ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا از نمونه اولیه لباس فضانوردی ماموریت آرتمیس رونمایی کرد

نسل بعد لباس فضانوردی ناسا موسوم به xEMU، بر اساس لباس فضانوردی سرنشینان ایستگاه فضایی بین المللی اما با انعطاف پذیری بالا و در سایزهای مختلف ساخته شده است. ناسا روز سه شنبه ضمن رونمایی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۵ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

نسل بعد لباس فضانوردی ناسا موسوم به xEMU، بر اساس لباس فضانوردی سرنشینان ایستگاه فضایی بین المللی اما با انعطاف پذیری بالا و در سایزهای مختلف ساخته شده است.

ناسا روز سه شنبه ضمن رونمایی از لباس فضانوردی جدید، انعطاف پذیری آن را نمایش داد و به قابلیت چرخش و خم شدن آن در قسمت کمر اشاره کرد که در لباس های نسل قبلی دیده نشده است. کفش های لباس فضانوردی جدید نیز انعطاف پذیر بوده و به فضانورد اجازه می دهد تا به راحتی بر سطح ماه قدم بردارد.

رونمایی ناسا از لباس فضانوردی ماموریت آرتمیس

یکی از چالش های ناسا با لباس های فضانوردی فعلی این است که فقط در سایزهای محدودی موجود بوده و هر فضانوردی نمی تواند آنها را بپوشد. لباس فضانوردی xEMU به خاطر تولید اجزای آن در ابعاد مختلف و همچنین قابلیت تنظیم شدن در قسمت شانه، توسط طیف وسیعی از فضانوردان با سایزهای متفاوت قابل پوشیدن است.

غبار سطح ماه حین فرود فضاپیما روی سطح آن به اطراف پخش شده و وارد تجهیزات و لباس فضانوردی فعلی می شود. این موضوع یکی از چالش های ناسا در ماموریت آپولو بود که با لباس فضانوردی xEMU حل شده. در لباس جدید هیچ زیپ یا کابلی به کار نرفته و اجزای اصلی آن به خوبی درزگیری شده است.

لباس فضانوردی نسل بعد ناسا مقاومت بالایی در دماهای بسیار بالا داشته و فضانورد می تواند به کمک آن ماموریت خود را در دمای منفی 156 درجه تا 121 درجه سانتی گراد انجام دهد.

لباس فضانوردی xEMU

نمونه اولیه لباس فضانوردی xEMU ظاهر زیبایی دارد ولی هنوز مدت زمان زیادی تا آماده شدن آن برای ماموریت باقی مانده. ناسا قرار است سال 2021 یک بازبینی دیگر در این لباس کرده و سپس آنرا در زمینه های مختلف از جمله اتاق خلاء برای شبیه سازی سطح ماه آزمایش کند.

ناسا برای بازگشت به ماه در سال 2024 دو لباس فضانوردی xEMU خواهد ساخت و پس از آن تولید تجاری آن را برای ماموریت های فضایی دیگر آغاز خواهد کرد.

اگر اوضاع برای ناسا و لباس فضانوردی جدید خوب پیش برود، تا دو سال دیگر فضانوردان با این لباس به ایستگاه فضایی بین المللی رفته و یک راهپیمایی فضایی با آن انجام خواهند داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی