ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انقراض جمعی
علمی

هشدار دانشمندان: جبران انقراض موجودات زنده به چند میلیون سال زمان نیاز دارد

به گفته دانشمندان، انقراض جمعی که در جریان آن دایناسورها از بین رفتند موجب مختل شدن شرایط اقیانوس ها برای میلیون ها سال شد. چنین یافته ای این حقیقت را آشکار می کند که در ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

به گفته دانشمندان، انقراض جمعی که در جریان آن دایناسورها از بین رفتند موجب مختل شدن شرایط اقیانوس ها برای میلیون ها سال شد. چنین یافته ای این حقیقت را آشکار می کند که در صورت انقراض بعدی احتمالاً نیاز به چند میلیون سال زمان برای بازگشت به شرایط قبل خواهیم داشت.

زمانی که در 66 میلیون سال قبل شهاب سنگ عظیم به زمین برخورد کرد سه چهارم از تمامی گونه های گیاهان و جانوران روی زمین منقرض شدند. از این رویداد بیشتر به واقعه ای موثر در انقراض دایناسورها یاد می شود اما مخلوقات کوچکتر دیگری از جمله پلانکتون های اقیانوس ها نیز به دلیل از بین رفتن منابع غذایی حیاتی در اکوسیستم دریایی نابود شده اند.

بر اساس بررسی های پژوهشگران مشخص شده که گونه جهانی از پلانکتون های کف اقیانوس ها، پس از برخورد شهاب سنگ برای مدت 2 میلیون سال منقرض شده اند. علاوه بر این بازیابی این گونه 8 میلیون سال دیگر طول کشیده است.

انقراض جمعی

در این پژوهش با استفاده از نانوفسیل های آهکی، تنوع، فراوانی و اندازه سلول های بیش از 700 هزار فسیل بررسی شد. در نهایت محققان به خطر ناشی از نابود شدن تنوع ها اشاره کرده اند که مشابه با انقراض گونه هایی است که اکنون در جهان رخ می دهند. یکی از پژوهشگران در این باره می گوید از دست رفتن گونه های امروزی ریسک نابودی مخلوقات کلیدی در اکوسیستم را بالا می برد. با کاهش تنوع زیستی، در معرض از دست دادن بازیگران اصلی اکوسیستم هستیم. بسیاری از این بازیگران مهم هستند در حالی که ما هنوز ارزش آنها را به طور کامل درک نکرده ایم.

در سال 2017 دانشمندان هشدار داده بودند که به دلیل از بین رفتن جمعیت حیات وحش در دهه های اخیر که از افزایش جمعیت و مصرف بیش از حد انسان ها ناشی شده، ششمین انقراض جمعی در تاریخ زمین در راه است. بر اساس پژوهشی دیگر در سال 2018، برای بازیابی تنوع زیستی که احتمالاً در 50 سال آینده از دست می رود نیاز به 3 تا 5 میلیون سال زمان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی