ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون وزارت صنعت: شرکت‌های بزرگ صنعتی باید با استارت‌آپ‌ها همکاری کنند

در مراسم صبحانه بیستونی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاهی ویژه به فناوری و استارت‌آپ‌ها دارد و به شرکت‌های بزرگ صنعتی نیز تاکید شده تا در آینده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۵

در مراسم صبحانه بیستونی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاهی ویژه به فناوری و استارت‌آپ‌ها دارد و به شرکت‌های بزرگ صنعتی نیز تاکید شده تا در آینده کاری خود برنامه‌هایی برای همکاری با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشند.

«سعید زرندی» معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن در اولین صبحانه بیستونی نظام صنفی رایانه‌ای، اعلام کرد که تمرکز دولت و وزارت صمت بر استفاده از فناوری‌های مدرن و همکاری با استارت آپ‌ها است و به همین دلیل به شرکت‌های بزرگ صنعتی اعلام کرده‌اند که باید برنامه همکاری با استارت آپ‌ها را در دستور کار آینده خود داشته باشند:

«خلاقیت و نوآوری از دل استارت‌آپ‌ها بیرون می‌آید و امروزه تقریبا تمام بدنه دولت معتقد است که باید دست همکاری به سمت این شرکت‌ها دراز کرد. ما پس از رتبه‌بندی شرکت‌ها در حوزه صنعت و معدن و تجارت، شرکت‌های بزرگ و توانمند با رتبه‌های بالا را الزام کردیم تا هدایتگر ١٠ تا ١۵ شرکت و استارت‌آپ باشند و برنامه همکاری‌شان را به ما ارائه بدهند.»

همکاری دولت و استارت‌آپ‌ها

به گفته زرندی شرکت مگفا مطالعات خوبی درباره انقلاب صنعتی چهارم یا همان تحویل دیجیتال انجام داده و در آنجا به چالش‌هایی که در رسیدن به انقلاب صنعتی چهارم وجود دارد پرداخته شده است:

«در وهله اول باید گفت که متاسفانه وضعیت منسجمی برای آینده صنعت کشور وجود ندارد و آینده چندان شفاف نیست. همچنین بحث ظرفیت و زیرساخت ناکافی دولت مطرح است و زیرساخت های نوآوری نیز به درستی وجود ندارند. همچنین انعطاف پذیری کم در بازار کار در بین شرکت‌های صنعتی موج می‌زند. یکی از چالش ها ضعف دولت در وضعیت چشم اندازهای فناوری و عدم یکپارچگی در این حوزه است، برای همراه شدن با انقلاب صنعتی همه باید خودشان را با آن تنظیم کنند. خوب است جایی مثل نظام صنفی بیاید و همکاری‌های لازم را با دولت داشته باشد.»

به گفته زرندی باید رگولاتور جدیدی وجود داشته باشد که بتوان به انقلاب صنعتی چهارم ورود پیدا کرد. مواردی چون دیجیتال سازی طراحی و تولید محصول، یکپارچه سازی زنجیره عمودی و افقی محصولات، بهینه سازی فناوری با بیگ دیتا و ایجاد رقابت پذیری در بازار از جمله مهمترین اقداماتی است که وزارت صمت به دنبال آنهاست.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه تاکید کرد که نوع تفکر جدا از اینکه در دولت عوض شده، باید در تیم‌های استارت آپی نیز تغییر پیدا کند: «امروزه با هر تیم استارت آپی که صحبت می‌کنیم قصد ایجاد یک اسنپ یا تپسی را دارد. باید گفت این فرصت را کسب و کارها شکار کردند و رفت، شما به دنبال شکار فرصت‌های مناسب و جدیدی باشید که به اقتصاد خودتان و کشور کمک کند.»

همکاری دولت و استارت‌آپ‌ها

زرندی تاکید دارد که استارت آپ‌ها بسیاری از حوزه‌های مهم و تاثیرگذار که پتانسیل بالایی برای فعالیت‌های استارت آپی دارند را فراموش کرده‌اند. او به چند مورد این موضوعات اشاره می‌کند و اذعان دارد که دولت نگاه ویژه‌ای به فعالان استارت آپی روی این حوزه‌ها دارد:

«خانواده محصولات شیمیایی پراثرترین خانواده در اقتصاد صنعتی کشور هستند. فلزات اساسی نیز جزو صنایع با پتانسیل بالا و تاثیرگذار در اقتصاد ایران هستند. صنایع غذایی و آشامیدنی، قطعه سازی در ماشین آلات و خودروسازی، حوزه لاستیک و پلاستیک، تجهیزات پزشکی و نساجی نیز حوزه هایی هستند که استارت‌آپها از آن غافل ماندند.نظام صنفی رایانه‌ای ظرفیت و پتانسیل کامل بخش خصوصی را از جهات مختلف به کار می گیرد تا بتوانیم در این مسیر وزارت صمت و صنایع را همراهی کند. ما آماده ورود آی تی به صنایع هستیم.»

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه این نشست صبحگاهی گفت: سال ۹۸ با مدنظر قرار دادن رونق تولید، یکی از محورهای اصلی برنامه های معاونت طرح و برنامه ریزی را به تغییر رویکرد از فضای مونتاژ کاری به نوآوری و استفاده از شرکت های دانش بنیان معطوف کردیم.

به گفته زرندی ایران ۹.۳ منابع نفتی جهان، ۱۸ درصد منابع گازی دنیا و ۱ درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد اما تنها نیم درصد GDP دنیا در آن ایجاد می‌شود، سهمی که می‌توان با کمک استارت آپ‌ها و نگاه جدید دولت به آنها در آینده تغییر محسوسی پیدا کند. زرندی در خاتمه صحبت‌های خود تاکید کرد که وزارت صمت در سال جاری و آینده برنامه‌های ویژه‌ای برای پیشروی به سمت اقتصاد دیجیتال دارد:

«برای سال آینده در نظر داریم محور فعالیت‌های وزارتخانه را به سمت مباحث نوآوری در حوزه صنعت، معدن و تجارت ببریم. فعالیت هایی که در حال حاضر انجام می دهیم پیش نیازهای رسیدن به این هدف است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی