ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی دامای X7؛ آخرین چینی بازار خودروی ایران

در واپسین روزهای سال 96 که صنعت خودروی کشور وارد دور جدیدی از تحریم های صنعت خودروسازی شد. آخرین روزهای ورود نام های جدید و عموما کمتر شناخته شده چینی به بازار ایران بود. برند ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۲ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در واپسین روزهای سال 96 که صنعت خودروی کشور وارد دور جدیدی از تحریم های صنعت خودروسازی شد. آخرین روزهای ورود نام های جدید و عموما کمتر شناخته شده چینی به بازار ایران بود. برند زوتی توسط شرکت یاران خودروی اروند از سری محصولات دامای در ایران پرده برداری کرد.

این شرکت در ابتدا قصد عرضه دو SUV با نام های X5 و X7 را داشت که با ممنوعیت واردات و ترخیص نشدن خودروها از گمرکات کشور به دیگر هم قطاران چینی و خودروهای وارداتی خود پیوست. در هر صورت فرصتی دست داد تا به بررسی یکی از معدود دامای X7 های پلاک شده بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

خودروسازی با سابقه ای کمتر از دو دهه

زوتی دامای X7 در نمایشگاه چنگدو چین در سال 2016 میلادی رسما معرفی و بسته به سطح تجهیزات و امکانات در بازار داخلی چین از 89 تا 162 هزار یوان قیمت گذاری شد. این خودرو از نظر زبان طراحی و پلت فرم بر پایه کانسپت فولکس واگن CrossBlue قرار دارد که در سال 2013 میلادی معرفی شده بود که بعدتر فولکس واگن بزرگ ترین شاسی بلند خود یعنی اطلس را بر پایه آن عرضه کرد. ابعاد این SUV به ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور برابر: 4736، 1942، 1672 و 2850 میلی متر است.

دامای با 3 موتور بنزین سوز 1.5، 1.8 و 2 لیتری توربو عرضه می شود که در مدل 5 نفره از موتور 1.8 و در مدل 7 نفره از موتور 2 لیتری نیرو می گیرد. مدل مورد بررسی مجهز به موتور 2 لیتری با حداکثر قدرت 190 اسب بخار در دور 5500 rpm و حداکثر گشتاور 250 نیوتن متر در بازه دور 2400 تا 4400 rpm را تولید می کند.  این نیرو توسط جعبه دنده 6 سرعته دو کلاچه تنها به چرخ های جلویی ارسال می شود. سیستم تعلیق خودرو نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله موسوم به مولتی لینک است. ظرفیت باک نیز 60 لیتر است.

از تجهیزات و امکانات دامای نیز می توان به ایربگ جلو و جانبی، کروز کنترل، ترمز پارک الکترونیکی، رادار پارک جلو و عقب، گرم کن صندلی راننده و سرنشین جلو، سقف پانورامیک، دوربین 360 درجه، دوربین دید عقب، دکمه استارت، سیستم ورود بدون کلید، اتوپارک و...اشاره کرد.

معجونی از طراحی آسیایی - اروپایی

طراحی ظاهری X7 را باید به طور کلی وام دار شاسی بلندهای فولکس واگن و به خصوص مدل اطلس دانست. در نمای جلو مجموعه جلو پنجره و چراغ ها به صورت افقی قرار گرفته اند که رنگ سیاه این بخش ظاهر اسپرت و خشنی را به نمای جلویی می دهد. در بخش زیرین سپرها نیز دو نوار LED در طرفین کار شده است و در اینجا نیز شاهد کار شدن خطوط افقی اما به صورت کرومی هستیم که چندان سنخیتی با ظاهر اسپرت و خشن جلو پنجره خودرو ندارد.

در نمای کناری نیز خط شانه ای نه چندان بزرگی مشاهده می شود که دستگیره های درب نیز دقیقا در این بخش قرار گرفته اند. مجموع ستون ها و سقف خودرو نیز مشکی رنگ و ریل سقفی نیز به رنگ کرومی کار شده است .

در نمای عقب نیز شاهد کار شدن چراغ دو تکه افقی هستیم که توسط یک نوار مشکی رنگ به یکدیگر متصل می شوند. در بخش پایین سپر عقب چراغ های مه شکن قرار گرفته اند. نکته قابل توجه اما مونتاژ نه چندان دقیق پنل های بدنه است که از آن جا که شرکت مادر این نام یعنی زوتی سابقه طولانی در کپی کاری های مستقیم از روی محصولات معروف خودروسازان مطرح جهان دارد این مسئله چندان نیز قابل تعجب نخواهد بود.

در هر صورت طراحی ظاهری دامای X7 را می توان معجونی از کپی برداری از خودروسازان مطرح همراه با کمی خلاقیت توصیف کرد.

با ورود به اتاق خودرو اولین مسئله ای که توجه شما را جلب می کند تریم آبی و کرم رنگ است که ترکیب و هارمونی مناسبی با یکدیگر دارند. طرح و فرم کلی داشبورد را باید مشابه با اکثر محصولات گروه فولکس واگن همچون آئودی دانست. صفحه نمایش مرکزی کنسول که در دو طرف آن خروجی سیستم تهویه مطبوع به صورت ایستاده طراحی شده است.

بخش مرکزی کنسول نیز ما را به یاد محصولات شرکت رنجرور و جگوار می اندازد. کلید دایروی شکل چرخشی تغییر وضعیت جعبه دنده به خوبی گواه این امر است. دکمه استارت نیز در همین بخش قرار دارد. پشت آمپری نیز از دو بخش با عقربه آنالوگ و یک صفحه نمایش دیجیتال در مرکز آن تشیکل شده است.

فضای کلی اتاق را نیز می توان سخاوتمندانه قلمداد کرد و برای سرنشینان عقبی نیز خروجی سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته شده است. به طور کلی طراحی و کیفیت اولیه مواد کار شده در اتاق در جایگاه مناسبی قرار دارد اما مونتاژ نه چندان جالب بخش بیرونی به داخل اتاق نیز سرایت کرده است.

تجربه رانندگی با دامای X7

با قرار گیری در پشت فرمان اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می کند فرمان با طراحی D-cut است که امکان ورود و خروج راحت را برای راننده فراهم می کند. با چرخاندن کلید دایروی شکل و قرار دادن آن بر روی حالت D حرکت را آغاز می کنیم.

به طور کلی دید رو به بیرون با توجه به ابعاد بدنه و طراحی ستون های عقب چندان جالب نیست و  مشخصا نیازمند استفاده از سیستم های کمکی همچون رادار نقطه کور، سنسور پارک عقب و...هستید که از این نظر دامای X7 را باید بین باقی رقبای چینی جز کامل ترین ها بر شمرد.

طرح پشت آمپری نیز با قرار گرفتن در حالت های مختلف تغییر می کند که مشابه با اکثر برندهای مطرح خودروسازی جهان است. از آن جا که دامای X7 در حدود 1.7 تن وزن دارد، نمی توان انتظار شتاب گیری چندان قدرتمندی از آن را داشت و به دلیل استفاده از جعبه دنده دو کلاچه شتاب گیری اولیه آن نیز چندان تعریفی ندارد.

دامای X7

چرخ های 19 اینچی نیز سواری به نسبت نرم و راحتی را برای این کراس اور به ارمغان آورده اند که در این زمینه سیستم تلعیق چندگانه عقب نیز کمک شایانی به آن می کند. نکته دیگر مصرف سوخت به نسبت زیاد دامای X7 با توجه به مجهز بودن به پیشرانه توربوشارژر است. به طور کلی شرکت های چینی توانایی های حرکتی را فدای کاهش مصرف سوخت می کنند و به همین دلیل از نظر تجربه رانندگی حرف زیادی برای گفتن ندارند.

اما موتور دامای برای به حرکت در آوردن این SUV سنگین وزن بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت. دامای مصرف سوخت این خودرو را به صورت ترکیبی 9.3 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام کرده است که در شرایط واقعی این رقم به راحتی به بالای 10 لیتر می رسد.

در پایان حضور محصولی همچون دامای X7 را باید در کنار بسیاری از هم وطنان خود برای ایجاد تنوع در بازار ایران دانست که به دلیل سیاست گذاری آشفته در بازار خودرو پا به کشور ما گذاشته اند و امروزه به دلیل تحریم های صنعت خودروسازی و مشکلات شدید داخلی، تعداد اندکی از این خودروها در گمرکات کشور در حال خاک خوردن هستند و وضعیت خدمات پس از فروش آن ها نیز چندان مشخص نیست. در بازار نمونه های موجود بالای 400 میلیون تومان قیمت گذاری شده اند که بسیار بالاتر از رقم 200 میلیون تومانی است که در زمان معرفی این محصول به بازار خودروی ایران از طرف وارد کننده این خودرو به ایران اعلام شده بود. از رقبای دامای X7 می توان به کوپا T210، ام جی GS، تیگو 7 و...اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mosapa
    Mosapa | ۱۳ مهر ۱۳۹۸

    ???
    دامای X7 یا فولکس واگن تیگوان ؟؟؟!!!?

  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۳ مهر ۱۳۹۸

    واقعا یکی از زیباترین های چینی بود که دیدم، حالا بگذریم از کپی برداریهای قشنگش

مطالب پیشنهادی