ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اندروید

چگونه صفحه لمسی گوشی اندرویدی خود را کالیبره کنیم؟

با گذشت زمان ممکن است دقت تاچ اسکرین گوشی اندرویدی شما دچار مشکل شود. پیش از این که بخواهید با دیدن این مشکل گوشی خود را عوض کنید بد نیست ابتدا به کالیبره کردن آن ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

با گذشت زمان ممکن است دقت تاچ اسکرین گوشی اندرویدی شما دچار مشکل شود. پیش از این که بخواهید با دیدن این مشکل گوشی خود را عوض کنید بد نیست ابتدا به کالیبره کردن آن بپردازید. با این کار بعید نیست مشکل صفحه لمسی گوشی اندرویدی شما رفع شود.

در این مطلب قصد داریم به چگونگی کالیبره کردن تاچ اسکرین گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی بپردازیم. اگر شما هم این مشکل را با دستگاهتان دارید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

از کجا بفهمیم که تاچ اسکرین گوشی نیاز به کالیبره شدن دارد؟

از آنجایی که اندروید در سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی راتجربه کرده، سخت افزار‌های قدرتمند‌تری را هم برای ارائه ویژگی‌های مدرن خود نیاز دارد. سخت افزار گوشی‌های اندرویدی این روز‌ها به مراتب بهتر از نسل‌های گذشته خود هستند و پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده‌اند.

به ندرت پیش می‌آید که تاچ اسکرین گوشی‌های پرچم دار جدید اندرویدی نیازی به کالیبره شدن داشته باشند. مشکلات صفحه لمسی گوشی‌ها بیشتر به خاطر مشکلات سخت افزاری به وجود می‌آید که با استفاده از روش‌های نرم افزاری قابل اصلاح نخواهند بود.

البته حتی با توجه به موضوعات یاد شده نباید کالیبره کردن صفحه لمسی گوشی را از یاد ببریم. در بعضی از مواقع این موضوع می‌تواند بسیاری از مشکلات تاچ اسکرین را حل کند. به عنوان مثال با کالیبره کردن تاچ اسکرین گوشی می‌توانید دقت سنسور‌ها و حساسیت صفحه را دقیق‌تر کنید؛ به خصوص زمان‌هایی که از محافظ‌های ژله‌ای برای صفحات گوشی خود استفاده می‌کنید.

همچنین انجام این کار روی گوشی‌های قدیمی بسیار مناسب است چرا که آن زمان تکنولوژی مثل امروز پیشرفته نبود و دقت پایین‌تر صفحات لمسی امری طبیعی محسوب می‌شد. با کالیبره کردن مجدد گوشی‌های قدیمی تا حدی دقت صفحات لمسی آن‌ها بهتر خواهد شد.

صفحه نمایش خود را بیازمایید

پیش از این که کالیبره کردن را شروع کنید باید مطمئن شوید که همه اجزای تاچ اسکرین گوشی اندرویدی شما به خوبی کار می‌کند. در دستگاه‌های اندرویدی قدیمی‌تر برخی منو‌های مخفی و گزینه Developer Options وجود داشت که به شما اجازه می‌دادند تا بتوانید تاچ اسکرین خود را بررسی و کالیبره کنید.

در صورتی که از گوشی‌های قدیمی تر اندروید استفاده می‌کنید برای دسترسی به منوی مخفی باید *#*#2664#*#* را شماره گیری کنید. البته توجه داشته باشید که این شماره در اندروید 5 لالیپاپ به بعد جواب نمی‌دهد.

در گوشی‌های جدید‌تر اپلیکیشن‌های مختلفی در پلی استور گوگل وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها نسبت به کالیبره کردن گوشی اندرویدی خود اقدام کنید. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانید تاچ اسکرین گوشی خود را بررسی کرده و ببینید که آیا مشکلی دارد یا نه. یکی از گزینه‌های خوب استفاده از اپلیکیشن  Touch Screen Test است. استفاده از آن بسیار ساده است.

این نرم افزار مانند یک قلم نقاشی با نقطه‌هایی سفید محل قرار گیری انگشت‌هایتان روی صفحه نمایش را مشخص می‌کند. اگر پاسخگویی تاچ اسکرین با تاخیر همراه بود یا دقت پایینی داشت، شاید کالیبره کردن صفحه نمایش بتواند مشکل را حل کند.

کالیبره کردن تاچ اسکرین گوشی های اندرویدی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم نسخه‌های قدیمی اندروید دارای ابزاری از پیش طراحی شده برای کالیبره کردن و تست تاچ اسکرین گوشی‌ها بودند. ابزار‌های یاد شده به شما اجازه می‌داد علاوه بر کالیبره کردن صفحه لمسی گوشی عملکرد دقیقش را بررسی کنید.

این ویژگی در نسخه‌های جدید اندروید دیگر وجود ندارد. در بیشتر تلفن‌های همراه جدید تنها راه حل برای کالیبره کردن مجدد صفحه نمایش استفاده از اپلیکیشن‌های موجود در پلی استور است.

یکی از نرم افزار‌های مناسب برای انجام این کار Touchscreen Calibration نام دارد. برای شروع نرم افزار یاد شده را از طریق گوگل پلی استور نصب کنید. سپس آن را اجرا کرده و دکمه Calibrate در وسط صفحه نمایش را فشار دهید تا کارتان شروع شود.

شش تست لمسی وجود دارد. طبق گفته‌های نرم افزار پیش بروید. بعد از آنکه مراحل را کامل کردید باید پیام تاییدی مثل تصویر زیر دریافت کنید.

حالا گوشی خود را ریستارت کرده و با استفاده از اپلیکیشنی مثل Touch Screen Test وضعیت صفحه لمسی گوشی خود را بررسی کنید.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

اگر مشکلات تاچ اسکرین شما با انجام مطالب گفته شده در بالا حل نشد، شاید با بازگشت به تنظیمات کارخانه مشکل گوشی هوشمند شما را حل کند. البته باید توجه داشته باشید با انجام این کار بسیاری از اطلاعات مهم ذخیره شده در گوشی از بین خواهد رفت. به همین دلیل بهتر است ابتدا از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید.

البته باید توجه داشته باشید که مطالب گفته شده در این مطلب هرگز قادر به رفع مشکلات سخت افزاری نیستند. بنابراین در صورتی که با انجام همه این موارد مشکلتان حل نشد شاید بهتر باشد به فکر تغییر دستگاه یا تعمیر تاچ اسکرین گوشی خود باشید.

انجام بازگشت به تنظیمات کارخانه یا فکتوری ریست در گوشی‌های مختلف متفاوت است اما عمدتا با رفتن به مسیر Settings > System > Reset در دسترس قرار خواهد گرفت. باز هم تکرار می‌کنیم که پیش از انجام فکتوری ریست، ابتدا از اطلاعات موجود در گوشی خود بکاپ تهیه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی