ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

خبرهای صنعت خودرو جهان؛ از اخراج 6 هزار نفری بی ام و تا درخواست کمک تویوتا از دولت ژاپن

با وضعیت نه چندان مناسب اقتصاد جهانی شرکت های بزرگ خودروسازی بیش از هر زمان دیگری با چالش های عمیق اقتصادی و سیاسی مواجه هستند که کار را برای توسعه نسل جدید محصولاتی همچون خودروهای ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۷ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

با وضعیت نه چندان مناسب اقتصاد جهانی شرکت های بزرگ خودروسازی بیش از هر زمان دیگری با چالش های عمیق اقتصادی و سیاسی مواجه هستند که کار را برای توسعه نسل جدید محصولاتی همچون خودروهای برقی بیش از پیش سخت کرده است. در ادامه به مهم ترین اخبار هفته که تحت تاثیر این رکود اقتصادی است خواهیم پرداخت. با دیجیاتو همراه باشید.

اولین خبر هفته به تعدیل 6 هزار نفری شرکت بی ام و برای کاهش هر چه بیش تر هزینه های این شرکت تعلق می گیرد.

بخش بزرگی از این تعدیل در مقر اصلی شرکت بی ام و در مونیخ اتفاق خواهد افتاد. طبق خبرها سرپست تحقیق و توسعه فعلی این شرکت یعنی کلاوس فروهلیخ (Klaus Froehlich) قصد ترک بی ام وی را در تابستان سال آینده میلادی دارد. دلیل اصلی ترک او عدم علاقه کار با مدیرعامل جدید شرکت بی ام و الیور زیپس اعلام شده است. با این وجود رئیس هیئت نظارت بی ام و نوربرت ریتفور به دنبال آن است تا کلاوس فروهلیخ را در شرکت حفظ کند.

با وجود تعدیل نیرو این شرکت همچنان در بخش رانندگی خودران و خودروهای برقی نیرو استخدام می کند.

بی ام و به دنبال حفظ سرمایه به میزان 13.3 میلیارد دلار برای توسعه بیش از 25 خودروی برقی و هیبریدی است و قصد دارد تا خودروهای خودران در سطح 4 و 5 را در دهه آینده میلادی روانه بازار کند.

خبر دوم به بزرگترین خودروساز جهان، یعنی فولکس واگن مربوط است. بار دیگر مدیران عامل فعلی و پیشین این شرکت به علت عدم هشدار به سهام داران در خصوص کاهش سود و ارزش قرار است در دادگاه محلی محاکمه شوند. پیش از این نیز این اتفاق در خصوص ماجرای دیزل گیت رخ داده بود.

با این وجود وکلای مدیر فعلی شرکت فولکس واگن هربرت دایس از دفاع تمام قد از او در دادگاه خبر داده اند. دایس در سال 2015 به گروه فولکس واگن پیوست و اتفاقات دیزل گیت به قبل از ورود او به این شرکت باز می گردد.

فولکس واگن در هفته اعلام خبر دیزل گیت در حدود 37 درصد از ارزش سهام خود را از دست داد و در  مجموع حدود 78 میلیارد یورو به این شرکت ضرر وارد شد.

خبر سوم هفته به بزرگ ترین شرکت نفتی جهان یعنی اکسون موبیل (Exxon Mobil) و مدیرعامل آن آقای دارن وودس تعلق می گیرد که در نشست سالانه گاز و نفت اعلام کرد که هدف از تولید خودروهای برقی را متوجه نمی شود.

در حال حاضر بازار صنعت نفت و گاز سالانه در حدود 2 تریلیون دلار از تامین سوخت برای حمل و نقل درآمد کسب می کند و طبیعی است که مدیرعامل بزرگترین شرکت نفتی جهان از حامیان وسایل نقلیه تمام برقی قلمداد نشود. با این وجود دو شرکت توتال و شل از همین حالا برنامه های بزرگی برای تغییر در آینده صنعت حمل و نقل دارند.

با وجود این صحبت ها ایلان ماسک و تسلا خود را برای عرضه نسل جدید قوای محرکه و باتری ها با عملکرد بسیار بالا آماده می کنند.

طبق پتنت و اطلاعات جدیدی که از شریک شرکت تسلا و دانشگاه Dalhousie کانادا منتشر شده محققان توانسته اند به مواد شیمیایی جدیدی برای ساخت باتری ها دست پیدا کنند که عمر باتری ها را به 4000 سیکل می رسانند.

این مطلب به معنی عمر بسیار بیشتر باتری ها است و تنها 10 درصد از ظرفیت باتری ها در طول عمر آن ها کاسته خواهد شد. به این ترتیب می توان باتری با قابلیت طی کردن مسافتی معادل یک میلیون مایل تولید کرد که به معنای عمری معادل 20 سال است.

طبق صحبت های ایلان ماسک باتری های استفاده شده در تسلا مدل 3 در حدود 1500 سیکل معادل 300 تا 500 هزار مایل را طی خواهند کرد. پیش از این شرکت نیسان نیز خبر از سلامت بالای باتری های نیسان لیف که از سال 2010 به بازار عرضه شده بودند داده و اعلام کرده بود که به دنبال خریدن باتری های مذکور از مالکان این خودروها است.

به نظر می رسد این دست آورد جدید کمک شایانی به خودروهای تجاری و طرح جنجالی ایلان ماسک و روبوتاکسی های آن خواهد کرد.

خبرهای صنعت خودرو
اسامو سوزوکی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره سوزوکی در کنار آکیو تویودا مدیر عامل جوان تویوتا

خبر آخر هفته نیز به در خواست مدیرعامل شرکت تویوتا یعنی آقای اکیو تویودا باز می گردد. این مدیرعامل با توافق شینزو آبه و دانلد ترامپ همچنان در خواست کمک از دولت ژاپن در خصوص تعرفه خودروهای تولیدی خود را دارد.

نگرانی آقای تویودا به ارزش بسیار بالای ین ژاپن باز می گردد که احتمال افزایش مالیات از فروش محصولات این شرکت را در پی دارد.

طبق توافق جدید ژاپن و آمریکا، دولت ژاپن موظف به کاهش تعرفه بر روی 7.2 میلیارد دلار مواد غذایی و محصولات کشاورزی ایالت متحده خواهد شد و دولت آمریکا نیز تعرفه 2.5 درصدی بر روی خودروهای تولیدی کشور ژاپن را افزایش نخواهد داد.

در حال حاضر ژاپنی ها 24 سایت تولیدی، 45 مرکز تحقیق و توسعه و طراحی و 39 مرکز عرضه خودرو در 28 ایالت آمریکا دارند و 51 میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده اند که رابطه مستقیم با شغل 93 هزار آمریکایی دارد.

با این وجود در ماه منتهی به آغاز معامله جدید تجاری، تویوتا در حدود 260 میلیون دلار از اقدامات ایالات متحده آمریکا ضرر دیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی