رفتارهای غلطی که دیگران را از شما فراری می دهد

رفتارهای غلطی که دیگران را از شما فراری می دهد

ما در مجموع فقط چند ثانیه فرصت داریم کاری کنیم که کسی تمایل پیدا کند با ما وقت بگذراند.

همین چند ثانیه تعیین کننده هستند و همه چیز در آن اهمیت دارد؛ از نام خانوادگی ما گرفته تا بوی عرق مان!

ایجاد یک برداشت اولیه ی خوب از خود به ویژه در مصاحبه های کاری، اولین قرار عاشقانه، یا جلسات مهم کاری با مدیران، بسیار ضروری است. بنابراین باید بدانیم که کدام رفتارهایمان دیگران را جذب می کند و کدام آن ها را به کلی از ما می راند.

در ادامه به ۱۵ ویژگی و رفتاری می پردازیم که تحقیقات علمی نشان داده ما را در نظر دیگران منفور می کنند، چه در فضای مجازی و چه در برخوردهای رو در رو.

۱- زیاد از حد در شبکه های اجتماعی از خودتان عکس می گذارید

تحقیقات نشان داده پست کردن بیش از اندازه ی عکس در شبکه های اجتماعی می تواند به روابط حقیقی ما صدمه بزند.

علت این مسأله آن است که جز دوستان و آشنایان بسیار نزدیک، کس دیگری نمی تواند برداشت خوبی نسبت به کسی که دائماً از خود عکس می گذارد داشته باشد.

به ویژه اگر از خانواده ی خود زیاد عکس بگذارید این مسأله به مذاق دوستان تان خوش نمی آید و برعکس، اگر از دوستان تان زیاد عکس پست کنید، خانواده تان این را نمی پسندند.

به علاوه، هنگام اشتراک گذاری یک عکس باید احتیاط کنید و این را در نظر داشته باشید که همه ی کسانی که ممکن است آن را ببینند چه برداشتی از آن خواهند کرد.

۲- تعداد دوستان تان در شبکه های اجتماعی خیلی کم یا خیلی زیاد است

تحقیقات نشان داده وقتی تعداد دوستان در شبکه های اجتماعی بیش از اندازه کم باشد میزان محبوبیت از نظر دیگران در پایین ترین حد قرار می گیرد و وقتی هم که تعداد دوستان بیش از اندازه زیاد باشد، میزان محبوبیت تقریباً به همان اندازه پایین است.

اما چرا وقتی تعداد دوستان از حدی بیشتر می شود این مسأله تأثیری منفی بر ذهنیت دیگران می گذارد؟ محققان گفته اند کسانی که تعداد دوستان آن ها در شبکه های اجتماعی بیش از اندازه زیاد است، ممکن است از نظر دیگران اینطور به نظر برسند که بیش از حد برای شبکه های اجتماعی وقت صرف می کنند و دیگران از سر ناچاری با آن ها دوست می شوند، نه به خاطر محبوب بودن شان.

یک نکته ی جالب توجه دیگر آن است که از نظر دیگران تعداد دوستانی مقبول تلقی می شود که بیشترین فراوانی را در شبکه های اجتماعی داشته باشد. برای مثال، اگر در شبکه ی اجتماعی ای بیشتر افراد ۱۰۰۰ دوست داشته باشند، تعداد دوست مقبول از نظر کاربران آن شبکه ی اجتماعی در همان حدود هزار است. البته کاربران از میزان دقیق متوسط تعداد دوستان در یک شبکه ی اجتماعی آگاه نیستند و این قضاوت به طور ناخودآگاه صورت می گیرد.

۳- مسأله ی بسیار شخصی ای را همان ابتدای رابطه افشا می کنید

در مجموع ما بعد از آنکه کسی به ما اعتماد می کند، بیشتر از او خوش مان می آید. خود افشایی یکی از مؤثرترین روش ها برای دوست شدن با دیگران در دوران بزرگسالی محسوب می شود.

اما روانشناسان می گویند اگر در حالی که هنوز در مرحله ی آشنایی با شخصی هستید مسائلی را افشا کنید که بیش از حد شخصی هستند (مثلاً اینکه برادر شما یک رابطه ی نامشروع دارد)، این کار می تواند شما را فردی دچار ناامنی روانی نشان دهد و از محبوبیت شما در نظر آن شخص کم کند.

پس چطور به دیگران نشان دهیم که به آن ها اعتماد داریم و دل شان را به دست آوریم؟ راه حل کلیدی، حد نگه داشتن در افشای مسائل شخصی است. طبق تحقیقات، صحبت از جزئیاتی در مورد خودتان مثل سرگرمی ها و خاطرات خوب دوران کودکی تان می تواند شما را شخص خون گرم تر و دوست داشتنی تری نشان دهد.

۴- از دیگران سؤال می پرسید اما درباره ی خودتان صحبت نمی کنید

همانطور که گفته شد خود افشایی می تواند باعث صمیمیت شود. اما صمیمیت باید دو طرفه باشد. بنابراین اگر کسی در مورد مسائل شخصی اش با شما صحبت کند، اما چنین رفتاری را از سمت شما نبیند، کمتر از شما خوشش خواهد آمد.

به گفته ی دانشمندان، شاید افراد خجالتی یا کسانی که از اضطراب اجتماعی رنج می برند، برای آنکه توجه را از خودشان دور کنند، از دیگران سؤال بپرسند، اما تحقیقات نشان می دهد این روش مناسبی برای شروع یک رابطه نیست. هر دو طرف یک گفتگو باید دست به افشاگری های مختصری بزنند تا یک صمیمیت دو طرفه ایجاد شود و از همدیگر خوش شان بیاید.

۵- عکس پروفایل تان کلوزآپی از صورت تان است

تحقیقات نشان می دهد چهره هایی که از فاصله ی ۴۵ سانتیمتری از آن ها عکس گرفته شده، از نظر دیگران کمتر قابل اعتماد، جذاب و ماهر به نظر می رسند تا چهره هایی که از فاصله ی ۱۳۵ سانتیمتری از آن ها عکس گرفته شده.

۶- احساسات تان را پنهان می کنید

تحقیقات بیان می کند اگر به احساسات واقعی تان اجازه ی بروز دهید، این کار تأثیر بیشتری در محبوبیت شما در نظر دیگران می گذارد تا اینکه احساسات تان را مخفی کنید.

کسانی که احساسات خود را سرکوب می کنند، در مقایسه با کسانی که احساسات خود را به طور طبیعی نشان می دهند، کمتر دوست داشتنی، برونگرا و مقبول به نظر می رسند.

به گفته ی محققان، آدم ها به دنبال هر رابطه ی نزدیکی نیستند، بلکه احتمالاً به دنبال افرادی هستند که ممکن است سرمایه گذاری هایی که آن ها در رابطه ی خود می کنند را جبران کنند. به همین دلیل وقتی با کسی مواجه می شوند که احساسات خود را پنهان می کند، ممکن است این برداشت را داشته باشند که آن شخص نسبت به مسائلی مثل صمیمیت، حمایت اجتماعی و هماهنگی میان فردی، که ابراز احساسات آن ها را تسهیل می کند بی علاقه باشد.

۷- زیاد از حد خوب هستید

منطق می گوید که هر چه شخص خوب تر و نوع دوست تری به نظر برسیم، افراد بیشتری از ما خوششان خواهد آمد. اما حقیقت آن است که علم نظر دیگری دارد.

تحقیقات نشان داده خوبی بیش از اندازه ی شما می تواند دیگران را از شما براند، چرا که ممکن است آن ها تصور کنند رفتارهای شما باعث می شود آن ها آدم های بدی به نظر برسند یا حتی ممکن است به انگیزه های پنهانی شما مشکوک شوند.

۸- تظاهر به فروتنی می کنید

بعضی افراد برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران، تظاهر به خود انتقادی می کنند. این رفتار که به آن «تواضع دروغین» گفته می شود می تواند باعث رانده شدن دیگران از شما شود.

تحقیقات نشان داده برخلاف آنکه عده ای سعی می کنند در رزومه ی کاری یا مصاحبه های شغلی خود از این روش برای استخدام شدن شان استفاده کنند، اما احتمال استخدام شدن کسانی که صادقانه پاسخ می دهند بیشتر است.

۹- بیش از حد اضطراب دارید

تحقیقات نشان داده بوی عرق ناشی از اضطراب ممکن است به صورت ناخودآگاه روی قضاوت دیگران از شخصیت شما تأثیر بگذارد. دانشمندان با مقایسه ی برداشتی که از بوی عرق ناشی از ورزش کردن و بوی عرقی که با مام پوشانده شده بود به این نتیجه رسیدند.

۱۰- لبخند نمی زنید

در یک جلسه ی رسمی یا زمانی که با آدم های جدید زیادی رو به رو می شویم، لبخند داشتن به لب می تواند کار سختی باشد. اما به هر حال باید سعی خودمان را بکنیم چون این کار برداشت مثبتی از ما در ذهن دیگران می سازد. این مسأله حتی درمورد عکس پروفایل ما هم صدق می کند و کسانی که در عکس های خود لبخند به لب دارند افراد مثبت تری تلقی می شوند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده لبخند زدن در اولین ملاقات به فراموش نشدن ما کمک می کند.

۱۱- در پیام های رسمی از ایموجی لبخند استفاده می کنید

شاید متناقض به نظر برسد چون همانطور که گفته شد لبخند زدن در روابط رو در رو می تواند از شما شخص دوست داشتنی تری در نظر دیگران بسازد، اما تحقیقات بیان می کند لبخند زدن در فضای مجازی، به ویژه در موقعیت های رسمی می تواند به ضرر شما کار کند.

طبق تحقیقات استفاده از ایموجی لبخند در ایمیل ها می تواند شما را فردی کمتر ماهر جلوه دهد و باعث نمی شود شما شخص خون گرم تری به نظر برسید.

۱۲- تلفظ اسم تان سخت است

بله واقعاً عادلانه نیست! اما تحقیقات نشان داده کسانی که نام خانوادگی پیچیده تری دارند قضاوت های منفی تری در مورد آن ها می شود.

۱۳- از شهرت دیگران استفاده می کنید

شاید وسوسه شوید برای تحت تأثیر قرار دادن طرف صحبت تان به بازیگر مشهوری که همکلاسی شما بوده و یا ملاقات اتفاقی ای که با یک ورزشکار مشهور داشتید اشاره کنید. اما این روش تأثیر معکوس دارد.

طبق تحقیقات، استفاده از شهرت دیگران باعث می شود کمتر دوست داشتنی و ماهر به نظر برسید.

۱۴- شل دست می دهید

اگر سعی دارید برداشت مثبتی از خودتان در ذهن دیگران ایجاد کنید، تأثیر نحوه ی دست دادن تان را دست کم نگیرید.

طبق تحقیقات، دیگران از روی نحوه ی دست دادن افراد، شخصیت آن ها را قضاوت می کنند. به ویژه، کسانی که قدرتمند دست می دهند، از نظر دیگران، افراد مثبت تر، خوش برخوردتر و کمتر دچار اضطراب اجتماعی به نظر می رسند.

حتی تحقیقات نشان داده کسانی که محکم تر دست می دهند، از نظر استخدام کننده ها افراد مناسب تری برای یک شغل تلقی می شوند.

۱۵- طوری رفتار می کنید که انگار از کسی خوشتان نمی آید

روانشناسان این پدیده را نوعی بده بستان می دانند، به این معنی که وقتی فکر می کنیم کسی از ما خوشش می آید، معمولاً خودمان هم از آن شخص خوش مان می آید.

تحقیقات نشان داده وقتی انتظار داریم که دیگران ما را بپذیرند، رفتار صمیمانه تری با آن ها در پیش می گیریم، در نتیجه، احتمال اینکه آن ها واقعاً از ما خوش شان بیاید بالا می رود. به همین دلیل حتی اگر مطمئن نیستید شخصی که با او در ارتباط هستید چه احساسی نسبت به شما دارد، طوری رفتار کنید که نشان دهد از او خوش تان می آید. در مقابل، آن شخص هم احتمالاً از شما خوشش می آید.

از طرفی دیگر، اگر علاقه ی خود را نسبت به کسی که با او در ارتباط هستید ابراز نکنید، با این کار می توانید او را از خود برانید.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود