ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آزمایش مصرف مواد مخدر
علمی

تشخیص مصرف مواد مخدر با آزمایش تنفس ممکن شد

در حال حاضر آزمایش سطح مواد مخدر موجود در بدن به نمونه خون و ادرار تکیه دارد اما دانشمندان موفق به ابداع روشی شده اند که اینکار را از طریق تست تنفسی انجام می دهد. ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

در حال حاضر آزمایش سطح مواد مخدر موجود در بدن به نمونه خون و ادرار تکیه دارد اما دانشمندان موفق به ابداع روشی شده اند که اینکار را از طریق تست تنفسی انجام می دهد.

محققان دانشگاه «یو سی دیویس» آمریکا موفق به توسعه سیستمی شده اند که به جای نمونه گیری خون، از طریق قطرات موجود در تنفس تست مواد مخدر انجام می دهد. در این سامانه قطرات متراکم شده و سپس منجمد می شوند تا پس از انتقال به آزمایشگاه در طیف سنج مورد بررسی قرار گیرند.

طیف سنج مذکور قادر به شناسایی ترکیبات دارویی و حتی متابولیت هایی است که در نتیجه تجزیه داروها در بدون تولید می شوند.

آزمایش مصرف مواد مخدر
یک داوطلب در حال تست سیستم

محققان این فناوری را با مشارکت شش بیمار مبتلا به دردهای مزمن تست کردند. نمونه خون و تنفس این افراد پس از تزریق داروهایی نظیر مورفین و هیدرومورفون و مصرف خوراکی ضد مخدر اکسی‌کدون بررسی شده که حاکی از دقت بالای نتایج به دست آمده است.

این گروه در مرحله بعد فناوری خود را روی گروه بزرگتری از بیماران بستری شده در مراکز درمانی آزمایش می کنند. محققان امیدوارند این روش بررسی مصرف مواد مخدر توسط پلیس، اطمینان از تزریق دقیق داروی‌های مسکن به بیماران و متابولیز صحیح آنها را تسهیل کند.

سال گذشته «معاونت بهداشت امداد و درمان ناجا» با تجزیه و تحلیل ۱۵۳ نمونه ادرار به این نتیجه رسید که آزمایش مصرف مواد مخدر در ایران که روی سه ماده مرفین، آمفتامین و متامفتامین متمرکز است، کارایی لازم را ندارد. با توجه به اهمیت بالای صحت این آزمایشات، توسعه فناوری های جدید می تواند در عین کاهش هزینه، سرعت و دقت پزشکان و نیروهای پلیس را افزایش دهد.

پیش از این محققان سوئدی هم با استفاده از دستگاه های سنجش بازدم موفق به تشخیص مصرف متادون شده بودند.

 

تماشا کنید: با پر مصرف ترین ماده مخدر در جهان آشنا شوید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی