ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بازی در زمین بزرگان؛ آیا اپل تی وی پلاس به موفقیت می رسد؟

کمتر از یک ماه دیگر یعنی از ابتدای نوامبر 2019، سرانجام اپل تی وی پلاس به شکل رسمی آغاز به کار می کند تا سال ها تلاش و برنامه ریزی اپل برای ارائه محتوای ویدیویی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

کمتر از یک ماه دیگر یعنی از ابتدای نوامبر 2019، سرانجام اپل تی وی پلاس به شکل رسمی آغاز به کار می کند تا سال ها تلاش و برنامه ریزی اپل برای ارائه محتوای ویدیویی اختصاصی به ثمر بنشیند.

این سرویس استریم جدید و مجموعه محتوای ارزشمند آن، یکی از مهم ترین اهداف جاه طلبانه اپل را تشکیل می دهند. این شرکت تاکنون ویدیوهای زیادی را ساخته، ولی هیچوقت به چنین مقیاس عظیمی نزدیک نشده است.

اپل تی وی پلاس را می توان چالش جدیدی برای اپل دانست. درست مثل زمانی که آیفون معرفی شد، اپل وارد بازاری تثبیت شده و ریشه دار می شود؛ بازاری که بازیگران قدرتمندی دارد و بسیاری از آنها سرویس های مشابه را ارائه می دهند. اپل در این بازار هیچ برگ برنده ای ندارد. حتی اگر بهترین نرم افزار پخش ویدیو را هم بسازد، باز هم فقط کیفیت محتوای ویدیویی است که نتیجه را تعیین می کند.

گفته می شود که اپل بیش از 6 میلیارد دلار صرف تولید برنامه های تلویزیونی ویژه اپل تی وی پلاس کرده است. با توجه به سابقه این شرکت، می توان از کیفیت محتوا هم مطمئن بود، ولی هیچکس نمی تواند بازخورد بینندگان نسبت به این محتوا را پیش بینی کند.

آغاز داستان

اپل چندان هم با این بازار بیگانه نیست و سالهاست که ارتباط نزدیکی با هالیوود دارد. استیو جابز یکی از بنیانگذاران پیکسار بود و در زمان مرگش یعنی سال 2011 هم بزرگ ترین سهامدار دیزنی محسوب می شد.

با افزایش محبوبیت شبکه های پخش محتوا در اوایل دهه جاری میلادی، زمزمه ها در مورد حضور اپل در این حوزه نیز افزایش یافت. اپل حتی با ساخت برنامه های اختصاصی مثل «سیاره اپلیکیشن ها» و «کارپول کارائوکه» در سال 2016 کمی اوضاع را سبک و سنگین کرد. این برنامه ها مستقیماً از طریق آیتونز پخش می شدند.

اوایل سال 2017 وال استریت ژورنال گزارش داد که اپل برای ساخت محتوای اختصاصی به دنبال تهیه کنندگان سرشناس است. کمی بعدتر اپل اعلام کرد دو نفر از مدیران اجرایی ارشد سونی یعنی «جیمی الریخت» و «زک ون امبرگ» را برای مدیریت این پروژه انتخاب کرده است.

یکی دو سال اخیر، اپل به آرامی برنامه های ویدیویی اش را تبلیغ کرد و از چهره های سرشناسی مانند استیون اسپیلبرگ، جنیفر انیستون، ریس ویترسپون، اپرا وینفری، جی.جی. آبرامز، جیسون موموا و ام. نایت شیامالان به عنوان افراد حاضر در این پروژه ها نام برد. ظاهراً اپل هم متوجه شده بود که کیفیت محتوا و بازخورد بینندگان، سرنوشت این سرویس را تعیین می کنند.

بالاخره اپل امسال نام رسمی سرویس محتوای ویدیویی اختصاصی یعنی اپل تی وی پلاس را اعلام کرد. چند هفته قبل مشخص شد این سرویس از ابتدای نوامبر و با قیمت بسیار خوب 5 دلار در ماه آغاز به کار می کند. همچنین با خرید آیفون، آیپد، آیپاد تاچ، مک یا اپل تی وی، یک سال کامل اشتراک رایگان تی وی پلاس را دریافت خواهید کرد.

چرا خوش بین باشیم؟

اپل با معرفی اپل تی وی پلاس به جمع پرشمار ارائه دهندگان سرویس استریم ویدیو پیوست، جمعی که تا شش ماه دیگر شلوغ تر هم می شود. یازده روز بعد از معرفی اپل تی وی پلاس، دیزنی هم سرویس دیزنی پلاس را معرفی کرد. شرکت NBC یونیورسال چند ماه دیگر سرویس پیکاک را راه اندازی می کند و HBO مکس هم بهار آینده از راه می رسد. این چهار عضو جدید به اعضای قدیمی یعنی نتلفیکس، هولو، آمازون پرایم، CBS و دیگران می پیوندند.

یکی از برتری های اپل در این حوزه، سرمایه فوق العاده زیادش است. اپل تاکنون 6 میلیارد دلار در این زمینه هزینه کرده که بسیار بیشتر از برآوردهای اولیه است. اگرچه شبکه های تلویزیونی پربیننده، رقم های بیشتری را برای یک فصل کامل از سریال های معروف پرداخته اند اما باز هم 6 میلیارد دلار رقم زیادیست. آخرین برآوردها هم نشان می دهند اپل بیش از 200 میلیارد دلار پول نقد دارد.

با توجه به این مقدار سرمایه، و البته خیل عظیم کاربران هدف این شرکت که به راحتی به رقم یک میلیارد می رسد، اپل می تواند استعدادهای حوزه سینما و تلویزیون را جذب کند. تبلیغات گسترده هم برای اپل کاری ندارد. حتی خریدن یک استودیوی کامل فیلم سازی نیز دور از ذهن نیست.

«ریچارد راشفید» روزنامه نگار صنعت فیلم از احتمال خریدن استودیوی فیلم سازی سونی توسط اپل می گوید. هر آنچه اپل منتشر کند، به راحتی به دست صدها میلیون کاربر محصولاتش می رسد و می دانید که کاربران اپل چقدر «وفادار» هستند.

نتفلیکس، آمازون و دیزنی هم طرفداران خودشان را دارند، ولی هیچکدام از آنها با محصولات سخت افزاری به جیب اکثر آمریکایی ها راه نیافته اند.

چرا بدبین باشیم؟

اپل پول دارد، استعدادها را به خدمت گرفته است، و محصولاتش هم در سرتاسر جهان به فروش رسیده اند. بنابراین پتانسیل موفقیت اپل تی وی پلاس فوق العاده بالاست، ولی دلایلی هم برای بدبینی وجود دارد.

تعداد محدود برنامه های موجود در زمان راه اندازی این سرویس، یکی از معایب اصلی به شمار می رود. اگرچه قیمت اشتراک سرویس تی وی پلاس کمتر از رقباست، ولی بینندگان با محدودیت زمانی هم مواجه هستند. شما نمی توانید هر تعداد که بخواهید، سریال بینید و باید انتخاب کنید.

انتخاب منطقی تر برای اکثر کاربران، دیزنی پلاس خواهد بود. حتی بدون توجه به سریال ها و فیلم های جدید این پلتفرم، کاربران به مجموعه عظیمی از انیمیشن های کلاسیک دیزنی، مجموعه محبوب جنگ ستارگان و ساخته های مارول و پیکسار دست می یابند. وارنر و NBC هم چنین اندوخته ارزشمندی را به کاربران هدیه می دهند.

بحث بعدی، خلاقیت سازندگان محتواست. سال گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که اپل در تولید محتوای اختصاصی از موضوعاتی مثل جاذبه های جنسی، خشونت عریان و موارد بحث برانگیز دوری می کند. به عنوان مثال، اپل پروژه ای در مورد زندگی «دکتر دره» را کنسل کرد. پلتفرم اپل تی وی پلاس تلاش می کند تا محتوای خانوادگی ارائه کند.

بنابراین اپل خلاق ترین استعدادهای دنیای تصویر را به خدمت می گیرد ولی اجازه نمی دهد که کارشان را انجام دهند. حتی گفته شده که مدیران ارشد این شرکت و به ویژه شخص تیم کوک، دخل و تصرف زیادی در فرایند تولید محتوا دارند.

منابع مطلع به اپل اینسایدر گفته اند که اپل به دنبال عقد قراردادهای انحصاری با تولیدکنندگان مطرح بوده، و در این راه شکست خورده است. در واقع هیچکدام از همکاران اپل به شکل انحصاری در اختیار تی وی پلاس نیستند. اسپیلبرگ ریبوت سریال محبوب «داستان های شگفت انگیز» را برای اپل می سازد ولی فیلم های بعدی اش در شبکه های دیگر پخش می شوند. جیسون موموا هم هنوز نقش آکوامن را برای وارنر مدیا ایفا می کند.

جی. جی. آبرامز چندی قبل پیشنهاد نیم میلیارد دلاری اپل برای تولید محتوای انحصاری را رد کرد و فقط یک سریال کوتاه را برای اپل می سازد. اپرا، شیامالان و حتی ریس ویترسپون هم پروژه های بزرگی را برای شرکت های دیگر در دست اجرا دارند.

اینکه استعدادهای حوزه سینما و تلویزیون زیر بار قراردادهای انحصاری نروند، کاملاً منطقی است، هرچند نتفلیکس توانسته چنین قراردادهایی را به امضا برساند. آمازون پرایم هم نویسنده دو سریال مطرح «فلیبگ» و «کیلینگ ایو» را به شکل انحصاری به خدمت گرفته است.

نبرد طولانی

شاید منصفانه نباشد که اپل تی وی پلاس را فقط بر اساس محتوای اولیه نقد کنیم، محتوایی که هنوز به نمایش هم درنیامده. هرچه باشد، نتفلیکس هم با تعداد کمی محتوای اختصاصی شروع کرد و حالا صدها عنوان موفق را در کارنامه دارد.

از طرفی نمی توان تنها یک برنده را در جنگ سرویس های استریم ویدیو متصور شد. شاید خیلی از کاربران به شکل همزمان از سرویس چند شرکت استفاده کنند، و شاید در آینده نزدیک بخشی از هزینه خانوار به اشتراک در تمام پلتفرم های ویدیویی اختصاص یابد.

چالش اصلی پیش روی اپل این است که خودش را به عنوان یکی از اعضای کلیدی در دنیای استریم ویدیو مطرح کند. این درحالیست که اپل سرویس آرکید را هم به راه انداخته؛ سرویسی که اگرچه از نظر محتوایی رقیب مستقیم تی وی پلاس نیست، ولی برای جذب زمانِ چشم دوختن کاربران به صفحه جادویی رقابت می کند.

به هر حال، اپل شرکتی نیست که پولش را دور بریزد و باید دید که یک سال بعد در رویداد سالانه اپل، تیم کوک چه آماری را از عملکرد تی وی پلاس ارائه می دهد. شاید این سرویس هم مثل دیگر محصولات اپل به درآمدزایی بالایی رسید، و حتی شاید چند جایزه اسکار و امی را هم برای این شرکت جاه طلب به ارمغان آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Black
    Black | ۱۵ مهر ۱۳۹۸

    جنگ قیمتو میتونه ببره
    کاربرای آیفون رو و مک رو بگیره کارش راحت تر میشه
    اما محتوا شک دارم حتی بتونه نزدیک به نتفلیکس و اچ بی او بشه اونم با این سیاستای مسخره

مطالب پیشنهادی