ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر زیبای پرواز راکت سویوز از دید ایستگاه فضایی بین المللی

هفته گذشته گروه جدیدی از فضانوردان از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان عازم ایستگاه فضایی بین المللی شدند. سه عضو تازه ISS یعنی جسیکا میر از ناسا، اولگ شکریپوچکا از سازمان فضایی فدرال روسیه و هزاع ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

هفته گذشته گروه جدیدی از فضانوردان از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان عازم ایستگاه فضایی بین المللی شدند. سه عضو تازه ISS یعنی جسیکا میر از ناسا، اولگ شکریپوچکا از سازمان فضایی فدرال روسیه و هزاع المنصوری از آژانس فضایی امارات به عنوان اولین فضانورد عرب، چند ساعت بعد به مقصد رسیدند تا تعداد کل ساکنین ISS موقتاً به 9 نفر برسد.

اگرچه انتقال فضانوردان به ISS این روزها کار سختی به نظر نمی رسد، اما مأموریت آخر ناسا با واقعه جالبی همراه بود. کریستینا هاموک که منتظر رسیدن دوست صمیمی اش یعنی جیسکا میر بود، تصمیم گرفت عکسی از نزدیک شدن فضاپیما به ISS بگیرد و حاصل کار، شگفت انگیز بود.

در تصویر فوق شاهد دود و غبار حاصل از بلند شدن راکت (مرحله اول) و همچنین دود جزئی حاصل از راکت مرحله دوم هستیم. موتور مرحله دوم این فضاپیما را به خوبی می توان به شکل نقطه روشن در بالای تصویر دید. فضاپیما هم داخل حلقه ای بخار قرار گرفته که توسط موتور مرحله دوم شکل گرفته است.

حضور این تعداد فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی از سال 2015 بی سابقه است، اما تعدادی از ساکنین قبلی طی هفته جاری به زمین بر می گردند. فضانوردان مورد بحث روی راکت سویوز MS-15 سوار شده و به شش ساعت پس از پرتاب به ماژول Zvezda در ایستگاه فضایی بین المللی ملحق شدند. این سه فضانورد حداقل به مدت شش ماه در ISS ساکن هستند تا روی پروژه های علمی در حوزه های مختلف از جمله بیولوژی، علوم فیزیک و توسعه فناوری های جدید کار کنند.

از جمله پروژه های دیگر این تیم سه نفره می توان به نصب باتری های لیتیوم یونی جدید اشاره کرد که ازپنل های خورشیدی ایستگاه فضایی بین المللی نیرو می گیرند. به روز رسانی طیف سنج مغناطیسی آلفا به عنوان پیشرفته ترین طیف سنج مغناطیسی در فضا نیز در دستور کار این تیم قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی