ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جنونی به نام «دارک مود»

داغ‌ترین بحث این روز‌های تکنولوژی دارک مود است. iOS 13 دارک مود دارد. اندروید ۱۰ دارک مود دارد. توییتر، تلگرام و تقریبا هر برنامه‌ای به دارک مود مجهز هستند. به گفته بعضی‌ها حالت تاریک مصرف ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۲۷

داغ‌ترین بحث این روز‌های تکنولوژی دارک مود است. iOS 13 دارک مود دارد. اندروید ۱۰ دارک مود دارد. توییتر، تلگرام و تقریبا هر برنامه‌ای به دارک مود مجهز هستند. به گفته بعضی‌ها حالت تاریک مصرف باتری را کاهش می دهد. بعضی دیگر عقیده دارند که این حالت به چشم فشار کمتری می‌آورد. اما آیا سیاه شدن پس‌زمینه ارزش این همه جنون را دارد؟

برای بررسی این موضوع ابتدا باید «مشکلاتی» که تا قبل از ظهور حالت تاریک نمی‌داستیم وجود دارند را بررسی کنیم. بسیاری می‌گویند که مصرف باتری آن‌ها پس از انتخاب دارک مود در گوشی‌هایشان پایین آمده. بسیاری از کاربران از کاهش سردرد می‌گویند. بسیاری از راحتی کار با گوشی در محیط‌های تاریک رضایت دارند. اما شاید همه این‌ها برای تمام کاربران درست نباشد و اصلا شاید دلایل آن‌ها علمی نباشد. با ما همراه باشید تا این قابلیت را با هم بررسی کنیم.

دارک مود و کاهش مصرف باتری

حالت تاریک

بخش زیادی از کاربران عقیده دارند که در صورت استفاده از حالت تاریک مصرف باتری گوشیشان را مقدار زیادی کاهش داده است. اما آیا واقعا این گونه است؟ جواب این سوال مانند بسیاری از جواب‌های دیگری که ما عادت داریم بگوییم «بستگی دارد» است. به چه چیزی؟ به نوع حالت تاریک و پنل گوشی.

بسیاری از حالت‌های تاریک برنامه‌ها، دارک مود را در قالب یک پس‌زمینه خاکستری و یا آبی یا سورمه‌ای یا عملا هر چیزی جز سفید می‌دانند. باید پس‌زمینه کاملا سیاه باشد تا شما تازه مرحله اول این داستان را پشت سر بگذارید.

مرحله دوم «بستگی» به نوع نمایشگر گوشی شما دارد. یعنی اگر گوشی شما از پنل OLED استفاده می‌کند و برنامه مد نظر شما هم کاملا رنگ سیاه را به منظور تاریک کردن محیط کاربری انتخاب کرده است، آن وقت یک ساعت اضافه‌تر می‌توانید از گوشی خود بهره ببرید. زیرا نمایشگر‌های OLED پیکسل‌هایی که به منظور نمایش دادن رنگ سیاه هستند را اصلا روشن نمی‌کند.

اگر از هر چیز دیگری به جز این دو حالت استفاده می‌کنید، چیزی جز تاریک شدن صفحه گیرتان نمی‌آید و فقط از زیبایی‌های بصری آن لذت می‌برید. پس اگر تنها به این منظور از حالت تاریک استفاده می‌کنید، این نکته را فراموش نکنید.

دارک مود و فشار کمتر به چشم

حالت تاریک

بسیاری از افراد عقیده دارند که با تنظیم کردن محیط کاربری برنامه و گوشی خود حالت تاریک مود، فشار کمتری به چشمشان وارد می‌شود. دقیقا چه چیزی باعث می‌شود که نوشته‌های سفید رنگ روی پس‌زمینه مشکی، فشار کمتری به چشم وارد کند؟

در همین راستا گزارشی وجود دارد که می‌گوید افرادی با چشم آستیگمات، در صورت مطالعه در حالت تاریک، باعث تشدید آن می‌شوند. این تحقیق می‌گوید به دلیل سخت‌تر شدن خواندن متون به این صورت، چشم برای تشخیص حروف از هم، باید بیشتر تلاش کند و در نتیجه ضعیف‌تر می‌شود.

در تحقیقی دیگر که توسط دانشگاه پاسو صورت گرفته، مشخص شده که قدرت ادراک کاربران از متن نوشته شده در حالت دارک مود بسیار پایین‌تر از حالت لایت مود (بالاخره باید یک اسمی برای این حالت هم گذاشت) است. البته این دلیل صرفا برای متونی مهم هستند که شما باید به خوبی مفهوم آن را درک کنید. یعنی مهم نیست که در توییتر از دارک مود استفاده می‌کنید. چون عملا ۹۹ درصد محتوای این شبکه اجتماعی تاثیری روی افزایش دانش شما نخواهد گذاشت.

چرا دارک مود طرفدار دارد؟

حالت تاریک

حالت تاریک به این دلیل طرفدار دارد چون همه طرفدار آن هستند. هر طرف را که نگاه کنید دارک مود در حال تبلیغ شدن است. سیستم‌عامل‌های محبوب و معروف مثل ویندوز، iOS و اندروید همگی در آخرین نسخه خودشان، به دارک مود مجهز شده‌اند. پس شما هم به نوعی مجبور به استفاده از این حالت هستید چون اطرافیانتان مجبور به استفاده از این حالت هستند. اطرافیان اطرافیانتان هم به همین شکل و این چرخه ادامه دارد.

به عبارتی دارک مود «ترند» شده است. جدیدترین و زیباترین رابط‌های کاربری برای موفق شدن در این بازار «باید» از دارک مود استفاده کنند. اگر صرفا به خاطر زیبایی آن از حالت دارک مود استفاده می‌کنید که بحثش جداست. اما اگر به دلایل کاربردی از آن استفاده می‌کنید، باید از خود سوال بپرسید که اگر دارک مود خوب بود، چرا پس از سیستم‌عامل DOS دیگر کسی به سراغش نرفت؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Reza Dark
    Reza Dark | ۱۰ مهر ۱۳۹۸

    من عاشق حالت تاریکم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی