ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تشخیص نشانه های سرطان
علمی

آزمایش خون جدید ۲۰ نوع سرطان را با دقت بالای ۹۹ درصد تشخیص می‌دهد

محققان گونه جدیدی از آزمایش خون را ابداع کرده اند که قابلیت شناسایی ۲۰ نوع سرطان و حتی تعیین کانون شکل گیری آنها را دارد. فناوری های جدید با فراهم کردن امکان تشخیص نشانه های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

محققان گونه جدیدی از آزمایش خون را ابداع کرده اند که قابلیت شناسایی ۲۰ نوع سرطان و حتی تعیین کانون شکل گیری آنها را دارد.

فناوری های جدید با فراهم کردن امکان تشخیص نشانه های سرطان در مراحل اولیه، شانس درمان مبتلایان به این بیماری را تا حد زیادی بهبود می بخشند. آزمایش خون هم یکی از حوزه هایی است که در سال های اخیر شاهد پیشرفت زیادی بوده و در تازه ترین مورد محققان کمپانی Grail گونه جدیدی از آزمایش خون را با قابلیت شناسایی بیش از ۲۰ نوع سرطان ابداع کرده اند. در این آزمایش پزشک حتی امکان تشخیص ریشه برخی سرطان ها را نیز  دارد.

این روش سرطان را با دقت ۹۹.۴ درصد تشخیص می‌دهد

این نوع آزمایش که توسط متخصصان «انستیتوی سرطان دانا-فاربر» دانشگاه هاروارد نیز بررسی شده، روی شناسایی گروه های متیلی تمرکز دارد که در قالب واحدهای شیمیایی کوچک خودشان را به DNA متصل کرده و نحوه فعال و غیر فعال شدن ژن ها را تغییر می دهند.

در صورتی که الگوی فعالیت ژن ها از حالت عادی خارج شود، گروه های متیل را می توان به عنوان نشانگرهای ابتلا به سرطان شناسایی کرد. در تحقیقات دیگر نیز به این مساله اشاره شده اما در روش جدید نتایج دقیق و گسترده استفاده از آن تشریح شده است.

تشخیص نشانه های سرطان

محققان فناوری شناسایی گروه‌های متیل را روی ۳۶۰۰ نمونه خون گرفته شده از افراد سالم و مبتلا به انواع مختلف سرطان آزمایش کرده اند که با نتایجی شگفت انگیز و امیدبخش همراه بوده است. به گفته این گروه تحقیقاتی آزمایش خون ابداعی آنها ابتلای فرد به سرطان را با دقت ۹۹.۴ درصد تشخیص می دهد، به عبارت دیگر احتمال خطای این فناوری تنها ۰.۶ درصد است.

مزایای این روش به همینجا ختم نمی شود و فناوری مذکور در ۸۹ درصد موارد اندام یا بافت درگیر سرطان را نیز به درستی تشخیص داده. سرطان هایی که در این آزمایش خون شناسایی شده اند شامل خون، پستان، کیسه صفرا، سر، گردن، لنفاوی، ریه و لوزالمعده می شود.

دقت تشخیص سرطان های با احتمال مرگ بالا در این سیستم ۷۶ درصد است. تشخیص سرطان های سطح یک، دو و سه نیز به ترتیب با دقت ۳۲، ۷۶ و ۸۵ درصد صورت می گیرد. سرطان های سطح چهار اما با دقت ۹۳ درصد از بیشترین شانس برای شناسایی برخوردارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی