ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زبان متریال دیزاین
تکنولوژی

گوگل برنده‌های جایزه متریال دیزاین ۲۰۱۹ را اعلام کرد

چهار اپلیکیشن کمتر شناخته شده در زمینه های سفر، نوت برداری، روزنامه نگاری و آموزش زبان موفق به کسب جایزه متریال دیزاین گوگل در سال ۲۰۱۹ شده اند. «متریال دیزاین اواردز» جایزه ای است که ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

چهار اپلیکیشن کمتر شناخته شده در زمینه های سفر، نوت برداری، روزنامه نگاری و آموزش زبان موفق به کسب جایزه متریال دیزاین گوگل در سال ۲۰۱۹ شده اند.

«متریال دیزاین اواردز» جایزه ای است که هر ساله از طرف گوگل به اپ هایی که به بهترین شکل از زبان متریال دیزاین استفاده کرده‌اند، اهدا می شود. معمولا داوران هر یک از برندگان را به خاطر عملکرد ویژه در بخش خاصی از طراحی انتخاب می کنند که امسال شامل تجربه کاربری، قالب بندی، نوآوری و جامعیت است.

۱. جامعیت: Trip.com

Trip.com یکی از هزاران اپلیکیشن گوگل پلی است که در زمینه خدمات توریستی و سفر فعالیت دارند. آنچه که این اپ را از بقیه متمایز کرده طراحی چشم نوازی و ساده ای است که از رنگ سفید به وفور در آن استفاده شده است. فضای اپلیکیشن عاری از پیچیدگی بوده و کاربر به آسانی گزینه های مورد نظرش را پیدا می کند.

آنچه که نظر داوران گوگل را به خود جلب کرده دستیابی به چنین طراحی ساده ای در عین ارائه خدمات به ۱۹ زبان مختلف است. شفافیت سلسله مراتب بصری از طرح بندی و تصاویر گرفته تا مقیاس درست تایپوگرافی باعث شده اطلاعات کلیدی بدون هیچگونه درهم ریختگی در دسترس کاربر باشد.

زبان متریال دیزاین

۲. تجربه کاربری: Scripts

Scripts اپ منحصر به فردی است که برای یادگیری نگارش زبان های خارجی طراحی شده است. کاربر فرایند آموزش را با پر کردن طرح های خالی حروف شروع می کند. طراحی مینیمالیستی از پرت شدن حواس جلوگیری کرده و بازخورد لمسی به کاربر نشان می دهد که در مسیر صحیح حرکت می کند.

داوران گوگل به یکپارچگی و ثبات تایپوگرافی اشاره کرده اند که با توجه به تنوع بالای زبان ها از روسی گرفته تا کره ای و چینی اصلا کار آسانی به نظر نمی رسد. همچنین طراحان Scripts به گونه ای از پتانسیل های صفحه لمسی بهره گرفته اند که نمونه آن در اپ های دیگر به ندرت مشاهده شده است.

۳. قالب بندی: Ruff

Ruff اپلیکیشن نوت برداری است که امکان انتخاب تم را در اختیار کاربرانش قرار می دهد. هرچند این اپلیکیشن در نگاه اول طرح بندی فوق العاده ابتدایی و ساده ای دارد اما گزینه هایی برای سفارشی سازی متن و قالب در چارچوب زبان متریال دیزاین در خود جای داده است.

آنچه که نظر گوگل را به خود جلب کرده استفاده کارآمد Ruff از رنگ برای نمایش عملکردها، رابط کاربری مبتنی بر تایپوگرافی، قابلیت هایی مثل تم روشن و تیره است. استفاده بهینه از کامپوننت های متریال دیزاین نظیر backdrop و Bottom sheet برای نمایش محتوای بیشتر از پایین صفحه از دیگر نقاط قوت Ruff عنوان شده اند.

۴. نوآوری: Reflectly

این اپ در حوزه روزنامه نگاری توسعه یافته و با نمایش هشدارهای مختلف کاربر را به سمت نگارش روزانه رویدادها سوق می دهد. یکی از مزایای Reflectly ارائه رابط کاربری مبتنی بر هوش مصنوعی است که استرس و اضطراب روزنامه نگاران را کاهش می دهد.

Reflectly قابلیت های متعددی دارد اما طراحان با چیره دستی این ویژگی ها را در پکیجی منظم و آراسته گرد هم آورده اند. روندهای مختلف از فشار دادن کلیدها گرفته تا جابجایی بین منوها و بوردها به شکلی روان و دلپذیر انجام می شود تا جایی که گوگل آن را روشی جدید و الهام بخش در استفاده از زبان متریال دیزاین عنوان کرده است.

زبان متریال دیزاین

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی