ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امواج گرانشی
تکنولوژی

رصدخانه زیرزمینی ژاپن به شکارچیان امواج گرانشی می‌پیوندد

ژاپنی‌ها برای شکار امواج گرانشی سامانه قدرتمندی توسعه داده اند که دقت شناسایی این امواج مرموز را تا سه برابر افزایش خواهد داد. امواج گرانشی مدتهاست نظر دانشمندان را به خود جلب کرده اند. افراد ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

ژاپنی‌ها برای شکار امواج گرانشی سامانه قدرتمندی توسعه داده اند که دقت شناسایی این امواج مرموز را تا سه برابر افزایش خواهد داد.

امواج گرانشی مدتهاست نظر دانشمندان را به خود جلب کرده اند. افراد بسیاری گرانش را تنها نیرویی می دانند که اشیا را به سمت سطح زمین کشیده یا ما را از سقوط به سمت فضا حفظ می کند اما این نیرو به شکل چین و خمش هایی که در «فضا زمان» به وجود می آیند، تقریبا در تمام کیهان پراکنده شده است. انیشتین سال ها قبل وجود این موج ها را پیش بینی کرده بود، اما این نظریه همین چند سال قبل مورد تایید قرار گرفت.

امواج گرانشی

تا کنون «تداخل سنج ویرگو» و «رصدخانه LIGO» با دو ساختار L مانند در واشنگتن و لوییزیانا به دنبال رصد این امواج بودند اما ژاپنی ها سامانه جدیدی به نام «رصدخانه امواج گرانشی کامیوکا» (KAGRA) توسعه داده اند که در کنار دو مورد قبلی به شناسایی بهتر منبع امواج کمک می کند.

محققان تا کنون حدود ۳۰ بار رسیدن این امواج به زمین را شناسایی کرده اند که اغلب توسط رصدخانه LIGO انجام گرفته اما از ۲۰۱۷ و با راه اندازی ویرگو این تحقیقات دقیق تر شده اند. دلیل این مساله موقعیت جغرافیایی ویرگو در ایتالیا است که امکان شناسایی دقیق تر منبع موج تا حد ۰.۱ درصد آسمان را فراهم کرده است.

امواج گرانشی

رصد خانه KAGRA هم که قرار است تا آخر پاییز در ژاپن راه اندازی شود، با LIGO و ویرگو همکاری نزدیکی خواهد داشت و به لطف موقعیت جغرافیایی خاص، هدف گیری امواج گرانشی را سه برابر دقیق تر از قبل می کند.

علاوه بر این رصدخانه ژاپنی ها به واسطه قرار گرفتن زیر زمین از تداخل های باد و فعالیت های لرزه ای نیز در امان است. برای کاهش تداخل های ناشی از حرارت نیز آینه‌ها با فناوری کرایوژنیک سرد می شوند. این فناوری قابلیت سرمایش سیستم  ها تا کمتر از ۱۲۰ کلوین را دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی