ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باج افزار واناکرای
امنیت

مقام ارشد دولت آمریکا: هیچکس نمی‌تواند جلوی حملات مشابه واناکرای را بگیرد

یکی از مقام‌های ارشد امریکا در امور سایبری از ناتوانی دولت این کشور در جلوگیری از انجام حملات مشابه واناکرای خبر داده است. «جنت منفرا»، معاون «آژانس امنیت سایبری و زیرساخت» وزارت امنیت داخلی امریکا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

یکی از مقام‌های ارشد امریکا در امور سایبری از ناتوانی دولت این کشور در جلوگیری از انجام حملات مشابه واناکرای خبر داده است.

«جنت منفرا»، معاون «آژانس امنیت سایبری و زیرساخت» وزارت امنیت داخلی امریکا در کنفرانس Disrupt SF  تک کرانچ به گفتگو درباره حملات سایبری و به ویژه باج افزار واناکرای پرداخت که به سرعت صدها هزار سیستم را در سراسر دنیا آلوده و زمین گیر کرد.

متخصصان: هکرها قطعا حملات مشابه واناکرای انجام می‌دهند

جنت منفرا از احتمال تکرار چنین حملاتی ابراز نگرانی کرد:

نمی دانم برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادهایی چه می توانیم بکنیم. فکر نمی کنم خود عاملان هم انتظار چنین تاثیر گسترده ای داشتند.

واناکرای که اردیبهشت دو سال قبل منتشر شد فایل های قربانی را رمزنگاری کرده و در مقابل باز کردن قفل از آنها تقاضای باج می کرد. این بدافزار علاوه بر کاربران عادی و شرکت ها، به بیمارستان و دیگر سازمان های حیاتی نیز رخنه کرد. در آن زمان مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای) نیز از آلوده شدن سیستم های هزاران کاربر ایرانی به این باج افزار خبر داده بود.

باج افزار واناکرای
جنت منفرا

سازمان های امنیتی غربی هکرهای وابسته به کره شمالی را به طراحی و انتشار این بدافزار متهم کردند، اتهامی که البته از سوی پیونگ یانگ رد شد. به گفته این سازمان ها در طراحی واناکرای از ابزارهای هک طبقه بندی شده‌ای استفاده شده که از آژانس امنیت ملی آمریکا به سرقت رفته اند.

مایکروسافت با انتشار وصله های امنیتی به مقابله با این بدافزار پرداخت و هکری به نام Marcus Hutchins با یافتن کلید مرگ واناکرای، مانع گسترش بیشتر این ویروس شد. با این وجود دو سال پس از این حملات برآوردها نشان می دهد هنوز هم بیش از یک میلیون سیستم در برابر باج افزارهای مشابه آسیب پذیرند و همین عامل باعث شد منفرا درباره رویدادهای بعدی هشدار دهد:

خوشبختانه برخی افراد راهی برای متوقف کردن این تهدید پیدا کرده و از قربانی شدن سیستم های بیشتر جلوگیری کردند اما اتفاقات بدی در راهند. راه مقابله با تهدیدات امنیتی فزاینده تجهیز دولت و بخش خصوصی است.

یکی از دلایل نگرانی منفرا احتمالا اسب پذیری BlueKeep در سرویس ریموت دسکتاپ ویندوز است که به مهاجمین اجازه می دهد کدهای مخرب را از راه دور روی کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز اجرا کنند.

خوشبختانه ویندوزهای ۸ و ۱۰ با BlueKeep مواجه نیستند اما این نقص امنیتی هم مثل واناکرای قابلیت انتشار از طریق تبدیل شدن به کرم را نیز دارد. متخصصان هشدار داده اند که با توجه به تعداد بالای سیستم های مبتنی بر ویندوز ۷ و نسخه های قبل از آن، سوءاستفاده هکرها از BlueKeep برای پیاده سازی حمله ای در سطح واناکرای دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی