ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

DxOMark
تکنولوژی

آیا گوگل با معرفی پیکسل ۴ به مشکل اپل دچار شده است؟

گوگل دیشب طی مراسمی در نیویورک، از پیکسل ۴ رونمایی کرد. از این گوشی به عنوان نماینده دنیای اندروید، انتظارات فراوانی می‌رود، زیرا کیفیت عکاسی پیکسل همواره به عنوان معیاری برای سنجش توانایی عکس‌برداری دیگر ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

گوگل دیشب طی مراسمی در نیویورک، از پیکسل ۴ رونمایی کرد. از این گوشی به عنوان نماینده دنیای اندروید، انتظارات فراوانی می‌رود، زیرا کیفیت عکاسی پیکسل همواره به عنوان معیاری برای سنجش توانایی عکس‌برداری دیگر گوشی‌های اندروید و اخیرا اپل در نظر گرفته می‌شود. این کیفیت بالا باعث شد تا اپل که چند سالی از صدر دنیای عکاسی فاصله گرفته بود، تلاش مضاعفی انجام دهد تا دوباره خود را به سطح استاندارد گوگل برساند. اما به نظر می‌رسد این گوگل باشد که دنباله روی راه اپل باشد؛ آن هم نه در جهت مثبت.

گوگل برای گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ XL، قیمت‌هایی رقابتی در نظر گرفته است. گوشی کوچکتر این خانواده دو نفره، ۸۰۰ دلار و بردار بزرگ‌تر وی، ۹۰۰ دلار قیمت دارند. این قیمت‌ها نسبت به دیگر پرچمداران اندرویدی، رقابتی و بعضا کم تلقی می‌شوند. البته با توجه به این قیمت‌ها دو بار ممکن است به فکر فرو بروید؛ قبل از باز کردن درب جعبه و بعد از باز کردن درب آن.

این کمپانی بزرگ، پیش از باز کردن درب جعبه پیکسل ۴، ضربه فنی را به شما زده است. پایین‌ترین ظرفیت ارائه شده در این گوشی، ۶۴ گیگابایت است و اگر ۱۰۰ دلار اضافه‌تر پرداخت کنید، ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی گیرتان می‌آید. این میزان حافظه در دنیای اندرویدی و به خصوص پرچمداران مضحک است. سامسونگ، وان پلاس و هواوی همگی برای حافظه داخلی پایه از ۱۲۸ گیگابایت شروع می‌کنند و در بعضی موارد (مثل وان پلاس) قیمت گوشی از پیکسل ۴ هم پایین‌تر است.

پیکسل ۴

تنها کمپانی دیگری که باعث می‌شود گوگل به تنهایی در پایین‌ترین رتبه لیست خسیس‌ترین کمپانی‌های سیلیکون ولی قرار نگیرد، (می دانستیم می‌توانید حدس بزنید) «اپل» است. آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس هم به عنوان گوشی‌های «حرفه‌ای» برای کاربران «حرفه‌ای‌تر» تنها با حافظه پایه ۶۴ گیگابایتی و قیمت‌های ۴ رقمی عرضه می‌شوند. مشکل دیگر اینجاست که مشابه همتای کالیفرنیایی خود، گوگل به استفاده از اس‌دی کارت اعتقادی ندارد و اگر نسخه ۶۴ گیگابایتی را خریداری کنید، تا ابد با ۶۴ گیگابایت باید سر کنید؛ دقیقا مشابه اپل.

با این حال تا پارسال نمی‌توانستید به گوگل خرده بگیرید که چرا حافظه پایه پیکسل ۳، از ۶۴ گیگابایت شروع می‌شود. زیرا، تمام خریداران این گوشی از حافظه نامحدود برای ذخیره عکس‌ها و ویدیو‌های خود با رزولوشن اصلی برخوردار بودند. گوگل به نوعی با این کار به اپل دهن کجی می‌کرد (حافظه پایه ۵ گیگابایتی iCloud). اما این رویه با معرفی پیکسل ۳a متوقف شده و حتی اثرات آن به پیکسل ۴ هم رسیده است. البته می‌توان نسبت به پیکسل ۳a کمی آسان گرفت، زیرا آن گوشی ۴۵۰ دلار قیمت داشت در حالی که پیکسل ۴ کمی کم‌تر از ۲ برابر قیمت‌گذاری شده است.

اگر کمی دقت کنید، این طور به نظر می‌رسد که گوگل هم راه اپل را دنبال کرده است و ابزار کاربردی و مورد نیاز ۹۸ درصد کاربران را (پایه نمایشگر حرفه‌ای؟) در نظر نگرفته است. به همین دلیل اوضاع زمانی خراب‌تر می‌شود که درب جعبه را باز کنید.

گوگل تصمیم گرفته است که نه هدفونی در جعبه بگذارد (چه با سیم و چه بی‌سیم) و نه دانگل تبدیل جک ۳.۵ میلیمتری به USB-C (پیکسل ۴ درگاه هدفون ندارد). کاربرانی که می‌خواهند موسیقی گوش بدهند باید از هدفون‌های بی‌سیم استفاده کنند یا از دانگل. البته این حرکت کمی «استراتژیک» است. در مراسم دیشب، پیکسل بادز معرفی شد که به نوعی حکم ایرپاد را برای پیکسل ۴ دارد.

می‌توان این طور تعبیر کرد که کمپانی «متمول» دره سیلیکون، قصد دارد کاربران خود را ترغیب کند که هدفون بی‌سیم ۱۸۰ دلاری پیکسل بادز را خریداری کنند. کاری که هنوز قفل آن برای اپل باز نشده. با این حال اگر قیمت پیکسل بادز را با قیمت گوشی جمع کنید، به اعداد ۹۸۰ دلاری و ۱۰۸۰ دلاری می‌رسید که با آیفون ۱۱ پرو تنها ۱۹ دلار تفاوت دارند.

پیکسل ۴

البته اگر بخواهیم با گوگل روراست باشیم، باید از گیفت کارت ۱۰۰ دلاری که برای پیش‌خرید این گوشی در نظر گرفته شده است هم حرف بزنیم. البته آمازون علاوه بر این گیفت کارت، ۱۰۰ دلار دیگر هم به خریداران این گوشی تخفیف می‌دهد. با این وجود زیاد خوشحال نشوید. دلیل اول اینکه نباید زیاد به هوا بپرید این است که در ایران زندگی می‌کنید و طبیعتا هیچ‌کدام از شرایط بالا، شامل حال شما نمی‌شود.

دلیل دوم این است که گیفت کارت ۱۰۰ دلاری، ۸ هفته بعد از خرید پیکسل ۴ به دست شما می‌رسد و شما تنها چند هفته فرصت دارید تا از آن استفاده کنید. اگر با خود می‌گویید که خب از این ۱۰۰ دلار برای خرید پیکسل بادز استفاده می‌کنم، متاسفیم. پیش از این که پیکسل بادز عرضه شود (۶ ماه دیگر)، مهلت استفاده از گیفت کارت شما تمام شده است.

پیکسل ۴

گوگل دیروز روی کم کردن ردپای خود در رابطه با آلوده کردن محیط‌زیست مانور بسیاری داد. یکی از موضوعات مطرح شده در این رابطه، کم‌کردن ادوات داخل جعبه گوشی بود. شاید بتوان حذف هدفون را در همین راستا در نظر گرفت، ولی قطعا نمی‌توان حذف حافظه ابری نامحدود را جزو کم کردن آسیب‌های وارده به محیط‌زیست دانست.

تا پیش از مراسم دیشب گوگل، می‌توان اینطور گفت که کاربران با خریداری گوشی های پیکسل، نسبت به پول پرداختی خود، ارزش بیشتری دریافت می کنند، اما الان دیگر این طور به نظر نمی‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • dariush eghbali
    dariush eghbali | ۲۴ مهر ۱۳۹۸

    چرانمیگیدآیفون از۶۴گیگ شروع میشه تا۵۱۲گیگ؟
    مگه فقط ۶۴گیگ داره؟بین سه حافظه مشتری انتخاب میکنه ولی گوگل چی؟

    • elshan1234
      elshan1234 | ۲۵ مهر ۱۳۹۸

      چه ربطی داشت

    • Behrad Bahrami
      Behrad Bahrami | ۲۵ مهر ۱۳۹۸

      شما چند سالتونه؟

مطالب پیشنهادی