ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مدارگرد ناسا هم نمی‌تواند ماه نشین ویکرام را پیدا کند

شاید فکر کنید که پیدا کردن یک ماه نشین سقوط کرده روی سطح ماه کار ساده‌ای باشد، اما دقیقا برعکس این قضیه اتفاق افتاده است و ناسا تاکنون نتوانسته ماه‌ ننشین چاندرایان ۲ به نام ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

شاید فکر کنید که پیدا کردن یک ماه نشین سقوط کرده روی سطح ماه کار ساده‌ای باشد، اما دقیقا برعکس این قضیه اتفاق افتاده است و ناسا تاکنون نتوانسته ماه‌ ننشین چاندرایان ۲ به نام ویکرام را پیدا کند.

این ماه نشین اولین تلاش برای بررسی قطب جنوب ماه بود ولی در ۴۰۰ متری سطح ماه دچار اختلال شده و نتوانست بر اساس برنامه خود فرود بیاید. به همین دلیل ناسا اعلام کرد که برای یافتن بقایای این ماه نشین، مدارگرد شناساگر ماه (LRO) را به محل احتمالی سقوط فرستاد تا این ماه نشین هندی را پیدا کند. اما مدارگرد ناسا هم نتوانست چیزی از این ماه نشین پیدا کند.

این مدارگرد حدود ۱۰ روز بعد از قطع تماس ویکرام با سازمان فضایی هند به محل اعزام شده و سعی کرد با عکس‌برداری دقیق، بقایای این ماه نشین را پیدا کند. این مدارگرد مساحتی معدل ۱۵۰ کیلومتر را بررسی کرد و با ثبت عکس‌های بسیار باکیفیت به دنبال یافتن ویکرام گشت. با این حال به دلیل این که این مدارگرد در حین غروب اقدام به عکاسی کرده بود، مساحت زیادی از سطح ماه توسط سایه‌های بلند پوشیده شده بود. در نتیجه انتظار می‌رود که ویکرام داخل این سایه‌ها پنهان شده باشد.

ماه نشین

خبر خوب اما گردش دوم این مدارگرد برای یافتن ماه نشین هندی خواهد بود و زمانی که مدارگرد برای دومین بار بالای محل سقوط احتمال قرار گیرد، شرایط نوری به گونه‌ای خواهد بود که سایه‌ها دیگر مزاحمت ایجاد نخواهند کرد. با وجود این که سقوط ویکرام برای سازمان فضای هند، کمی ناامید کننده بوده، اما چاندرایان ۲ همچنان در مدار ماه در حال چرخیدن است و هند داده‌های اختصاص خود را از سطح ماه دریافت می‌کند.

به گفته ناسا، عکس‌های ثبت شده دقتی معادل ۲۸۳۱۴ در ۵۷۸۵۱ پیکسلی دارند و علاقه‌مندان می‌توانند این عکس‌ها را دانلود کرده و خود به دنبال بقایای این ماه نشین بگردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی