چند حقیقت جالب و خواندنی درباره «کشور واتیکان» که نمی دانستید

چند حقیقت جالب و خواندنی درباره «کشور واتیکان» که نمی دانستید

دولتشهر واتیکان کوچک ترین کشور دنیا است که در شهر رم، پایتخت ایتالیا واقع شده و در مجموع ۴۴۰،۲۹۸ متر مربع مساحت دارد. هر ساله نزدیک به ۵ میلیون گردشگر از این دولتشهر بازدید می کنند، در حالی که خود فقط ۷۹۹ نفر جمعیت دارد (طبق آمار سال ۲۰۱۹). کل قلمرو واتیکان تحت حفاظت سازمان یونسکو است و این تنها یکی از ویژگی هایی است که این دولتشهر را بسیار خاص کرده. در ادامه به چند حقیقت جالب درباره ی کشور واتیکان خواهیم پرداخت.

۱- نود و پنج درصد جمعیت آن مرد هستند

کشور واتیکان

بیشتر جمعیت واتیکان را کشیش های کلیسا و نیروهای نظامی (گارد نظامی سوئیس) تشکیل می دهند که همه ی آن ها مرد هستند. در حقیقت، نود و پنج درصد جمعیت این دولتشهر را مردان تشکیل می دهند. باقی جمعیت، همسران و فرزندان نیروهای گارد نظامی سوئیس هستند.

۲- تابعیت واتیکان به طور موقت به افراد اعطا می شود

تابعیت واتیکان توسط حکومت واتیکان اعطا می شود. از گذشته، به پاپ حال حاضر دنیا، پاسپورت واتیکان تعلق می گیرد. پاپ نمی تواند تابعیت دیگری علاوه بر تابعیت واتیکان داشته باشد. با این حال، استثنائاتی هم وجود داشته؛ مثلاً پاپ فرانسیس تابعیت آرژانتینی خود و همینطور پاپ بندیکت شانزدهم تابعیت آلمانی خود را حفظ کرد.

تابعیت واتیکان به کارکنان واتیکان و خانواده های آن ها هم می تواند تعلق بگیرد. پاسپورت یک شهروند واتیکان ارزشی معادل یک پاسپورت سیاسی دارد و البته تعداد بسیار کمی از آن وجود دارد. بعد از اتمام دوره ی خدمت در واتیکان، تابعیت فرد به طور خودکار به تابعیت ایتالیایی تغییر پیدا می کند. با سلب تابعیت واتیکان، زندگی در خاک آن دیگر ممنوع می شود. کودکان هم تابعیت خود را با رسیدن به سن ۱۸ سالگی یا سلب تابعیت والدین شان، از دست می دهند.

۳- کل دولشتهر تحت حفاظت یونسکو قرار دارد

کشور واتیکان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و در واقع تنها کشوری به شمار می رود که کل قلمرو آن تحت حفاظت قرار دارد. تک تک ساختمان های واتیکان اهمیت تاریخی دارند.

۴- پاکسازی نقاشی های دیواری و ممنوعیت گرفتن عکس در کلیسای سیستین

بسیاری از گردشگرها تنها برای دیدن کلیسای سیستین به واتیکان می روند. حتی گردشگران پرتوقع هم از بزرگی این بنا و نقاشی های دیواری آن که بسیار واقعی به نظر می رسند، حیرت زده می شوند. گردشگران می توانند هر قدر که بخواهند زیبایی های این کلیسا را تماشا کنند و نیمکت های مخصوصی در آنجا وجود دارد که برای همین منظور تعبیه شده. اما عکسبرداری در این کلیسا ممنوع است و هنگام حضور در داخل ساختمان کلیسا فقط اجازه دارید که با نجوا صحبت کنید. در کلیسا نیروهای ویژه ای گماشته شده که از عکس نگرفتن گردشگران مطمئن می شوند. با این حال، بعضی گردشگران موفق می شوند مخفیانه عکسی از این شاهکار هنری ثبت کنند. به علاوه، این نیروها گهگاه با یک کلمه ی «ساکت!» به گردشگران هشدار می دهند تا سکوت را رعایت کنند.

سمت «متصدی پاکسازی نقاشی های دیواری» کلیسای سیستین از سال ۱۵۴۳ به طور رسمی به وجود آمد. نقاشی های دیواری کلیسا به دلیل وجود ترک و ماده ی نیترات پتاسیم ریزش داشتند، به همین دلیل بارها بازسازی شدند. در این فرآیند دیوارها و سقف کلیسا از دود شمع، گرد و غبار و گازهای اگزوز پاک می شدند. آخرین بازسازی کلیسا حدود ۲۵ سال قبل انجام شد و سرمایه ی لازم برای بزرگ ترین بخش کار توسط یک شرکت ژاپنی به نام Nippon Television Network Corporation تأمین شد. این شرکت ژاپنی ۴/۲ میلیون را صرف این بازسازی کرد. روزانه نزدیک به ۱۰ هزار گردشگر از کلیسای سیستین بازدید می کنند.

۵- در آدینه نیک پاپ در برابر محراب دراز می کشد

در روز آدینه نیک، مراسم های مختلفی در کلیساهای واتیکان برگزار می شود که یکی از آن ها «عشق به مسیح» نام دارد. این برنامه با یک مراسم شروع می شود که در آن پاپ در حالی یک ردای قرمز به تن دارد، در برابر محراب به صورت دراز می کشد و در همین حین، کشیش ها پشت او زانو می زنند. در این حالت همه در سکوت محض مشغول دعا کردن می شوند و بعد دعای مخصوص آدینه نیک را با صدای بلند می خوانند.

۶- برای اینکه یک زن عادی بتواند در واتیکان زندگی کند، باید با یکی از اعضای گارد نظامی سوئیس ازدواج کند

اگر کار در قلمرو واتیکان به نحوی برای زنان امکان پذیر باشد (مثل کار در یک ایستگاه رادیویی یا روزنامه)، اقامت در آنجا برای زندگی تقریباً غیر ممکن است. با این حال، دست کم یک راه وجود دارد که یک زن بتواند این کار را انجام دهد که آن ازدواج با یکی از اعضای گارد نظامی سوئیس است. اما این روش هم با موانعی همراه است. اعضای گارد نظامی سوئیس تنها با اجازه ی مخصوص و بعد از دریافت درجه ی سرجوخه می توانند ازدواج کنند و همسر آینده ی آن ها هم باید اجازه ی واتیکان را کرده باشد. یک حقیقت جالب دیگر هم آنکه گارد نظامی سوئیس فقط مردان مجرد را استخدام می کند.

۷- تنها کشور دنیا است که نرخ زاد و ولد آن صفر است

علت این مسأله آن است که هیچ زایشگاهی در داخل خاک واتیکان وجود ندارد. فرزندان شهروندان این دولتشهر در بیمارستان های شهر رم به دنیا می آیند.

۸- یک سفارت در ایتالیا دارد

سفارت واتیکان در ایتالیا یک مورد خاص محسوب می شود چون درون خاک کشور خودش قرار دارد. علت این مسأله آن است که کشورهای دیگر نمی توانند در واتیکان سفارت داشته باشند، بنابراین واتیکان هم در کشورهای دیگر سفارتی ندارد. به همین دلیل توافقاتی میان واتیکان و ایتالیا صورت گرفته که بر اساس آن ها همه ی سفارت های مرتبط با واتیکان در شهر رم قرار می گیرند.

۹- در خاک واتیکان یک پمپ بنزین وجود دارد

شاید نکته ی عجیبی به نظر نرسد که یک کشور مستقل پمپ بنزین مخصوص به خودش را داشته باشد. با این حال، زود نتیجه گیری نکنید چون نکته ی قابل توجه، قیمت بنزین آن است. قیمت بنزین در واتیکان پایین تر است. بسیاری از ایتالیایی ها آرزو دارند بتوانند در تنها پمپ بنزین واتیکان ماشین خود را بنزین بزنند. اما متأسفانه این کار شدنی نیست چون فقط وسایل نقلیه ای که پلاک واتیکان را دارند حق استفاده از پمپ بنزین آن را دارند.

۱۰- پرطرفدارترین پست دنیا را دارد

پست معروف واتیکان یکی از شناخته شده ترین آن ها در تمام دنیا است. این پست بسیار سریع عمل می کند و به همین دلیل بعضی ایتالیایی ها ترجیح می دهند نامه های خود را از آنجا ارسال کنند. کد پستی واتیکان، محبوب ترین در دنیا است چون رکورد بیشترین نامه ی ارسال شده با کد پستی یک منطقه متعلق به کد پستی واتیکان است. پست واتیکان سالانه حدود ۲/۵ میلیون نامه، ۷ میلیون کارت پستال و نزدیک به ۲۰ هزار بسته ارسال می کند.

۱۱- فروشگاه های واتیکان معاف از مالیات هستند

اما این بدان معنا نیست که به محض رسیدن به واتیکان دنبال فروشگاه هایش بگردید چون متأسفانه فقط ساکنان واتیکان حق استفاده از این امتیاز ویژه را دارند. فروشگاه های واتیکان معاف از مالیات هستند، به همین دلیل قیمت های آن ها معمولاً ۲۵ درصد پایین تر است. این قانون در مورد کالاها، مشروبات الکی ممتاز، لباس های برند و کفش صدق می کند.

۱۲- کوتاه ترین راه آهن دنیا را دارد

طول این خط آهن حدود ۹۱۴ متر است که ۳۰۵ متر آن از میان خاک واتیکان عبور می کند. در گذشته از این راه آهن فقط برای سفرهای پاپ به رم استفاده می شد اما اخیراً گردشگران هم اجازه ی استفاده از آن را پیدا کرده اند.

۱۳- کتابخانه واتیکان بیشتر از یک میلیون کتاب دارد

این کتابخانه در قرن پانزدهم و به دست پاپ سیکتوس چهارم تأسیس شد و هنوز کتاب های جدیدی به آن اضافه می شود. این مجموعه حالا نزدیک به ۱/۶ میلیون کتاب چاپی، ۱۵۰ هزار کتاب خطی، ۸،۳۰۰ کتاب چاپی قدیمی (متعلق به سال های ظهور چاپ در اروپا)، بیش از ۱۰۰ هزار کتیبه و نقشه و ۳۰۰ هزار سکه و مدال را دربر می گیرد. هر ساله ۶ هزار کتاب جدید به این کتابخانه اضافه می شود.

۱۴- کلیسای سن پیتر واتیکان یکی از بزرگ ترین کلیساهای دنیا است

کلیسای سن پیتر در واتیکان را بزرگ ترین بنای عصر رنسانس می دانند. ساخت این بنا در میانه ی قرن شانزدهم آغاز شد و ۱۲۰ سال به طول انجامید. طول این ساختمان ۲۱۹ متر، عرض آن نزدیک به ۱۵۲ متر و ارتفاع آن ۱۳۲/۵ متر است. این کلیسا ۱۵۰۰ نفر را در خود جای می دهد و محوطه ی آن هم گنجایش ۸۰ هزار نفر را دارد. این کلیسا حالا دومین کلیسای کاتولیک بزرگ دنیا به شمار می رود. کلیسای «بانوی صلح ما» در کشور ساحل عاج، بزرگ ترین کلیسای کاتولیک دنیا است.

۱۵- کاتولیک های سراسر دنیا آرزوی بوسیدن دست پاپ را دارند

از دوران قرون وسطی، سنتی وجود دارد که طبق آن هر کسی که به دیدار پاپ می رود باید به نشانه ی احترام و ستایش، دست او را ببوسد. دستی بوسیده می شود که پاپ اعظم انگشتر معروف ماهیگیر را در آن می اندازد. این انگشتر یادآوری می کند که او وارث پطرس مقدس است که یک ماهیگیر بود. این انگشتر پطرس را در حال پرتاب کردن یک تور ماهیگیری از درون یک قایق نشان می دهد.

انگشتر پاپ اصلی ترین نماد قدرت کلیسا است. بعد از مرگ یا کناره گیری پاپ، انگشتر در حضور دیگر کاردینال ها به نشانه ی پایان دوران ریاست پاپ، نابود می شود. برای پاپ منتخب بعدی، انگشتر جدیدی، معمولاً از جنس طلا ساخته می شود.

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود