ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نیروگاه هسته ای شناور
تکنولوژی

نخستین نیروگاه هسته ای شناور دنیا در روسیه لنگر انداخت

در ماه آوریل امسال روسیه از راه اندازی نخستین و تنها نیروگاه هسته ای شناور دنیا خبر داد. این کشتی که Akademik Lomonosov نام دارد به تازگی و طی تشریفاتی خاص در مقر دائمی خود واقع ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

در ماه آوریل امسال روسیه از راه اندازی نخستین و تنها نیروگاه هسته ای شناور دنیا خبر داد. این کشتی که Akademik Lomonosov نام دارد به تازگی و طی تشریفاتی خاص در مقر دائمی خود واقع در Pevek (بندرگاهی در مدار شمالگان) لنگر انداخته است.

نخستین نیروگاه هسته ای شناور دنیا سفر خود را از Murmansk آغاز کرد؛ یعنی جایی که سوخت هسته ای به آن انتقال داده شد و سپس به سمت مسیر دریای شمال به حرکت افتاد و پیشتر از زمان برنامه ریزی شده قبلی به Pevek رسید. تصاویر زمینی و ماهواره ای تهیه شده از مسیر این کشتی نشان می دهد که Akademik در تاریخ نهم سپتامبر به مقصد نهایی خود رسیده است اما حدود یک هفته ای در بندر لنگر نیانداخته. گفته می شود که این نیروگاه قرار است برای همیشه در این منطقه فعالیت و برق مورد نیاز بیش از صدهزار واحد مسکونی را تامین کند.

این نیروگاه قرار است برق مورد نیاز صد هزار واحد مسکونی را تامین کند

روسیه قصد دارد انرژی تولیدی Akademik را جایگزین برق نیروگاه هسته ای Bilbino و نیروگاه برق حرارتی Chaunskaya کند. فرایند ساخت این نیروگاه هسته ای شناور نیز نخستین بار در سال ۲۰۱۷ و در شهر Severodvinsk آغاز شد و در ادامه به سنت پترزبورگ منتقل گردید. در ماه می ۲۰۱۸ این کشتی به Murmansk منتقل شد و چند ماه بعد نیز رسما آغاز به کار کرد.

نخستین نیروگاه هسته ای شناور

البته Akademik نخستین کشتی از ناوگان نیروگاه های هسته ای شناوری است که روسیه قصد دارد در سال های آتی بسازد. یکی از منابع مطلع ادعا کرده که روسیه می خواهد در نهایت این نیروگاه ها را به صورت تجاری در بیاورد و همین حالا مشتریانی از منطقه آسیا و اقیانوسیه دارد.

نیروگاه هسته ای شناور

تصور می شود که روسیه تلاش می کند با کمک این نیروگاه های برق شناور ناوگان خود را در منطقه شمالگان توسعه دهد و از این طریق حضور نظامی اش را در این محدوده تقویت نماید. البته این نیروگاه شناور نیروی محرکه خود را تامین نمی کند با این حال طراحی پرتابل آن به گونه ایست که امکان استقرارش را در هر نقطه ای از دریاها میسر کرده و امکان تامین برق برای مناطق دورافتاده زمین را هم میسر می کند.

با این حال برخی فعالان زیست محیطی ابراز نگرانی کرده اند که بروز بلایای طبیعی نظیر سونامی می تواند باعث انفجار این نیروگاه های شناور در دریا و بروز فاجعه های جبران ناپذیری شود.

نیروگاه هسته ای شناور

مختصصان هسته ای در موسسه غیرانتفاعی گرین پیس نیز با در نظر داشتن این مساله از نیروگاه هسته ای شناور روسیه با نام چرنوبیل روی یخ یاد کرده اند؛ نامی که به فاجعه هسته ای سال ۱۹۸۶ میلادی اشاره دارد و به موجب آن آلودگی هسته ای بخش های عظیمی از اروپا را فرا گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۵ مهر ۱۳۹۸

    چه ایده خطر ناکی
    چرا کشورهای خاور میانه باید دنبال این خطر شناور باشن اینجا که انرژی مفت ریخته؟ هم فسیلی هم تجدیدپذیر

    روسیه بهتر کمی بابت چرنوبیل مسئولیت پذیر باشه بعد ازین نیروگاه ها صادر کنه
    هزینه های چرنوبیل که در حال حاضر مردم اوکراین و اتحادیه اروپا میدن

مطالب پیشنهادی