ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوبل فیزیک ۲۰۱۹
علمی

برندگان نوبل فیزیک ۲۰۱۹ معرفی شدند

کمیته نوبل «جیمز پیبلز»، کیهان شناس آمریکایی-کانادایی و دو اخترشناس سوییسی به نام های «دیدیه کلاز» و«میشل مایور» را به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ اعلام کرد. این جایزه به پاس مطالعات این سه متخصص ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۶

کمیته نوبل «جیمز پیبلز»، کیهان شناس آمریکایی-کانادایی و دو اخترشناس سوییسی به نام های «دیدیه کلاز» و«میشل مایور» را به عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ اعلام کرد. این جایزه به پاس مطالعات این سه متخصص در زمینه تکامل جهان و جایگاه زمین در کیهان به آنها اهدا شده است.

بر اساس بیانیه «آکادمی سلطنتی علوم سوئد» جیمز پیبلز، پژوهشگر دانشگاه پرینستون به خاطر «کشفیات نظری در زمینه کیهان شناسی فیزیکی» نیمی از این جایزه ۹۱۸ هزار دلاری را دریافت خواهد کرد و نیم دیگر آن به واسطه «کشف اگزوپلنت پگاسی۵۱ در اطراف ستاره‌ای شبیه خورشید» به مایور و کلاز، اساتید دانشگاه ژنو خواهد رسید.

این اگزوپلنت که در سال ۱۹۹۵ کشف شده بود، نخستین سیاره فراخورشیدی محسوب می شود. پس از این اکتشاف اخترشناسان حدود ۴ هزار سیاره با ویژگی های مشابه را کشف کردند که برخی از آنها روی کاغذ شرایط لازم برای حیات را دارند.

نوبل فیزیک ۲۰۱۹

به گفته این کمیته کشفیات نظری پیبلز به درک بهتر نحوه تکامل جهان پس از بیگ بنگ کمک بسیاری کرده است. کنکاش های مایور و کلاز در کهکشان های مجاور و شکار سیاره‌های ناشناخته نیز برای همیشه نگرش ما به جهان را تغییر داد.

مدل های پیبلز نشان داده که ما تنها ۵ درصد از محتوای جهان را می شناسیم و ۹۵ درصد باقیمانده آن از انرژی و ماده تاریک مرموز تشکیل شده است. وی که در زمینه تحقیقات ماده تاریک و تابش های کیهانی هم نامی شناخته شده است، در پیامی به محققان تازه‌کار توصیه کرد که به خاطر عشق و علاقه پا در این راه بگذارند.

سال گذشته «آرتور اشکین» آمریکایی به خاطر ابداع انبرک های نوری و کاربردشان در سیستم های بیولوژیک در کنار «ژرار مورو» فرانسوی و «دانا استریکلند» کانادایی برای ابداع روش ایجاد پالس های نوری بسیار کوتاه و متراکم جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۸ را به خانه بردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی