ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان باتری انعطاف پذیر ساختند [تماشا کنید]

دانشمندان دانشگاه ETH زوریخ نوعی باتری انعطاف پذیر را تولید کرده‌اند که می‌تواند خم شود، کشیده شود و پیچانده شود بدون آن که خاصیت انتقال قدرتش را از دست بدهد. این ویژگی‌ها این باتری را ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۷ مهر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

دانشمندان دانشگاه ETH زوریخ نوعی باتری انعطاف پذیر را تولید کرده‌اند که می‌تواند خم شود، کشیده شود و پیچانده شود بدون آن که خاصیت انتقال قدرتش را از دست بدهد. این ویژگی‌ها این باتری را دقیقا مقابل باتری‌ها فعلی لیتیوم یونی قرار می‌دهد.

نوآوری کلیدی این باتری انعطاف پذیر در کولکتور‌ها آندی و کاتدی آن است که از یک ماده پلیمر کامپوزیتی قابل خم شدن تولید شده است. این ماده شامل یک کربن رساناست که توسط یک لایه نازک نقره‌ای پوشیده شده. این پوشش‌های نقره‌ای روی‌هم سوار شده‌اند تا زمانی که باتری کشیده می‌شود، همچنان رسانایی خود را حفظ کنند. حتی زمانی که خیلی کشیده شوند نیز همچنان به لطف لایه کربنی متصل می‌مانند. البته سرعت انتقال قدرت در این حالت کمتر از حالت‌های کشیده نشده است.

در ادامه می‌توانید ویدیو این باتری انعطاف پذیر را مشاهده کنید:

یکی دیگر از اجزای مهم این باتری الکترولیت ژل مانند آن است که نسبت به دیگر الکترولیت‌ها کمی نرم‌تر است. بر اساس گفته‌های دکتر مارکوس نیدربرگر مسئول این تحقیقات، الکترولیت‌های مایع فعلی باتری‌ها بسیار سمی و آتش‌زا هستند.

بسیار مهم است که باتری‌ها در صورت آسیب دیدن، مواد منفجره را نشت ندهند. البته همانند دیگر تکنولوژی‌های مربوط به باتری، عرضه این باتری انعطاف پذیر کمی طول خواهد کشید و به گفته محققین، آن‌ها به دنبال روشی هستند که اجزای این باتری را بهتر دربر بگیرد و همچنین در تلاش هستند تا مواد رسانای بیشتری را داخل این باتری جاسازی کنند.

این باتری انعطاف پذیر کاربرد‌های بسیاری خواهد داشت و از صنایع لباس گرفته تا تکنولوژی‌ها پوشیدنی قابل استفاده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی