ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت آرکایو
تکنولوژی

از علاءالدین تا شاهزاده پارسی؛ هزاران بازی تحت داس را به رایگان تجربه کنید

اینترنت آرکایو در جدیدترین بروزرسانی خود، بالغ بر ۲۵۰۰ بازی تحت داس را در اختیار علاقه‌مندان به بازی‌های دهه ۸۰ و ۹۰ قرار داده است. از خاطره‌انگیزترین بازی‌های این پلتفرم می‌توان به علاءالدین، پک من ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

اینترنت آرکایو در جدیدترین بروزرسانی خود، بالغ بر ۲۵۰۰ بازی تحت داس را در اختیار علاقه‌مندان به بازی‌های دهه ۸۰ و ۹۰ قرار داده است. از خاطره‌انگیزترین بازی‌های این پلتفرم می‌توان به علاءالدین، پک من و شاهزاده پارسی اشاره کرد.

اینترنت آرکایو (Internet Archive) یک کتابخانه دیجیتال مستقل است که به جمع‌آوری نسخه‌های دیجیتالی بازی‌های قدیمی، کتاب‌ها، آهنگ و موسیقی می‌پردازد. این وب سایت در جدیدترین آپدیت لیست خود، ۲۵۰۰ بازی مخصوص سیستم‌عامل داس را در اختیار کاربران قرار داده تا خاطره‌های جالبی را برای گیمر‌های قدیمی (همچنین نگارنده متن) زنده کند.

جیسون اسکات (Jason Scott) گردآورنده نرم‌افزار‌های اینترنت آرکایو در این رابطه می‌گوید:

این بزرگترین بروزرسانی ما خواهد بود که از کوچکترین بازی‌ساز‌های مستقل اخیر گرفته تا بازی‌های قدیمی ماجراجویی و ترسناک را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اینترنت آرکایو

بیش‌تر این بازی‌ها که در سایت اینترنت آرکایو قرار گرفته‌اند، جزئی از پروژه نگهداری از بازی‌های داس تحت نام eXoDOS هستند. همچنین ارزش این کار، زمانی مشخص می‌شود که بدانیم این وب سایت بسیار به امنیت و سلامت سرور‌های خود اهمیت می‌دهد و این بازی‌ها را در جای امنی نگه‌داری می‌کند.

البته تمام این ۲۵۰۰ بازی با راهنمای درون بازی ارائه نخواهند شد و شاید تمام آن‌ها آنقدر که کاربران انتظار دارند، سریع اجرا نشوند. با این حال با توجه به این که تمامی بازی‌های دهه ۹۰ یا ۸۰ در فلاپی دیسک‌های ۱.۴۴ مگابایتی عرضه می‌شدند، نگه داری آن‌ها کار سختی بود که اینترنت آرکایو به خوبی از پس آن برآمده است.

با توجه به سرویس‌های پخش بازی آنلاین که امروزه بسیار فراگیر هستند، سرویس‌های اینچنینی شاید زیاد به چشم نیایند. البته ممکن است بعد از ۲۰ سال، اینترنت آرکایو خبر از کالکشن بازی‌های راکستار و یوبی سافت بدهد. باید دید که این وب سایت مستقل چند سال دیگر نیز می‌توانند مانند الان، با کاربران خود خاطره بازی کند یا خیر. تا آن موقع، شما را با این بازی‌ها تنها می‌گذاریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی