ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ادغام مدوسا
علمی

هابل ادغام خیره‌کننده دو کهکشان را به تصویر کشید

تلسکوپ هابل تصویر دو کهکشان را به تصویر کشیده که پس از برخوردی خشونت بار در حال یکی شدن هستند. ادغام این دو کهکشان که در مراحل پایانی به سر می برد، به خاطر برخی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۷

تلسکوپ هابل تصویر دو کهکشان را به تصویر کشیده که پس از برخوردی خشونت بار در حال یکی شدن هستند. ادغام این دو کهکشان که در مراحل پایانی به سر می برد، به خاطر برخی شباهت‌ها به یکی از هیولاهای نفرین شده یونان باستان، «مدوسا» نامیده شده است.

مدوسا ۱۳۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی دب اکبر واقع شده است. فرایند ادغام از زمانی شروع شد که کهکشان بزرگتر با سیستم کوچکتر غنی از گازی برخورد کرده و آن را بلعید که در نتیجه به پرتاب غبار و گاز به بیرون منجر شده است. پخش همین جریان های غبار در فضا باعث شد که منجمان نام اسطوره مذکور را برای این ادغام انتخاب کنند، چرا که توده های قرمز آن شبیه مارهایی است که روی سر مدوسا سبز شده بود.

ادغام مدوسا

مدوسا زنی فوق العاده جذاب و دلفریب بود اما پس از هم آغوشی با «پوزیدون»، خدای دریا توسط «آتنا»، الهه نگهبان نفرین شده و موهایش به مارهای سمی تبدیل شد. پس از این نفرین ابدی هرکس که به چشمان خونین مدوسا می نگریست به سنگ تبدیل می شد. در نهایت «پرسئوس»، پسر زئوس به لطف سپر آینه‌ای سر مدوسا را تن جدا کرده و اندورمده را از چنگ پوزیدون نجات داد.

علاوه بر این ادغام مدوسا هم مثل هیولای یونانی چشمی غیرعادی دارد با این تفاوت که نگریستن به آن شما را به سنگ تبدیل نمی کند بلکه در قالب کانون زایش ستاره‌ای، گاز و غبار را تا حد زیادی متراکم کرده و به ستاره های جدید تبدیل می کند.

یکی از نکات عجیب این است که گازهای جاری در چشم ادغام مدوسا با دمای ۲۷ درجه سلسیوس بسیار داغ تر از نقاط مشابه در کهکشان های دیگر هستند. این دمای زیاد با افزایش دمای توده های غبار مجاور  باعث درخشش آنها در طول موج های فرو سرخ کوتاه یا همان رنگ های قرمز می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • alirezas۱
    alirezas۱ | ۱۴ مهر ۱۳۹۸

    سوالی ک پیش میاد اینه که اگر ۱۳۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد پس تصویری که ناسا ثبت کرده مربوط به ۱۳۰ میلیون سال قبل هست و دیگه این واقعه تموم شده . یه بزرگواری بیاد منو توجیه کنه

    • ali46666
      ali46666 | ۱۴ مهر ۱۳۹۸

      دقیقا

    • Black
      Black | ۱۵ مهر ۱۳۹۸

      الان کامل اون اتفاقا افتاده و ما دادیم گذشته رو میبینیم

  • H. Soroush
    H. Soroush | ۱۴ مهر ۱۳۹۸

    مطلب قشنگی بود

مطالب پیشنهادی