ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافری لغو شد

با نزدیک شدن به پایان پیاده روی اربعین و سفر میلیون‌ها ایرانی به عراق، معاون فنی گمرک ایران از معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافری خبر داد و آعلام کرد حقوق و عوارض ورودی تلفن ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰

با نزدیک شدن به پایان پیاده روی اربعین و سفر میلیون‌ها ایرانی به عراق، معاون فنی گمرک ایران از معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافری خبر داد و آعلام کرد حقوق و عوارض ورودی تلفن همراه از این به بعد با نرخ ارز سنا محاسبه می‌شود.

گوشی‌های مسافرتی از ابتدای اجرایی شدن طرح رجیستری جنجال‌ زیادی به پا کرده‌اند چرا که عده‌ای از طریق این روزنه، گوشی‌های قاچاق وارد می‌کردند و آن را به اسم گوشی مسافرتی در بازار می‌فروختند. دولت در خردادماه سال جاری برای جلوگیری از وقوع این تخلف، اعلام کرد که از این پس هر مسافر تنها یک گوشی در سال و با کد ملی خودش می‌تواند در سامانه ثبت کند، ولی این طرح هم باعث نشد که واردات گوشی مسافرتی کاملاً متوقف شود.

لازم به ذکر است در قانون ذکر شده مسافر می‌تواند ۸۰ دلار بار مسافرتی با خود به همراه داشته باشد، اما در این قانون درباره کالاهای وارداتی صحبتی نشده است، بنابراین افراد می‌توانند از این ۸۰ دلار برای واردات گوشی همراه استفاده کنند.

واردکنندگان گوشی با توجه به نرخ ارز از معافیت ۸۰ دلاری گوشی مسافرتی از این معافیت به اضافه حذف مالیات از موبایل مسافری استقبال می‌کردند. عده‌ای در بازار موبایل کد ملی و پاسپورت مسافران را می‌خریدند (و یا از آن سو استفاده می‌کردند) و گوشی‌ها را با این کد ملی ثبت و سپس با انتقال مالکیت، به طور رجیستر شده وارد بازار می‌کردند. با شروع اربعین و سفر میلیونی ایرانیان به عراق، دولت برای جلوگیری از این اتفاق تصمیم تازه‌ای اتخاذ کرده است. در ابتدا اعلام شد دولت می‌خواهد عوارض گوشی مسافرتی را بیشتر کند ولی به نظر می‌رسد در حال حاضر طرح دیگری، یعنی حذف معافیت هشتاد دلاری در دستور کار است.

«بهمن طاهرخانی»، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نسبت به سوءاستفاده از مسافران کربلا برای ورود گوشی همراه قاچاق به داخل کشور هشدار داد و در پی این هشدارها معاون فنی گمرک ایران از حذف معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافری به ایرنا خبر داده است: «بر اساس مصوبه ۲۲ مهر ماه ستاد تنظیم بازار، معافیت ۸۰ دلاری برای واردات گوشی مسافری از این بعد منتفی خواهد شد.»

از سوی دیگر پیش از این حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه مسافری بر اساس ارز رسمی (۴٢٠٠٠ ریال) محاسبه می‌شد؛ اما بر اساس ابلاغیه جدید ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، از این به بعد حقوق و عوارض گمرکی گوشی تلفن همراه مسافری بر اساس نرخ سامانه سنا محاسبه می‌شود.

«مهرداد جمال ارونقی» در این زمینه نیز گفته که اعمال نرخ ارز بر اساس سامانه سنا برای محاسبه حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده گوشی تلفن همراه مسافری از سوی دولت ابلاغ شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • zitanix
    zitanix | ۲۴ مهر ۱۳۹۸

    جمهوری اسلامی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی