ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تزریق کورتون ریسک تخریب مفاصل را افزایش می دهد

مطالعات جدید نشان می دهند تزریق داخل مفصلی از جمله تزریق کورتون ریسک تخریب سریع مفاصل را به دنبال دارد. پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون آمریکا با مطالعه روی تزریق کورتون ها یا کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids) ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

مطالعات جدید نشان می دهند تزریق داخل مفصلی از جمله تزریق کورتون ریسک تخریب سریع مفاصل را به دنبال دارد.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون آمریکا با مطالعه روی تزریق کورتون ها یا کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids) در مفصل زانو و ران به این نتیجه رسیدند که این نوع تزریقات علاوه بر مشکلات دیگر، احتمال ابتلا به بیماری التهاب مفصل یا آرتریت (Arithritis) را افزایش می دهد.

آرتروز، یک بیماری دردناک و دژنراتیو است که با از بین بردن تدریجی غضروف مفاصل، سبب ساییدگی استخوان ها و درد شدید می شود. تزریق کورتون یکی از رایج ترین روش های درمانی برای کاهش التهاب مفصل زانو و ران در بیماران مبتلا به آرتروز است. این دارو با کاهش التهاب، درد بیمار را به طور موقت کم می کند.

تزریق کورتون معمولاً بی خطر تلقی می شود اما تحقیق جدید نشان می دهد که احتمال خطرناک بودن آن وجود دارد. در برخی از بیماران تزریق کورتون سبب افزایش ریسک ابتلا به التهاب مفاصل و تخریب آنها می شود. محققان می گویند در تزریق مفصلی احتمال تخریب مفصل ران بیشتر از مفصل زانو است.

«Ali Guermazi»، یکی از نویسندگان مقاله می گوید:

«اکنون می بینیم که این تزریقات می توانند برای مفاصل بسیار مضر باشند و عوارض بسیار جدی مثل بافت‌مردگی بی‌خونی، شکستگی های مربوط به مفصل (ساب کندرال) و آرتروز را به همراه دارند. باید در مورد مضرات و فواید تزریقات درون مفصلی به شکلی جدی بحث شود.»

یافته های تحقیق مورد بحث پس از مطالعه روی بیمارانی که سال 2018 با تزریق مفصلی درمان شده بودند به دست آمده است. چهار درصد از این بیماران با عوارض مرتبط با مفصل زانو روبرو شده و ده درصد نیز با عوارض مرتبط با مفصل ران دست به گریبان بودند. در مجموع 8 درصد از بیماران نیز پس از تزریق مفصلی عوارض جانبی دیگر آنرا تجربه کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی