ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیستم نظارتی آپارات
تکنولوژی

مدیرعامل صبا ایده می‌گوید نظارت بر محتوای آپارات افزایش پیدا می‌کند

در روزهای اخیر کلیپی از بستر آپارات منتشر شد که واکنش‌های متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی داشت. در این کلیپ از کودکان سوالی پرسیده می‌شد که از نظر عرف جامعه مناسب نبود. انتقاد رسانه‌های متصل به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

در روزهای اخیر کلیپی از بستر آپارات منتشر شد که واکنش‌های متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی داشت. در این کلیپ از کودکان سوالی پرسیده می‌شد که از نظر عرف جامعه مناسب نبود. انتقاد رسانه‌های متصل به صداوسیما از این اقدام نیز به حاشیه‌ها بیشتر دامن زد. اما پس از حواشی مربوط به همین کلیپ، اکنون «محمدجواد شکوری مقدم»، مدیرعامل صبا ایده اطلاعات بیشتری از نحوه نظارت بر محتوا در آپارات را در اختیار دیجیاتو گذاشته است.

به گفته مدیرعامل صبا ایده، روزانه بیش از ۲۰ هزار ویدیو در آپارات منتشر می‌شود و نیروی انسانی حاضر در آپارات ممکن است در شناسایی نوع محتوا دچار اشتباه شود؛ اتفاقی که پیش از این حتی برای خود صداوسیما نیز افتاده است. شکوری مقدم در پاسخ به این سوال که از زمان آپلود یک ویدیو در آپارات تا زمان انتشار آن دقیقاً چه اتفاقی در این پلتفرم می‌افتد، به دیجیاتو می‌گوید:

«هر فردی که فقط یک‌بار در آپارات ویدیویی را آپلود کرده باشد با پیامی تحت عنوان «در حال پردازش» روبه‌رو می‌شود. این یک اصطلاح فنی برای دریافت ویدیو و بارگذاری آن در آپارات است که به حجم ویدیو و طول مدت آن بستگی دارد، اما به معنی فرآیندهای نظارتی نیست. فرآیندهای نظارتی از یک مسیر جداگانه و در چند مرحله پیش از انتشار انجام می‌شوند. مرحله اول، بررسی ویدیو بر اساس نشانه‌های مستهجن بودن است که تعدادی از ویدیوها را شامل می‌شود و از انتشار آنها جلوگیری می‌کند. این مرحله را سیستم به طور هوشمند و با تشخیص رنگ و حالت بدن انجام میدهد. حداکثر ۵ تا ۷ دقیقه بعد از بارگذاری، سیستم ویدیوهای غیرقابل انتشار را تشخیص می‌دهد و آن را از دسترس خارج می‌کند. البته این گونه سیستم‌های اتوماتیک پردازش تصویر، False Positive زیادی دارند و خروجی آنها باید مجدد مورد بازبینی نیروی انسانی قرار بگیرد.»

او می‌گوید سیستم دوم نظارتی، دریافت گزارش از کاربران است و آپارات روزانه بالغ بر ۱۰ الی ۱۲ هزار گزارش دریافت می‌کند: «تک تک این گزارش‌ها بررسی می‌شوند و اگر مشکلی داشته باشند از دسترس خارج می‌شوند.»

شکوری مقدم خبر می‌دهد که در حال حاضر، آپارات ۶۵۰ کانال تولید کننده‌ی ویدیو دارد که در فرآیندهای نظارتی‌ آنها تغییراتی ایجاد شده تا تک تک ویدیوهای آنها توسط سیستم‌های نظارتی مورد بازبینی کلی قرار بگیرند.

در واقع، کاربران آپارات دو دسته هستند. یک دسته، کاربران عمومی هستند که محتوا را در کانال خود منتشر می‌کنند و دسته دیگر، گروه‌ها یا افراد مستقلی هستند که محتوای اختصاصی تولید می‌کنند. تولید کنندگان اختصاصی محتوا، همان گروه‌هایی هستند که مدیرعامل صبا ایده تعداد آنها را ۶۵۰ کانال عنوان می‌کند و با اشاره به تفاوت این دو گروه، درباره نحوه برخورد آپارات ویدیوهای نامناسب این دو گروه اینطور توضیح می‌دهد:

«ما در برخود با کاربران عمومی، ویدیو را حذف می‌کنیم و در برخورد با کاربران تولید کننده اقدام‌های پیشگیرانه داریم. هر تولید کننده پیش از انتشار محتوای خود، تعهد می‌دهد که مسئولیت محتوا را پذیرفته و مطابق با مواردی که در تعهدنامه در نظر گرفته شده است، ویدیوی تولیدی‌اش خلاف موازین و مقررات جمهوری اسلامی نباشد. بدیهی است که آپارات به عنوان یک پلتفرم، مسئولیت انتشار ویدیو را دارد و مسئولیت دورنمایه محتوا برعهده تهیه کننده است. اما با توجه به اتفاق‌های اخیر، اقدام‌های نظارتی بیشتری را هم برای جلوگیری از موارد مشابه اعمال کرده‌ایم.»

مدیرعامل صبا ایده در پاسخ به این پرسش که چرا این ویدیوی بحث برانگیز، چند روز پس از انتشار در صفحه اول آپارات قرار گرفته نیز می‌گوید که اساسا تمام ویدیوهای تولیدی در آپارات، به مرور در صفحه نخست سایت هم به نمایش در می‌آیند: «به طور مثال از گروه ژلوفن پیش‌تر ویدیوهایی درباره محرم نیز ساخته شده بود که در آن زمان صفحه اصلی نیز گرفته بود.»

او همچنین می‌گوید جلساتی که تیم آپارات با تیم سازنده این کلیپ داشته، قبل از ساخت این ویدیو بوده و هدف، راهنمایی‌ جهت ساخت یک محتوای بهتر بوده؛ کاری که با همه تولیدکنندگان اختصاصی ویدیو انجام می‌شود. مدیرعامل صبا ایده در پاسخ به این سوال که نقش هوش مصنوعی در این میان، با توجه به فارسی بودن محتوا چیست، می‌گوید:

«سیستم پردازش تصویر ما یک سیستم یاد گیرنده است که هر روز بهتر از دیروز کار می‌کند. علاوه بر تصاویر مستهجن، به‌تازگی توانسته‌ایم آن را نسبت به خشونت هم هوشمند کنیم. اما فعلا برای بقیه محتواها این تکنولوژی کاربرد ندارد و در پی آن هستیم که به زودی موارد دیگر را هم به این سیستم هوشمند نظارتی اضافه کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی