ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انرژی هسته‌ای بهتر است یا انرژی تجدید پذیر؟

طبق جدیدترین گزارش وضعیت هسته ای دنیا (WNISR)، انرژی های تجدید پذیر در مقایسه با انرژی هسته ای توانایی بیشتری در کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن داشته و تولید و به کارگیری آنها نیز ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

طبق جدیدترین گزارش وضعیت هسته ای دنیا (WNISR)، انرژی های تجدید پذیر در مقایسه با انرژی هسته ای توانایی بیشتری در کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن داشته و تولید و به کارگیری آنها نیز با سرعت بیشتری انجام می شود.

اواسط سال 2019 کارشناسان با مقایسه ژنراتورهای خورشیدی و بادی جدید با تعداد مشابهی نیروگاه هسته ای، به این نتیجه رسیدند که ژنراتورهای خورشیدی و بادی با سرعت بیشتری به تولید انرژی پرداخته و هزینه کمتری نسبت به روش های تولید انرژی دیگر دارند.

«Mycle Schneider»، نویسنده ارشد گزارش مذکور در مورد نقاط ضعف انرژی هسته ای می گوید:

«باید هر چه سریع تر آب و هوا را به یک ثبات رساند. انرژی هسته ای سرعت کمی برای انجام چنین کاری دارد. برای مراقبت از آب و هوای کره زمین باید بیشترین میزان دی اکسید کربن را با کمترین هزینه و در کمترین زمان کاهش دهیم.»

در گزارش مورد بحث تخمین زده شده که از سال 2009، میانگین زمان ساخت راکتورهای هسته ای در سطح جهان 9.8 سال بوده که بیشتر از برآوردهای انجمن هسته ای جهان (WNA) است که این مدت را بین 5 تا 8.5 سال تخمین زده بود.

همچنین به بیشتر بودن هزینه تولید انرژی هسته ای در مقایسه با انرژی تجدید پذیر نیز اشاره شده است. تولید انرژی خورشیدی از 36 تا 44 دلار به ازای هر مگاوات ساعت (MWh) و تولید انرژی بادی از 29 تا 56 دلار به ازای هر مگاوات ساعت هزینه می برد. این در حالیست که تولید انرژی هسته ای بین 112 تا 189 دلار هزینه می خواهد.

هزینه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر در مقایسه با نیروگاه هسته ای کاهش داشته است. در یک دهه گذشته هزینه احداث نیروگاه خورشیدی 88 و نیروگاه بادی 69 درصد کاهش پیدا کرده اما هزینه ساخت نیروگاه هسته ای 23 درصد افزایش داشته است.

انجمن هسته ای جهان در واکنش به گزارش مورد بحث با انتشار بیانیه ای از تحلیل گزارش WNISR انتقاد کرد. این انجمن آمارهای گزارش مذکور را دقیق ندانست و اعلام کرد تعداد بسیاری زیادی از راکتورهای سطح جهان در مدت زمان 4 سال احداث شده اند و نیروگاه های انرژی تجدید پذیر زودتر به کار می افتند، ولی میزان عقب ماندن نیروگاه های هسته ای به آن شدتی که در گزارش مذکور آورده شده نیست.

آلمان و تولید انرژی از انرژی تجدید پذیر

در گزارش WNISR به تمایل صنایع به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در مقایسه با انرژی هسته ای نیز اشاره شده. البته نرفتن به سمت انرژی هسته ای به منظور نزدیک شدن به انرژی های تجدیدپذیر نیست چون در بسیاری از کشورها به دلیل ارزان بودن گاز طبیعی از آن به عنوان جایگزین مطلوب استفاده می شود.

بهار امسال آژانس بین المللی انرژی (IEA) با انتشار گزارشی نبود انرژی جایگزین مناسب و استفاده از نیروگاه های هسته ای کنونی را گامی به عقب برای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن عنوان کرد. بسیاری از کشورها به جای انرژی تجدید پذیر به سراغ گاز طبیعی رفته اند که خود میلیاردها تن گاز دی اکسید کربن وارد جو می کند.

در اروپا بین سال های 2000 تا 2018 ظرفیت انرژی هسته ای با کاهشی 18.7 گیگاواتی مواجه بوده و ظرفیت انرژی زغال سنگ و نفت نیز به ترتیب با کاهشی 42.7 گیگاواتی و 41.1 گیگاواتی مواجه بوده اند. با وجود افزایش 310 گیگاواتی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشورهای اروپایی، ظرفیت نیروگاه های گاز طبیعی نیز در مدت مشابه 97 گیگاوات افزایش داشته است.

سال 2018 در ایالت متحده آمریکا گاز طبیعی بیش از 60 درصد از ظرفیت های جدید انرژی را به خود اختصاص داده که روند افزایشی آن را نشان می دهد.

در گزارش مورد بحث آورده شده که انرژی های تجدیدپذیر و معمولاً گاز طبیعی نیروگاه های هسته ای فعلی و جدید را در رقابت شکست داده و کشورها باید منابع مالی خود را صرف توسعه نیروگاه های انرژی تجدید پذیر کنند.

آژانس بین المللی انرژی اما نظر دیگری داشته و معتقد است باید طول عمر نیروگاه های هسته ای فعلی را افزایش داد چون نقشی بسیار مهم در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بازی کرده و در مقایسه با احداث راکتورهای جدید هزینه کمتری می برند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • ostaz ops
    ostaz ops | ۸ مهر ۱۳۹۸

    انصافا برید مستقل نحقیق کنید که ارزش انرژی هسته ای چیه
    ارزش به اصطلاح زباله هسته ای چیه
    و ببینید چرا کشور های مصرف کننده نفت به دنبال کنترل افزایش گاز پاک ، بی بو ، بی رنگ و مفید CO2 هستند.

  • molavy
    molavy | ۸ مهر ۱۳۹۸

    جالبه هنوز انرژی هسته ای تو کشور های پیشرفته حرف اول رو تو تامین انرژی میزنه اونوقت اینجا یک عده میان برای ما از عیب های و اینکه چقدر اخ و پیفه میگن

  • Digik
    Digik | ۸ مهر ۱۳۹۸

    انرژی هسته ای ۲۰۰ تومن بسته ای

  • Mr. J
    Mr. J | ۸ مهر ۱۳۹۸

    کشور پر کویر و مناطق باد خیزه اونوقت آقایون خودشونو میکشن واسه انرژی هسته ای و راکتور ۴۰ سال پیش رو میارن نصب میکنن کیف میکنن

    • عزراییل
      عزراییل | ۸ مهر ۱۳۹۸

      اتفاقا انرژی هسته ای برای آقایون زیاد مهم نیست.بلکه سوریه و لبنان و یمن مهم هستن

      • Ahmad
        Ahmad | ۸ مهر ۱۳۹۸

        نه بیاییم طرفدار بن سلمان و ترامپ باشیم و گاو شیرده آمریکا بشیم، اگه از مظلومان یمن و سوریه و لبنان و فلسطین رو حمایت نکنیم شریک جنایات آمریکا میشیم و داعش و القاعده با حمایت آمریکا امثال شما رو برده میکنن یا سرتونو توپ فوتبال میکنن آمریکا عاشق چشم و ابروی شماها نیست عاشق نفت و گاز و معادن ایران هست اینو بدون ?

    • Ahmad
      Ahmad | ۸ مهر ۱۳۹۸

      شما پرفسور کدوم دانشگاهی؟ چرا اصلا به خودت اجازه میدی در مورد مساله به این مهمی کشور مون اظهار نظر کنی؟ هزینه انرژی بادی و خورشیدی بسیار زیاده بازده اش هم بسیار کمه برعکس انرژی هسته‌ای هزینه ای نداره اما بازدهی بسیار زیادی داره، اگه نمیدونی انرژی هسته‌ای یعنی چی لطفا با این تفکرات عقب مانده کشورو به این روز انداختید،، برجام تون به حد کافی کشور رو ویران کرد لطفا با این اظهارات کشورمون رو بیش از این نابود نکنید

      • Mr. J
        Mr. J | ۸ مهر ۱۳۹۸

        بچه جون من پروفسور نیستم کمی تحقیق و مطالعه کنی میفهمی انرژی تجدید پذیز و زیستی خیلی بازدهی بهتری دارن. انرژی هسته ای ما رو به بدبختی و فلاکت کشوند. کشور آلمان که روزهای ابری بیشتری از ایران داره بیشتر از کل نیروگاه بوشهر تولید برق خورشیدی داره اونوقت تو ایران هنوز زور میزنن راکتور ۴۰ سال پیش رو راخ بندازن خرکیف شن. امثال توی ساندیس خور هم که اومدین اینور اونو عربده میزنین

    • آریا
      آریا | ۹ مهر ۱۳۹۸

      اینها دنبال تامین انرژی برای مردم نیستن. چه برسه به .به صرفه بودنش یا نبودنش . کار اینها فقط تو این چهل سال گذاشتن هزینه رو دوش مردم بوده. دستشون همیشه تو جیب ملت بوده و هست
      اینها از اولش دنبال بمب اتم بودن که لو رفت . باقی چیز ها بهانه ست

مطالب پیشنهادی