ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پرینترهای سه بعدی ده ها ماده شیمیایی مضر و سرطانزا در هوا پخش می‌کنند

نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد پرینترهای سه بعدی از خود نانو ذرات و ترکیبات شیمیایی خطرناکی متصاعد کرده که می توانند منجر به مشکلات قلبی عروقی و ریوی شوند. محققان بخش ایمنی مواد ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد پرینترهای سه بعدی از خود نانو ذرات و ترکیبات شیمیایی خطرناکی متصاعد کرده که می توانند منجر به مشکلات قلبی عروقی و ریوی شوند.

محققان بخش ایمنی مواد شیمیایی موسسه فناوری جورجیا پس از دو سال تحقیق روی پرینترهای سه بعدی متوجه شدند در محیط هایی که این پرینترها فعالیت می کنند بیش از 200 ترکیب شیمیایی فرار و خطرناک از جمله تحریک کننده ها و مواد سرطان‌زا وجود دارد.

نکته نگران کننده اینکه پرینترهای سه بعدی مجهز به فیلتر هپا (HEPA) نیز از گزند این ذرات در امان نبوده و نه تنها تاثیری در کاهش ذرات خطرناک ندارند بلکه ممکن است آنها را تشدید کنند.

در محیط هایی که پرینترهای سه بعدی فعالیت می کنند بیش از 200 ماده خطرناک یافت شده است

میلیون ها نفر در سطح جهان از پرینترهای سه بعدی استفاده می کنند. استفاده از این چاپگرها در مدارس جهان در مدت دو سال سه برابر شده و صنعت چاپ سه بعدی 13 میلیارد دلاری را با رشد سالیانه 21 درصدی مواجه کرده است. از این چاپگرها در بیمارستان ها و کارخانه ها نیز استفاده شده و مسئله ایمنی آنها به دغدغه مسئولین تبدیل شده است.

«Andy Kalambi»، مدیرعامل شرکت مواد افزودنی RIZE می گوید تا پیش از فراگیر شدن پرینترهای سه بعدی، این وسیله در اتاق های در بسته و یا با تهویه مناسب قرار می گرفت و توسط افراد متخصص استفاده می شد؛ بنابراین موضوع ایمنی آنها اهمیت کمی داشت. اما حالا با فراگیر شدن آنها باید مسئله ایمنی آنها مورد توجه قرار گیرد.

مصرف کنندگان با آگاهی از مواد سمی پرینترهای سه بعدی به دنبال خرید دستگاه های دارای گواهینامه ایمنی خواهند رفت اما مشکل اینجاست که در حال حاضر تعداد بسیار کمی از پرینترهای سه بعدی دارای گواهینامه ایمنی هستند.

شرکت های تولیدکننده پرینتر سه بعدی باید با اخذ گواهینامه های معتبر بر اساس آخرین متدهای آزمایش و ارزیابی ذرات و مواد شیمیایی متصاعد شده از پرینترهای سه بعدی، محصولات خود را ایمن کنند در غیر اینصورت در آینده ای نه چندان دور با بحران مواجه خواهیم شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی