ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتایج یک تحقیق جنجالی: مصرف گوشت قرمز ضرری برای سلامتی انسان ندارد

مطالعات جدید نشان می دهند مصرف معتدل گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت یا سرطان را افزایش نمی دهد. این مطالعات برخلاف توصیه های اکثر کارشناسان تغذیه بوده ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

مطالعات جدید نشان می دهند مصرف معتدل گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت یا سرطان را افزایش نمی دهد. این مطالعات برخلاف توصیه های اکثر کارشناسان تغذیه بوده و برخی از پژوهشگران نتایج این تحقیقات را نامعتبر و غیراخلاقی خوانده اند.

دانشمندان در تحقیقات خود که از چندین تحقیق کوچک تر تشکیل شده، به کمک آزمایشات کنترل شده متعدد و مشاهدات به دنبال یافتن رابطه ای بین مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده با بیماری های مختلف بودند. گروهی متشکل از چهارده متخصص پس از بررسی نتایج هر پنج تحقیق در مورد مصرف گوشت قرمز توصیه های خود را اعلام کردند.

تحقیقات دانشمندان دانشگاه دالهوزی در مورد مصرف گوشت قرمز جنجال آفرید

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که هیچ مدرکی دال بر احتمال آسیب رسیدن به سلامت انسان با مصرف گوشت قرمز در سطوح مجاز فعلی وجود نداشته و بیشتر مردم می توانند گوشت قرمز و فرآوری شده را به مقدار معتدل مصرف کنند.

«Bradley Johnston»، یکی از نویسندگان این تحقیق جدید که توسط دانشگاه دالهاوزی کانادا (Dalhousie University) انجام گرفته، ضمن اشاره به متفاوت بودن این تحقیق نسبت به تحقیق های دیگر آن را مجموعه ای از بررسی های باکیفیت سیستماتیک دانسته و می گوید:

«تحقیقات ما به نتایجی بسیار شفاف تر و مطمئن تر ختم می شوند. ما به طور ویژه روی تاثیراتی که مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده روی سلامتی می گذارند تحقیق کردیم و برای نتیجه گیری به سلامت حیوان یا تاثیرات زیست محیطی توجهی نکردیم.»

تحقیق مورد بحث باعث ایجاد چنددستگی و به راه افتادن جنجال بین دانشمندان شده است چون نتایج آن با نظرات اکثر متخصصان تغذیه در تضاد است که مصرف کم گوشت قرمز و فرآوری شده را برای سلامتی مفید می دانند.

«Lennert Veerman»، یکی از پژوهشگران دانشگاه گریفیث استرالیا تحقیق مذکور را به کتاب داستانی تشبیه کرده که در درک داده های علمی دچار کج فهمی شده است. «Marco Springmann»، یکی از محققان ارشد دانشگاه آکسفورد نیز نتایج تحقیقات جدید را فاقد بار علمی دانسته است.

یکی از جنجالی ترین نتایج تحقیقات مذکور این است که نتیجه گیری تا حد زیادی با توجه به مصرف گوشت قرمز در سطوح کم انجام شده است. تاثیراتی که مصرف سه یا چهار وعده گوشت قرمز یا فرآوری شده در هفته روی سلامتی دارد کم است ولی یک سوم افراد بالغ در آمریکا روزانه تقریباً یک وعده گوشت قرمز یا فرآوری شده مصرف می کنند که بیشتر از میانگین است.

تیمی از دانشمندان دانشگاه هاروارد نیز به نتایج تحقیقات دانشگاه دالهاوزی واکنش منفی نشان داده و اعلام کردند انتشار دستورالعمل هایی که مصرف گوشت را تبلیغ می کنند غیراخلاقی و نامعتبر است.

تیم دانشگاه هاروارد تصمیم پژوهشگران دانشگاه دالهاوزی به صرف نظر کردن از تاثیر مسائل زیست محیطی روی فواید ناشی از کاهش مصرف گوشت قرمز را به باد انتقاد گرفته و تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی ناشی از تولید گوشت را در تاثیرگذاری غیرمستقیم، آرام اما زیان بار آن بر سلامت انسان موثر دانسته اند.

دو نفر از نویسندگان تحقیق مذکور از دانشگاه دالهاوزی به نام های «Aaron Carroll» و «Tiffany Doherty» جنجالی بودن مقاله خود را پذیرفته اما تاکید می کنند یافته های آنها بر اساس «جامع ترین بررسی های موجود از جدیدترین شواهد علمی به دست آمده و افرادی که بخواهند نتایج این تحقیق را به چالش بکشند باید با یافتن مدارک کافی صحت آن را زیر سوال ببرند.»

گوشت فرآوری شده

با وجود جنجالی که تحقیق دانشگاه دالهاوزی در مورد مصرف گشت قرمز و فرآوری شده به راه انداخته، «Aaron Carroll» نگران درک نادرست عموم از تحقیقات خود است. او در مصاحبه ای با خبرگزاری NBC اعلام کرد که بیشتر توجهات روی قسمت مصرف بالای گوشت قرمز در تحقیق اوست در حالیکه هدف اصلی از تحقیق گفته شده مصرف بالای گوشت نبوده است.

در تحقیقات دانشگاه دالهاوزی در نهایت به مصرف هفته ای سه الی چهار وعده گوشت قرمز اشاره شده اما نگرانی کنونی در مورد برداشت های عمومی و ساده سازی بیش از حد آن برای تبدیل شدنش به تیتر شماره یک روزنامه هاست. یکی از دانشمندان دانشگاه هاروارد در این رابطه می گوید:

«نویسندگان تحقیق می توانستند با انتخاب عنوان دستورالعمل های جدید: مصرف بی رویه گوشت قرمز و فرآوری شده تاثیر منفی روی سلامتی ندارد برای تحقیق خود جنجال بیشتری بین متخصصین سلامتی، روزنامه نگاران و مردم به وجود آورده و سردرگمی را از این هم بیشتر کنند.»

تحقیقات دانشگاه دالهاوزی در ژورنال Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohammad reza
    mohammad reza | ۱۰ مهر ۱۳۹۸

    احتمالا محققاش‌ برزیلی‌ بودن ،برای حمایت از تولید ملی شون ?

مطالب پیشنهادی