ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاوشگر Insight
تکنولوژی

راه حل جدید ناسا برای آزادسازی مته کاوشگر Insight از خاک مریخ

ناسا کاوشگر Insight را با هدف بررسی بهتر شرایط ژئولوژیکی مریخ به این سیاره فرستاد. این کاوشگر مجهز به یک لرزه‌نگار است و همچنین یک سپر حرارتی که از آن محافظت می‌کند و قرار است ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۰

ناسا کاوشگر Insight را با هدف بررسی بهتر شرایط ژئولوژیکی مریخ به این سیاره فرستاد. این کاوشگر مجهز به یک لرزه‌نگار است و همچنین یک سپر حرارتی که از آن محافظت می‌کند و قرار است با حفر پوسته، سیاره سرخ را بهتر مطالعه کند. اما اخیرا ناسا اعلام کرده است که دریل این کاوشگر در خاک مریخ گیر کرده است.

مشکلات دقیقا از آن‌جایی شروع شد که کاوشگر Insight قصد داشت تا ابزار دوم خود به نام بسته جریان حرارتی و خصوصیات فیزیکی (HP3) را وارد خاک مریخ کند. دریل این کاوشگر به نام «The mole» توانایی حفر تا عمق ۴.۸ متر دارد اما اینبار پس از چند روز و حفر تقریبا ۳۵.۵ سانتی‌متر نتوانست به حفر ادامه دهد و از کار افتاد.

تیم تحقیقاتی ناسا ابتدا تصور کردند که مته کاوشگر Insight به سنگ سختی برخورد کرده است اما سپس متوجه شدند که مته این کاوشگر در خاک گیر کرده است. در نتیجه دانشمندان ناسا پس از صرف ماه‌ها تلاش و ارائه راهکار، به راه حل مناسبی برای مقابله با خاک مریخ دست یافتند.

کاوشگر Insight

آن‌ها به کمک بازوی متصل به مته این کاوشگر، قصد دارند تا به جدار داخلی سوراخ حفر نزدیک شوند تا اصطکاک لازم برای ادامه حفر ایجاد شود. به این کار متصل کردن یا Pinning می‌گویند. خانم سو اسمرکار (Sue Smrekar) معاون تحقیقات بخش JPL ناسا در این رابطه می‌گوید:

ما در تلاش هستیم تا مته را به دیواره داخلی حفره بچسبانیم و بتوانیم اصطکاک لازم برای ادامه حفر توسط مته را ایجاد کنیم.

مشکل اصلی مربوط به رسی شکل بودن خاک است که نسبت به خاک مناطق دیگر مریخ، کمی فشرده‌تر بوده و باعث می‌شود مته مقاومت لازم از طرف خاک را برای ایجاد فشار دریافت نکند. راه‌کار‌های قبلی که برای نجات این کاوشگر ارائه شده بود نیز بازخورد مثبتی نداشته است.

کاوشگر Insight
شبیه‌سازی عملیات نجات مته کاوشگر Insight

ناسا در ابتدا می‌خواست به کمک بازوی این کاوشگر، خاک اطراف حفره را به پایین فشار دهد تا بتواند مته را از داخل خاک بیرون بکشد. یکی از مهندسین ارشد طراحی بازوی مکانیکی در ناسا در این رابطه توضیح داده بود، به دلیل این که بازوی کاوشگر Insight مانند بازوی انسان عمل نمی‌کند، نمی‌توان از این روش برای آزاد کردن دریل استفاده کرد.

تیم ناسا نیز اطلاعات دقیقی از شرایط خاک ندارند و تنها به کمک عکس‌های مخابره شده توسط دوربین روی بازوی کاوشگر Insight می‌توانند به بررسی شرایط خاک بپردازند، به همین دلیل ناسا از روش جدیدتر ایجاد اصطکاک برای این منظور بهره خواهد برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی