ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاونت علمی: چالش‌های اخذ مجوز در استارت آپ‌ها باید حذف شود

«علیرضا دلیری» معاون علمی و فناوری رییس جمهور در امور مالی و تامین سرمایه‌گذاری باور دارد که اقتصاد کشور باید یک اقتصاد استارت آپی باشد و تمامی منابع مالی کشور باید صرف این کسب‌وکارها بشود ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۰

«علیرضا دلیری» معاون علمی و فناوری رییس جمهور در امور مالی و تامین سرمایه‌گذاری باور دارد که اقتصاد کشور باید یک اقتصاد استارت آپی باشد و تمامی منابع مالی کشور باید صرف این کسب‌وکارها بشود تا اقتصاد کشور تحول پیدا کند. او باور دارد که چالش‌های اخذ مجوز مانع از رشد استارت‌آپ‌ها می‌شود و باید یک قوانین ریلی وضع شود و هرکس از ریل خارج شد مورد بازخواست قرار بگیرد.

دلیری باورد دارد که اقتصاد استارت آپی دنیا در حال رشد است و سه تریلیون دلار اقتصاد استارت آپی دنیاست و رشدش نسبت به سال ۲۰۱۷ بیست درصد بوده است. «از آنسو سرمایه‌گذاری در این بخش در کشورهای پیشتاز و قاره‌های پیشتاز نیز رشد قابل توجهی داشته است. کشور ایالات متحده که استارت آپهای موفقی دارد در رشد سمرایه نیز یک رشد قابل توجهی داشته است.»

به باور دلیری اقبال جهانی تغییر مسیر داده و به طرف فعالیت‌های نوین و جدید روی آورده است و نگاه سرمایه‌گذاری در دنیا را تغییر می‌دهد: «ریسک پذیری در این بستر بالاست چرا که تنها ۴۰ درصد استارت آپها به موفقیت می‌رسند و نزدیک به شصت درصد آنها شکست می‌خورند. از چهل درصد موفق نیز یک درصدشان تبدیل به یک استارت آپ بسیار موفق می‌شود.»

دلیری در ادامه می‌گوید :«از طرفی استارت‌آپ‌های بزرگ دنیا بستری بین‌المللی پیدا کردند و فعالیت‌های خود را از یک کشور فراتر بردند. فین‌تک‌ها امروزه استارت آپ‌هایی با رشد بسیار بالا هستند و جدیدا فین‌تک‌ها در زمینه بلاکچین بیشتر از پیش فعالیت می‌کنند.»

دلیری اعلام دارد که فین‌تک‌ها ۲۸۰درصد رشد داشته‌اند نسبت به یکی دو سال گذشته و این نشان می‌دهد که جهان دوست دارد مرزهای کشورها را بردارد و همکاری مشترک در سراسر دنیا آغاز شود: «ما نیز باید در این دهکده حضور فعالی داشته باشیم و امکان اینکه دور خودمان حصار بکشیم وجود نخواهد داشت.»

به گفته دلیری کشور ما در چند سال گذشته در بستر استارت آپی رشد بسیار خوبی داشته اما مقبول جامعه علمی کشور نبوده است. ما در منطقه ربه اول تولید علم را داریم اما در برخی شاخص‌های نوآوری جایگاه چندان جالبی نداریم و از صد و بیست و پنج به شصت و یکم در دنیا رسیده‌ایم.

او تاکید دارد که باید کاری کنیم که علم تبدیل به محصول شود. او دلیل این رشد را کمتر مشکل‌سازی کردن برای استارت‌آپ‌های داخلی کشور می‌داند و باور دارد که هرچه کمتر چوب لای چرخ این کسب‌وکارهای نوپا گذاشت آنها بیشتر می‌توانند رشد کنند. دلیری باور دارد که اقتصاد آینده کشور باید یک اقتصاد استارت آپی باشد و اقتصاد سنتی باید به سمت اقتصاد مدرن تیک‌آف کند.

دلیری بزرگترین مشکل سرمایه‌گذاری در کشور ما همین نگاه سنتی می‌داند. او معتقد است دولت و حاکمیت باید شرایط مطلوب‌تری ایجاد کند تا فعالیت کسب‌وکارها سریع‌تر حرکت کند: «چیزی به نام مجوز در اقتصاد استارت آپی نباید وجود داشته باشد و باید ریل‌گذاری صورت بگیرد که هرکس از این ریل خارج شد با آن برخورد شود. چه بخواهیم چه نخواهیمباید با این نوع نگاه هماهنگ شویم.»

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در امور مالی و تامین سرمایه‌گذاری با اشاره به ماجرای فین‌تک‌ها و هجمه‌ای که به آنها در چند سال پیش صورت گرفت می‌گوید که در نهایت دولت تصمیم گرفت که مسائل مربوط به فین‌تک‌ها را با خود آنها حل و فصل کند و این موضوع باعث تحول رشد اقتصاد کشور شد: «یقین دارم در آینده نه چندان دور بانک‌های فیزیکی جمع خواهند شد و فین‌تک‌ها به شدت رشد پیدا خواهند کرد.»

دلیری باور دارد که سرمایه‌گذاران بخش اقتصادی باید به این حوزه اعتماد داشته باشند: «فضای سرمایه‌گذاری در حوزه سنتی دیگر معنا نمی‌دهد و هر کسی در آن باشد رسما باخته است.»  او می‌گوید پلتفرم فیروزه با حمایت معاونت علمی و ریاست جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

دلیری می‌گوید همچنین آنها می‌خواهند با ایجاد کارگروهی بتوانند یک مرجع قانونی برای قیمت‌گذاری (ارزش گذاری) ایجاد کنند: «جدا از این بحث اعتبار سنجی را داریم. که قصد داریم آن را نیز سر و سامان ببخشیم.»

به گفته دلیری در بانک‌های کشور نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان نسهیلات به استارت آپ‌ها داده شده :«همه منابع مالی کشور باید به این حوزه تزریق شود چرا که چیزی به جز این مساله نمی‌تاند اقتصاد کشور را متحول کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی