ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چرنوبیل
علمی

بازگشایی اتاق کنترل مشهور نیروگاه چرنوبیل به روی گردشگران

در سال های اخیر بازدید از نیروگاه هسته ای چرنوبیل به یکی از مقاصد محبوب توریست ها بدل شده. حالا اما گردشگران بی‌باک می توانند از اتاق کنترل مشهور رآکتور شماره 4 چرنوبیل که در معرض تشعشعات شدید ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

در سال های اخیر بازدید از نیروگاه هسته ای چرنوبیل به یکی از مقاصد محبوب توریست ها بدل شده. حالا اما گردشگران بی‌باک می توانند از اتاق کنترل مشهور رآکتور شماره 4 چرنوبیل که در معرض تشعشعات شدید رادیو اکتیو قرار دارد بازدید کنند. البته حضور در این مکان ترسناک شرایط خاصی دارد.

در 26 آوریل 1986 فاجعه انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل به وقوع پیوست که بخش های وسیعی از کره زمین را تحت تأثیر قرار داد. دلیل این اتفاق آزمایش شبیه سازی قطع برق و سیستم های ایمنی اضطراری بود که در نهایت موجب شد مسیر ورود میله های کنترلی به داخل هسته مسدود شود و توان رآکتور به بیش از 33 هزار مگاوات برسد. در نتیجه این اتفاق تمام آب موجود در رآکتور به یکباره بخار شد و انفجاری عظیم را رقم زد. اصلی ترین تصمیم گیری های فنی این فاجعه از یک مکان بدنام آغاز شد: اتاق کنترل شماره 4.

به گزارش CNN برای این گردشگری تاریک (بازدید از اتاق مشهور) باید لباس های سفید رنگ محافظتی ویژه به تن کنید و کلاه و ماسک خاصی را برای در امان ماندن از تشعشعات بپوشید. اما پس از بازدید هم کارتان تمام نمی شود؛ چرا که باید دو آزمایش رادیولوژی را برای بررسی میزان جذب تشعشعات سپری کنید.

چرنوبیل
از سال 2011 گردشگران می توانند از بسیاری مناطق چرنوبیل بازدید کنند.

امکان بازدید گردشگران پس از آن فراهم شد که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین حکمی را امضا کرد که بر اساس آن چرنوبیل رسماً به یک جاذبه توریستی بدل شد. زلنسکی در مراسم افتتاح گنبد محافظ رآکتور در این باره گفته بود: «ما باید به این منطقه اوکراین جان دوباره ای ببخشیم. تا کنون چرنوبیل بخش منفی برند اوکراین بود، اکنون زمان آن است که این موضوع را تغییر دهیم.». گنبد قرار است انتشار مواد آلوده به رادیو اکتیو را کاهش دهد و وزنی 36 هزار تنی و ارتفاع 108 متری دارد.

گفته می شود این سازه که هزینه ساخت 1.5 میلیارد یورویی آن توسط بانک اروپایی بازسازی و توسعه و با حمایت 45 کشور انجام شده می تواند تا 100 سال دوام بیاورد و حتی در مقابل طوفان مقاوم باشد.

چرنوبیل

پیشنهاد می کنیم مطلب ویژه دیجیاتو درباره اتفاقات فاجعه هسته ای چرنوبیل را مطالعه کنید. علاوه بر این نقد مینی سریال چرنوبیل را در ویجیاتو بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mr Ali
    Mr Ali | ۱۶ مهر ۱۳۹۸

    سریالشو دیدم ... معرکه بود . هیچ وقت پامو روی اون خاک نمیزارم . برای پاکسازیش چندین هزار سرباز فوت کردن

  • Digik
    Digik | ۱۶ مهر ۱۳۹۸

    من اون روزی که در توانم باشه حتما میرم

مطالب پیشنهادی