ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

واکنش شرکت ملی پالایش و پخش سوخت به خبر غلظت غیرمجاز گوگرد در بنزین داخلی

آلاینده‌های ناشی از بنزین به دو صورت وارد هوا می‌شوند، تبخیر از باک و انتشار از اگزوز خودرو. بنزین‌های تولید شده دارای غلظت‌های مختلف گوگرد هستند. یکی از مشخصه‌های اصلی بنزین پاک، کاهش این پارامتر ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۵

آلاینده‌های ناشی از بنزین به دو صورت وارد هوا می‌شوند، تبخیر از باک و انتشار از اگزوز خودرو. بنزین‌های تولید شده دارای غلظت‌های مختلف گوگرد هستند. یکی از مشخصه‌های اصلی بنزین پاک، کاهش این پارامتر در بنزین است و کاهش گوگرد بنزین مستقیما باعث کاهش هردو آلاینده دی-اکسیدگوگرد و ذرات معلق سولفاته می‌شود. از طرف دیگر کاهش گوگرد در بنزین موجب کارکرد بهتر مبدل کاتالیستی (سیستم کنترل انتشار آلودگی در خودرو) می‌شود. درصورتی‌که گوگرد بالای بنزین باعث مسموم شدن مبدل اتالیستی و افزایش انتشار آلاینده‌هایی چون منواکسید کربن، هیدروکربن‌ها و اکسیدهای نیتروژن و در نتیجه بیشتر شدن آلودگی هوا خواهد شد.

نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌های بنزین شامل بنزین معمولی و سوپر ۳ برابر حد مجاز اعلام است.

آلودگی هوا

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نتایج آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین نشان می‌دهد که غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها - شامل بنزین معمولی و سوپر - در پایتخت فراتر از حد مجاز قرار دارد و میانگین آن در سوخت بنزین طی بهار و تابستان به ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۶ بخش بر میلیون بود که از حد مجاز یورو ۴ فراتر بوده؛ البته در فصل تابستان اندکی کاهش در نتایج مشاهده می‌شود.

از آنجا که آلاینده بحرانی هوای تهران عمدتاً ذرات معلق با اندازه کوچک‌تر از ۲/۵ میکرون است، لازم است توجه ویژه‌ای به این آلاینده معطوف شود. آلاینده ذرات معلق عمدتاً ناشی از احتراق دیزل، احتراق ناقص، واکنش‌های شیمیایی اتمسفریک و نهایتاً منشأ طبیعی است که بخش عمده‌ای از این ذرات از احتراق دیزل حاصل می‌شود.

دیجیاتو: مسئله شرایط غیر استاندارد گوگرد در بنزین و گازوییل موجود در کشور، البته به غیر از تشدید آلودگی هوا، عواقب دیگری نیز دارد. خراب شدن نشیمنگاه سوپاپ در خودروهای دوگانه سوز، پُر شدن بسیار سریع کاتالیزور در خودروهای مدرن و تشدید آلایندگی خودروهای دیزلی از جمله مشکلات وضعیت غیر استاندارد سوخت است.

عجیب تر آنکه در سال 96، طرحی توسط مهندسین شیمی و متخصصان دانشگاهی کشورمان مطرح شد که براساس آن قابلیت حذف گوگرد از سوخت و بهبود خواص دیگر بنزین و گازوییل وجود داشت اما متاسفانه تاکنون این طرح ها اجرایی نشده است.

واکنش شرکت کنترل و پخش فرآورده های نفتی به وجود گوگرد بالای بنزین در تهران [به روز رسانی]

با گذشت چند روز از انتشار خبر غلظت بیش از حد گوگرد در بنزین تولی داخل، شرکت پالایش و پخش نسبت به این خبر واکنش نشان داد و وجود گوگرد بالا را از اساس تکذیب کرد.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز به این تکذیبیه واکنش نشان داد و اعلام کرد: «در حالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی غلظت بالای گوگرد در بنزین تهران طی بهار و تابستان امسال را تکذیب می‌کند که به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این آزمایش تحت نظارت موسسه استاندارد و در آزمایشگاه‌های معتبر انجام شده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • aliresa
    aliresa | ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

    هنوز نفهمیدیم مملکت دست آدماییه که ایرانی نیستن و ایران و ایرانی براشون پشیزی ارزش نداره؟

  • alireza_asol
    alireza_asol | ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

    سوخت بی کیفیت
    ماشین بی کیفیت
    حمل و نقل همگانی بی کیفیت
    اونوقت مقصر میشن مردم که با وسیله شخصی میان بیرون هوا آلوده میشه.

مطالب پیشنهادی