ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ممنوعیت فروش آنلاین بلیت اربعین؛ چالش‌های سنتی ادامه دارد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ممنوعیت فروش اینترنتی بلیت اربعین در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش بلیت سفر خبر داد و دلیل آن را سودجویی برخی از این سایت‌ها اعلام کرده است. از سوی دیگر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۵

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از ممنوعیت فروش اینترنتی بلیت اربعین در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش بلیت سفر خبر داد و دلیل آن را سودجویی برخی از این سایت‌ها اعلام کرده است. از سوی دیگر اما مدیران سایت‌های اینترنتی باور دارند که فروش آنلاین می‌تواند به دولت کمک کند تا دقیق‌تر در برابر تخلفات بایستد و نظارت درست و شفافی بر روند فروش بلیت‌ها داشته باشد.

«مقصود اسعدی سامانی» با اشاره به برخی تخلفات و سودجویی‌های که سال گذشته توسط برخی سایت‌های فروش اینترنتی در زمینه فروش بلیت اربعین پیش آمده بود، تاکید کرده که برای جلوگیری از بروز این اتفاقات، قصد دارند تا به کل فروش اینترنتی اربعین توسط سایت‌ها را لغو کنند: «فقط شرکت‌های هواپیمایی مجاز هستند از طریق اینترنت بلیت هواپیما در ایام اربعین را به فروش برسانند.»

از سوی دیگر معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری هم با تاکید بر ممنوعیت فروش بلیت اربعین توسط سایت‌های اینترنتی تاکید کرده که در سال جاری با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و پلیس فتا به‌شدت با این موضوع برخورد می‌شود.

ممنوعیت فروش بلیت اربعین توسط وبسایت‌ها در حالی مطرح می‌شود که اساسا پایش سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی به مراتب آسان‌تر از فروشگاه‌های فیزیکی خواهد بود و بارها در صحبت‌های مسئولین دولتی و حاکمیتی آمده که تجارت الکترونیکی بر بستر اینترنت شفافیت به همراه می‌آورد.

آنطور که تحقیقات دیجیاتو نشان می‌دهد موضوع ممنوعیت فروش بلیت اربعین در سال گذشته نیز به سایت‌های فروش اینترنتی بلیت سفر ابلاغ شده بود و امسال نیز این پیام زودتر از موعد به آنها ابلاغ و تاکید شده که در صورت مشاهده فروش، با آنها برخورد خواهد شد.

از آنسو مشاهدات خریداران بلیت اربعین حکایت از این دارد که فروش بلیت‌های اربعین در فروشگاه‌های فیزیکی کاری سخت بوده و خریداری کردن این بلیت‌ها به صورت آفلاین مشقات خاص خودش را دارد.

«علی کشفی» هم بنیانگذار فلایتیو در گفتگو با دیجیاتو اذعان دارد که چه آنها و چه سایت‌های دیگر معتبر فروش اینترنتی بلیت سفر می‌توانند کمک شایانی به مساله نظارت و عدم وقوع تخلفات ریز و درشت در زمینه فروش بلیت اربعین داشته باشند. به گفته کشفی، سامانه آنلاین سایت‌ها به راحتی قابل رصد کردن است و می‌توان همه‌چیز را در آن شفاف دید:

«دولت می‌تواند با گرفتن API سایت‌های فروش بلیت، به صورت تمام وقت فروش بلیت را در این سایت‌ها رصد کرده و با یک مانیتورینگ ساده جلوی بروز تخلفات را بگیرد. ساخت یک ربات و یا حتی کراول کردن این سایت‌ها زیرساخت فنی خاصی نمی‌خواهد و به جای هزینه‌های سنگین نظارت می‌توان تمامی این اقدامات را با یک برنامه‌نویس ساده و یک ناظر انجام داد.»

کشفی تاکید دارد که آنها در سالیان گذشته اعلام کرده‌اند که می‌توانند متولی فروش بلیت اربعین باشند: «اساسا هر سایتی که مجوزهای لازم را داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد اما این فرصت هنوز پیش نیامده است.» او باور دارد که فضای آنلاین می‌تواند به رخ ندادن جرم و پیدا کردن متخلفین کمک کند:

«در حال حاضر نیز برای بسیاری از چارترها، برای سایت‌های خرید و فروش بلیت اینترنتی مقرراتی تعیین شده که برای مثال قیمت یک پرواز خاص از مبلغ خاصی بیشتر نباشد و این مسائل کاملا رعایت می‌شود تا مبادا از قانون تخطی صورت بگیرد.»

کارشناسان بر این باورند که به کل ممنوع اعلام کردن یک پروسه عظیم مانند فروش بلیت اربعین به خاطر تخلف تعدادی سایت گمنام، نمی‌تواند چندان گزاره درستی باشد. در هر حال امسال نیز مانند سال گذشته، فروش این سفر زیارتی صرفا از طریق آژانس‌های هواپیمایی صورت خواهد گرفت که صرفا تعدادی از آنها سایتی کاربردی نیز برای فروش اینترنتی دارند. این موضوع فرسنگ‌ها با هوشمندسازی و اقتصاد دیجیتال، دو عبارت پرتکرار این روزهای دولت، فاصله دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfanalone۹۲
    Erfanalone۹۲ | ۹ مهر ۱۳۹۸

    ماشالاه تو یه فروش بلیط هم مشکل دارن و نمی تونن مدیریت کنن

مطالب پیشنهادی