تیم کوک همواره مواضعی آشکار را در خصوص مهاجرت و مهاجران به آمریکا اتخاذ کرده و روز گذشته تصمیم گرفت که مواضع خود را به شکل رسمی تری اعلام کند. مدیرعامل اپل با همراهی Deirdre O'Brien مدیر واحد فروش این شرکت گزارش مشاوره ای خود را در اختیار دادگاه عالی آمریکا قرار دادند و دفاعیاتشان از قانون موسوم به تعویق اقدام برای کودکان تازه وارد به آمریکا (یا به اختصار DACA) را که ترامپ تلاش دارد آن را لغو کند، تسلیم دادگاه نمودند.

کوک و اپل در گزارش خود اعلام نمودند تهدید افرادی که پیرو سیاست های آمریکا هستند و تلاش می کنند از طریق مسیرهای قانون در این کشور اقامت داشته باشند، به دیپورت شدن، نه به لحاظ قانونی درست است و نه اخلاقی.

این شرکت همچنین در گزارش خود خاطرنشان کرد که ۴۴۳ رویاپرداز (یا واجد شرایط قانون DACA که در دولت اوباما تصویب شد و به مهاجرین غیر قانونی که در زمان ورودشان به خاک ایالات متحده کمتر از 16 سال سن داشتند، اجازه می داد تا در صورت احراز شرایط ویژه در این کشور باقی بمانند) که در واقع بدنه نوآوری اپل را می سازند و برخی از بهترین نیروهای آن محسوب می شوند را به استخدام خود در آورده است. علاوه بر این اشاره شده که مهاجرت نقشی کلیدی را در تاریخچه اپل دارد چراکه استیو جابز فقید نیز فرزند یک مهاجر سوری بوده است.

استیو جابز مدیرعامل سابق اپل

اپل پیشتر نیز مشاوره هایی از این دست را به دادگاه داده بود اما طبق آنچه سخنگوی این شرکت در مصاحبه با CNBC گفته این نخستین باری است که تیم کوک شخصا چنین گزارشی را امضا می کند.

نکته قابل توجه اینکه دادگاه های آمریکا مجبور نیستند که در زمان تصمیم گیری های خود چنین مشاوره هایی را در نظر بگیرند اما اگر قضات بخواهند میتوانند در صدور احکام به آنها توجه کنند و این دقیقا همان چیزی است که اپل امیدش را دارد.