ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیستم عامل
تکنولوژی

ظهور و سقوط سیستم عامل های مختلف در ۲۰ سال اخیر [تماشا کنید]

تا همین چند سال پیش، کمتر کسی به تلفن هوشمند خود به عنوان ابزاری برای برطرف کردن اکثر نیاز‌های روزانه‌اش نگاه می‌کرد. شاید بتوان اپل و گوگل را مسئول جا انداختن این پدیده دانست. اما ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

تا همین چند سال پیش، کمتر کسی به تلفن هوشمند خود به عنوان ابزاری برای برطرف کردن اکثر نیاز‌های روزانه‌اش نگاه می‌کرد. شاید بتوان اپل و گوگل را مسئول جا انداختن این پدیده دانست. اما پیش از سال ۲۰۰۷ که آیفون انقلابی در این صنعت به وجود بیاورد، سیمبین و ویندوز موبایل سهم عمده بازار را به خود اختصاص داده بودند. البته نمی‌توان از سیستم عامل های پالم و بلک‌بری نیز غافل شد.

این خاطره بازی باعث شده تا کانال یوتیوب «Data is Beautiful» ظهور و سقوط سیستم عامل های مختلف در طول ۲۰ سال گذشته را به تصویر بکشد. این رقابت نفس‌گیر، چند نوستالژی دوست داشتنی و چند غافل‌گیری را نیز به همراه خود داشته است که پیشنهاد می‌کنیم خودتان در ویدیو زیر ببینید:

پس از دیدن ویدیو شاید متعجب شوید که چطور سیستم عامل سیمبین تا اوایل این دهه، همچنان یکه‌تاز بازار تلفن‌های هوشمند بوده است؟ یا چگونه ویندوز موبایلی که بعدها تحت نام ویندوز فون برای رقابت با بزرگانی چون اندروید و iOS توسعه داده شده بود، رفته رفته سهم بازار خود را از دست داد؟ همچنین چگونه سیستم عامل‌ هایی که شاید کمتر شناخته شده باشند، در حال رقابت با این دو غول هستند؟

البته برای هر کدام از سوالات بالا دلایل منطقی وجود دارد. مثلا مایکروسافت با بلندپروازی و انحصارطلبی، هم سیمبین را زمین زد، هم نوکیا را منحل کرد و هم ویندوز موبایل/ فون را از صحنه روزگار محو کرد. در این میان سهم بازار KaiOS شاید از دیگر سیستم عامل‌ ها بیشتر به چشم بیاید. اگر فراموش کرده‌اید، این سیستم عامل بیشتر روی گوشی‌های غیر هوشمند نصب هستند (نوکیا ۳۳۱۰، ۸۱۱۰ و این دست از گوشی‌ها).

سیستم عامل

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که داده‌هایی که کانال یوتیوبی فوق از آن استفاده کرده است مربوط به داده‌های گارتنر است که بیشتر روی تعداد دستگاه‌های فروخته شده تمرکز دارد تا تعداد کاربران. برای مثال اپل با در اختیار داشتن تقریبا ۲۰ درصد از سهم بازار، حجم زیادی از سود‌ فروش جهانی تلفن‌های هوشمند را در اختیار دارد.

با این حال، در گذشته شاهد گوشی‌هایی با طراحی عجیب‌تر بوده‌ایم و با شروع تسلط گوشی‌های اندروید و آیفون، طراحی‌های جاه‌طبانه نیز جای خود را به ساندویچ‌های شیشه و فلز داده‌اند، ولی همچنان یاد و خاطره این گوشی‌ها در جایی مخصوص از قلب ما قرار خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۲ مهر ۱۳۹۸

    مزخرفترین و اذیت کننده ترین سیستم عامل ویندوز موبایل بود. ویندوز فونم که به تاریخ پیوست اندرویدم اون موقعها جالب نبود مثل ویندوز موبایل همش هنگ و فریز بود وقتی رمهای گوشیهای اندرویدی بالاتر از 6 شد قابل تحمل شدن ولی در کل از وقتی iPhone 3GS مخصوصاً iPhone 4 گرفتم از شر سیستم عاملهای دیگه راحت شدم خدا روح استیو جابز رو بیامرزه ?

    • Erfanalone۹۲
      Erfanalone۹۲ | ۲۲ مهر ۱۳۹۸

      انگار تازگیا با اندروید کار نکردی اندروید الان با اندروید چهار پنج سال پیش به شدت فرق کرده

  • Daniel
    Daniel | ۲۱ مهر ۱۳۹۸

    راستی اینستاگرام دیگه از ویندوز موبایل پشتیبانی نمیکنه
    واتزاپ هم تا 31 دسامبر هست فقط

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی