ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقره
علمی

دانشمندان سخت ترین فلز نقره دنیا را ساختند

دانشمندان دانشگاه ورمونت موفق به ساخت سخت ترین نقره عالم شدند. این فلز جدید به ادعای تیم پژوهشگران ۴۲ درصد سخت تر از رکورد قبلی ثبت شده است و تکنیک مورد استفاده برای ساخت آن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

دانشمندان دانشگاه ورمونت موفق به ساخت سخت ترین نقره عالم شدند. این فلز جدید به ادعای تیم پژوهشگران ۴۲ درصد سخت تر از رکورد قبلی ثبت شده است و تکنیک مورد استفاده برای ساخت آن از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه به آن می پردازیم.

تیم محققان دانشگاه ورمونت اعلام کرده اند موفق به ابداع مکانیزم تازه ای در مقیاس نانو شده اند که امکان ساخت فلزاتی با دوام و استحکام بالاتر نسبت به نمونه های طبیعی شان را به آنها خواهد داد. به گفته آنها وقتی این فلزات با تکنیک یاد شده سخت تر می شوند همچنان خاصیت رسانایی خود را حفظ می کنند.

آنها اعلام کرده اند که این کشف میتواند به ساخت گروه جدیدی از فلزات منجر شود که بر کاستی های مواد تجاری و صنعتی فائق خواهند آمد و ضمن برخورداری از استحکام بالا میتوانند جریان الکتریسیته را نیز انتقال دهند. به گفته آنها کلیه فلزات کاستی هایی دارند و این کاستی ها عموما به کیفیت های نامطلوبی از جمله شکنندگی یا نرمی بیش از حد منجر می شود.

این کشف میتواند به ساخت هواپیماهای سبک تر، پیل های خورشیدی مقرون به صرفه تر و نیروگاه های برق هسته ای ایمن تر منجر شود

در واقع هرچه این مواد با ساخت آلیاژهای مختلف و ترکیبات سنگین استحکام بیشتری پیدا میکنند خاصیت رسانایی خود را از دست می دهند. تیم محققان ورمونت با در نظر داشتن همین مساله مقدار مشخصی از مس را با نقره ترکیب کردند و نشان دادند که می توان دو نقص ذاتی در این فلزات را به ساختار داخلی قدرتمندی بدل کرد. آنها موفق شدند ضمن بالا بردن استحکام فلز نقره خاصیت رسانایی آن را نیز حفظ کنند.

دانشمندان می گویند اتم های مس که اندکی نسبت به اتم های نقره کوچک تر هستند به درون شکاف های نقره حرکت می کنند. سختی و استحکام نقره ساخته شده با این روش بالاتر از بیشینه نظری مطرح شده برای آن است و دانشمندان دست اندر کار این پروژه باور دارند که رویکردشان برای ساخت نقره رسانای قوی تر را میتوانند در مورد فلزات دیگر نیز به کار بگیرند. این کشف نیز در نهایت میتواند به ساخت هواپیماهای سبک تر، پیل های خورشیدی مقرون به صرفه تر و نیروگاه های برق هسته ای ایمن تر منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی