یک مطالعه مروری جدید توانسته‌اند بین فشار خون بالا و بیماری‌های میکروبی دهان، رابطه‌ای مستقیم بیابند. بر طبق تجزیه و تحلیل‌ نویسنده‌های این مطالعه، هر چقدر وضعیت بهداشت دهان و دندان یک فرد ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

پژوهشگران در یک مطالعه مروری جدید توانسته‌اند بین فشار خون بالا و بیماری‌های میکروبی دهان، رابطه‌ای مستقیم بیابند. بر طبق تجزیه و تحلیل‌ نویسنده‌های این مطالعه، هر چقدر وضعیت بهداشت دهان و دندان یک فرد وخیم‌تر باشد، احتمال اینکه فرد از فشار خون بالا رنج ببرد نیز بیشتر است.

اینکه دقیقا چه رابطه سلولی و موکولی بین این دو عامل وجود دارد، هنوز مشخص نشده است. محققین یافته‌های ۸۱ مطالعه پژوهشی در ۲۶ کشور مختلف را گردآوری کرده و سپس تجزیه و تحلیل کرده‌اند. کشف این رابطه خطی و مستقیم می‌تواند نگاهی جدید به عارضه فشار خون بالا را به وجود بیاورد. افرادی که وضعیت دهان و دندان بهتری داشته‌اند، ۲۲ درصد احتمال می‌رود که به فشار خون بالا دچار هستند.

فرانچسکو دی‌آیوتو، نویسنده مسئول این مطالعه مروری از دانشگاه کالج لندن پیرامون یافته‌هایشان توضیح می‌دهد:

ما رابطه‌ای خطی را شاهد بودیم. هر چقدر سلامتی یک فرد از لحاظ بهداشت دهان وخیم‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که به  فشار خون مبتلا شده. به نظر می‌رسد که این ارتباط، پیوند با دوامی است که بین افراد سالم و ناسالم حاکم است.

ارتباط عارضه فشار خون بالا با بیماری‌های میکروبی دهان

با در نظر داشتن جامعه آماری وسیع این مطالعه مروری، همچنان این سوال مطرح است که چه مکانیسمی بین این دو عامل وجود دارد. لذا احتمالا به زودی راه‌اندازی پروژه‌های تحقیقاتی متعددی در علوم پزشکی را برای اثبات یا رد این فرضیه شاهد خواهیم بود.

با این حال محققین ۱۲ رویه درمانی را روی گروهی از بیماران اتخاذ کرده‌اند که تنها پنج رویکردشان توانسته به بهبودی وضعیت فشار خون بیماران ختم شود. به همین سبب دی‌آیوتو پیرامون درمان عارضه فشار خون با اتکا و توسل به درمان بهداشت دهان و دندان به شدت ابراز امیدواری می‌کند.

این فرضیه در حال حاضر وجود دارد که عوامل التهاب‌زای موجود در حفره دهان مسبب افزایش فشار خون هستند. با این اوصاف باید منتظر باشیم تا تحقیقات علمی دیگری در این زمینه انجام شوند. نتایج این مطالعه مروری در ژورنال Cardiovascular Research به انتشار رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی