ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اخترشناسان مولکول‌های گازی یک دنباله‌دار میان ستاره‌ای را شناسایی کردند

اخترشناسانی از اروپا، ایالات متحده آمریکا و شیلی با رصد یک دنباله دار میان ستاره ای، اولین مولکول های گازی تولید شده از آن را شناسایی کردند. ستاره شناسان به کمک تلسکوپ های زمینی، دنباله ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

اخترشناسانی از اروپا، ایالات متحده آمریکا و شیلی با رصد یک دنباله دار میان ستاره ای، اولین مولکول های گازی تولید شده از آن را شناسایی کردند.

ستاره شناسان به کمک تلسکوپ های زمینی، دنباله دار میان ستاره ای «2I/Borisov» را هنگام عبور از منظومه شمسی رصد کرده و بقایای ترکیب شیمیایی «سیانوژن» را در کما یا اتمسفر آن پیدا کردند.

دنباله دار مذکور اولین بار توسط «Gennady Borisov»، در تاریخ 30 اوت (8 شهریور) در رصدخانه MARGO شهر کریمه رصد شده و دومین جرم میان ستاره ایست که از منظومه شمسی عبور می کند.

دنباله دار 2I/Borisov

تا پیش از شناسایی دنباله دار Borisov، جرم آسمانی Oumuamua به عنوان یک دنباله دار شناسایی شده بود. چون تصاویر تلسکوپی آن را جرمی کوچک و از جنس یخ ثبت کرده بودند که با نزدیک شدن به خورشید گازهای خروجی از آن بیشتر و غلیظ تر می شد.

همانند Oumuamua، دنباله دار 2I/Borisov پس از گذشت دوازده روز از رصد به دلیل خط مسیر آن با سرعتی برابر با 150 هزار کیلومتر بر ساعت و همچنین زاویه بسیار زیاد آن نسبت به مسیر حرکت سالانه خورشید نسبت به زمین (دائرهالبروج)، به عنوان جرمی که از خارج وارد منظومه شمسی شده شناسایی شد.

پروفسور «Alan Fitzsimmons» و تیم او از مرکز تحقیقات اختر فیزیک دانشگاه کویینز در بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی به کمک تلسکوپ ویلیام هرشل در جزایر قناری رصد دنباله دار مذکور را در تاریخ 13 سپتامبر (22 شهریور) آغاز کردند و یک هفته بعد یعنی در تاریخ 20 سپتامبر (29 شهریور) با بالا آمدن دنباله دار در آسمان صبحگاهی، موفق به ثبت طیف های نوری متصاعد شده از آن شدند.

به گفته اخترشناسان دنباله دار 2I/Borisov به دلیل دریافت نکردن نور از جانب هیچ ستاره ای به شکلی غیر عادی فعال بوده و تخمین زده می شود عمر آن چیزی در حدود 4.6 میلیارد سال باشد که از این نظر آن را شبیه دنباله دارهای منظومه شمسی می کند.

«Oliver Hainaut» از رصدخانه جنوبی اروپا معتقد است سال آینده میلادی سالی بسیار هیجان انگیز خواهد بود و با عبور 2I/Borisov از منظومه شمسی می توان تغییر و تحولات آن را بهتر رصد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی