ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۹
تکنولوژی

توسعه‌دهندگان باتری لیتیوم یون برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۹ شدند

سه شیمیدان برجسته ای که با ابداع باتری های لیتیوم یون تحول چشمگیری در ابزارهای الکترونیک رقم زدند، جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۹ را از آن خود کردند. کمیته نوبل «جان بی گوداناف» از ایالات متحده، «استنلی ویتینگهام» ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۶

سه شیمیدان برجسته ای که با ابداع باتری های لیتیوم یون تحول چشمگیری در ابزارهای الکترونیک رقم زدند، جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۹ را از آن خود کردند.

کمیته نوبل «جان بی گوداناف» از ایالات متحده، «استنلی ویتینگهام» از بریتانیا و «آکیرا یوشینو» از ژاپن را به عنوان برندگان مشترک جایزه نوبل شیمی انتخاب کرد. بی. گوداناف با ۹۷ سال سن، مسن‌ترین برنده جایزه نوبل به شمار می رود.

کمیته مذکور با انتشار توییتی دلیل این انتخاب را بهبود فناوری باتری ها و توسعه مدل های لیتیوم یون توسط این سه دانشمند عنوان کرد:

باتری های لیتیوم یون زندگی ما را متحول کرده و در همه ابزارها از موبایل و لپ تاپ گرفته تا ماشین های الکتریکی به کار می روند. برندگان امسال نوبل زیربنای جامعه بی سیم و عاری از سوخت های فسیلی را بنیان گذاشته اند.

برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۹ علاوه بر لوح تقدیر و مدال، جایزه ای ۹۱۸ هزار دلاری دریافت خواهند کرد که به صورت مساوی بین آنها تقسیم خواهد شد.

جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۹

استنلی ویتینگهام در اوایل دهه ۱۹۷۰ نخستین باتری لیتیومی را ابداع کرد اما به خاطر ریسک بالای انفجار امکان استفاده از آن وجود نداشت. گوداناف هم باتری هایی بسیار قدرتمند را توسعه داده بود. پس از این دو یوشینوی ژاپنی وارد میدان شد و توانست با حذف لیتیوم خالص از باتری ها، ایمنی آنها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

یوشینو نخستین باتری لیتیوم یون تجاری را در سال ۱۹۸۵ تولید کرد. این باتری‌ها امکان ذخیره انرژی تولید شده توسط پنل های خورشیدی، باد و دیگر منابع تجدید پذیر را میسر ساخته و بدین شکل به کاهش مصرف سوخت های فسیلی و حفظ محیط زیست کمک کردند.

سال گذشته فرانسیس آرنولد، جرج اشمیت و گرگوری وینتر برای ساخت آنزیم و آنتی بادی های موثر در ساخت مواد شیمیایی و دارویی جدید جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۸ را از آن خود کرده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۷ مهر ۱۳۹۸

    درسته هر سه متوجه ارزش کارشون بودن
    ولی
    عمرا اگر این سه نفر میتونستن دنیای امروز و وابستگی‌شو به باطری های لیتیوم بدونن

مطالب پیشنهادی