ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لنز دوربین
تکنولوژی

ساخت لنز دوربین موبایل با ضخامت یک هزارم انواع معمولی

دوربین تلفن های هوشمند به سطحی از پیشرفت دست پیدا کرده است که زمانی شاید تصور آن با در نظر داشتن ابعاد کوچک این ماژول ها غیرممکن بود. پیشرفت های متعددی رخ داد تا سیستم ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

دوربین تلفن های هوشمند به سطحی از پیشرفت دست پیدا کرده است که زمانی شاید تصور آن با در نظر داشتن ابعاد کوچک این ماژول ها غیرممکن بود. پیشرفت های متعددی رخ داد تا سیستم های عکاسی امروزی در تلفن های هوشمند رنگ واقعیت به خود بگیرند و حالا پژوهشگران دانشگاه یوتا از دستاورد تازه ای در این زمینه رونمایی کرده اند.

محققان مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه یوتا در آمریکا نوع جدیدی از لنز اپتیکال را طراحی کرده اند که به مراتب از لنزهای مرسوم باریک تر و سبک تر است؛ در حالی که لنزهای معمول در تلفن های همراه چند میلیمتر ضخامت دارند قطر تکنولوژی ابداعی این دانشمندان از چند میکرون فراتر نمی رود.

به گفته راجش منون استادیار دپارتمان مهندسی برق و رایانه دانشگاه یوتا این لنز صد برابر سبک تر و هزار برابر باریک تر از لنزهای مرسوم است. عملکرد این لنز نیز میتواند به خوبی لنزهای متداول باشد.

لنز دوربین

آنها با استفاده از ریز سازه هایی که نور را با زاویه درست در سنسور تصویر خم می کنند، توانستند لنزهای خود را از شکل خمیده به صاف در بیاورند و تغییر ساختاری قابل توجهی را در آنها ایجاد کنند. منون در این باره گفت:

می توان این ریز سازه ها را به شکل پیکسل های بسیار ریزی از یک لنز در نظر گرفت. آنها به خودی خود لنز نیستند اما با همکاری هم نقش یک لنز را ایفا میکنند.

اما مزایای این لنز به این نقطه ختم نمی شود و طبق گفته دانشمندان هزینه تولید آنها نیز می تواند به مراتب پایین تر باشد چراکه از پلاستیک به جای شیشه در ساخت آنها استفاده می شود.

نتیجه تحقیقات این تیم در آخرین شماره از نشریه پیشرفت های آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است و برای دریافت جزئیات بیشتر در این باره میتوانید سری به این مقاله بزنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Aref Paya
    Aref Paya | ۱۹ مهر ۱۳۹۸

    چیزی که در دوربین های dslr هنگام خرید لنز باید مدنظر باشه ابیراهی رنگی و میزان شارپی لنز هستش
    هرچقدر عدسی های لنز کمتر و باریکتر باشن کمتر در نوری که به سنسور میرسه تاثیر میگذارند نمونه لنزهای پرایم که همه آنها از لنز های زوم با عدسی بیشتر در نقطه کانونی برابر شارپی بیشتری اراعه میکنند
    همین موضوع هم در دوربین موبایل صدق میکنه ولی اینکه در این سطح نازک بشه خودش چالش بزرگی به حساب میاد چون باید بتونه فتون های نور رو روی سطح سنسور متمرکز کنه که معمولا لنزها به شکل گود ، مقعر یا محدب بستگی به مورد استفاده ساخته میشن تا نور رو از اطراف به مرکز هدایت کنه ولی این لنز گفته شده که تخت هستش و باید دید چقدر در متمرکز کردن نور میشه روش مانور داد
    اگه نور متمرکز نشه تصویر کاملا تار میشه با دوربین dslr بدون لنز عکس بگیرید متوجه منظورم خواهید شد
    البته بحث تخصصی و طولانی ای هستش که نمیشه همشو اینجا توضیح داد ببخشید زیاد شد

مطالب پیشنهادی