ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اقمار زحل
علمی

کشف ۲۰ قمر جدید در اطراف سیاره زحل؛ مشتری به رتبه دوم تعداد اقمار سقوط کرد

اخترشناسان با شناسایی ۲۰ قمر جدید در اطراف زحل، رتبه اول تعداد ماه ها در منظومه شمسی را از مشتری پس گرفته و به این سیاره دادند. تیمی از منجمان «کارنگی ساینس» و دانشگاه‌های UCLA ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

اخترشناسان با شناسایی ۲۰ قمر جدید در اطراف زحل، رتبه اول تعداد ماه ها در منظومه شمسی را از مشتری پس گرفته و به این سیاره دادند.

تیمی از منجمان «کارنگی ساینس» و دانشگاه‌های UCLA و هاوایی با استفاده از تلسکوپ «سوبارو» ۲۰ جرم جدید در اطراف سیاره زحل پیدا کرده اند که تعداد اقمار آن را به ۸۲ مورد می رساند. این در حالی است که مشتری ۷۹ قمر شناخته شده دارد و بنابرین در رتبه دوم قرار خواهد گرفت.

در این مطالعات که به سرپرستی «اسکات شپرد» انجام شده، ابعاد این اجرام حدود ۴.۸ کیلومتر برآورد شده است. مثل بسیاری از اقمار قبلی این سیاره، ۱۷ صخره در مداری مخالف جهت چرخش سیاره حرکت می کنند و تنها ۳ مورد از مدار گردش موافق برخوردارند.

اقمار زحل

تمامی مخالف گردها و یکی از اقمار موافق گرد در مداری دور از زحل قرار گرفته اند و هر بار گردش کامل آنها بیش از سه سال طول می کشد. دو صخره باقیمانده به سیاره مادر نزدیکتر بوده و طی ۲ سال گردش خود را کامل می کنند.

اسکات شپرد تاکید کرده که تیم مذکور در حال مطالعه اقمار زحل با استفاده از تلسکوپ هایی قدرتمند است که با هدف شناسایی منشا این اجرام و محیط اطراف سیاره صورت می گیرد. احتمالا برخی از اقمار زحل بخشی از یک جرم بزرگتر بوده اند که در گذشته به طریقی از آن جدا شده اند.

دانشمندان حدس می زنند که در روزهای اولیه تشکیل مشتری و زحل، این سیاره های غول آسا سیارک ها را در دیسک های دور سیاره ای در مدار خود به دام می انداخته اند. اجرام جمع شده نهایتا دچار یکی از این دو سرنوشت می شدند: یا به یکدیگر می چسبیدند و یک قمر تشکیل می دادند، یا روی سطح سیاره سقوط می کردند.

ناسا جمعه گذشته از کشف ترکیبات اورگانیک حاوی مقادیری از نیتروژن و اکسیژن روی قمر «انسلادوس» سیاره زحل خبر داده بود

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی