ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاوشگر Chang’e 4
علمی

کاوشگر Chang’e 4 موفق به رشد پنبه روی ماه شد

کاوشگر Chang’e 4 یک رکورد جدید روی ماه به جا گذاشته است. این کاوشگر چینی ها که در بخش پنهان ماه فرود آمده برای اولین بار موفق به رشد دادن پنبه روی ماه شده است. گیاه ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

کاوشگر Chang’e 4 یک رکورد جدید روی ماه به جا گذاشته است. این کاوشگر چینی ها که در بخش پنهان ماه فرود آمده برای اولین بار موفق به رشد دادن پنبه روی ماه شده است.

گیاه پنبه یکی از چندین ارگانیسمی است که داخل یک زیست کره 2.6 کیلوگرمی در کاوشگر قرار گرفته است. این زیست کره فشاری یک اتمسفری دارد؛ معادل با فشار سطح دریاهای آزاد روی زمین. به این ترتیب شرایط رشد بسیار نزدیک به زمین است. با این حال این ارگانیسم ها مجبورند در مقابل تشعشعات و جاذبه ضعیف مقاومت کنند.

مدیر این پروژه به چالش های مرتبط با رشد گیاهان در این شرایط محصور اشاره کرده و گفته که وزن کاوشگر موجب شده وزن بخش های مرتبط با این آزمایش از 3 کیلوگرم تجاوز نکند. به همین دلیل نمونه های بیولوژیکی با دقت انتخاب شده اند. تیم پروژه در نهایت 5 گونه ارگانیسم را برای ارسال به ماه انتخاب کردند: بذرهای پنبه، بذرهای سیب زمینی، بذرهای رشادی، مخمر و تخم مگس میوه.

بیشتر این گونه ها به سرعت از بین رفتند اما دانه های پنبه جوانه زدند و دو برگ آنها هم سبز شد. با وجود تلاش ها برگ ها تنها در یک روز ماه (معادل با دو هفته زمینی) از بین رفتند. در طول شب ها دمای ماه به شدت افت می کند و بدون منبع گرمایی خارجی، ارگانیسم ها محکوم به فنا هستند. البته دانشمندان چینی قصد دارند میزان دوام آوردن تجهیزات در این شرایط را بسنجند و به این ترتیب برای چندین ماه آزمایش ها ادامه خواهد یافت.

در ابتدا قرار بود حیوانات زنده از جمله یک لاکپشت به ماه فرستاده شوند اما به دلیل محدودیت اکسیژن این انتخاب منتفی شد. گفته شده اکسیژن موجود می توانسته برای 20 روز تنفس لاکپشت کافی باشد. دانشمندان چینی قصد دارند در آینده (احتمالاً در سال 2020 به همراه مأموریت کاوشگر Chang’e 6) ارگانیسم های پیچیده تر از جمله حیوانات را به ماه ارسال کنند.

همان طور که گفته شد این اولین باری است که گیاه روی ماه رشد می کند اما پیش از این گیاهانی در ایستگاه فضایی بین المللی رشد کرده بودند. کاوشگر Chang’e 4 پیش از این هم با کشف ماده ژل مانند عجیبی روی سطح ماه خبر ساز شده بود.

توضیح: تصویر تیتر مطلب یک بازسازی سه بعدی از گیاه رشد داده شده توسط کاوشگر Chang’e 4 است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی