ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمند اسبق ناسا: ۴۰ سال پیش، روی مریخ شواهدی از حیات پیدا کردیم

طبق گفته های یکی از دانشمندان اسبق ناسا، این سازمان در دهه ۱۹۷۰ میلادی شواهدی از حیات را روی مریخ پیدا کرده اما آنها را نادیده گرفته است. فرودگرهای وایکینگ یک و دو بیش از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

طبق گفته های یکی از دانشمندان اسبق ناسا، این سازمان در دهه ۱۹۷۰ میلادی شواهدی از حیات را روی مریخ پیدا کرده اما آنها را نادیده گرفته است.

فرودگرهای وایکینگ یک و دو بیش از ۴۰ سال پیش به سطح مریخ فرستاده شدند تا به اکتشافاتی روی سطح این سیاره بپردازند. یکی از برنامه های از پیش تعیین شده برای آنها Labeled Release یا به اختصار LR نام داشت و به موجب آن قرار بود که این ربات ها به دنبال نشانه های حیات روی سطح سیاره سرخ بگردند.

نتایج اکتشافات آنها سال ۱۹۷۶ میلادی به زمین ارسال شد و اینطور نشان می داد که اتفاقاتی روی مریخ در حال رخ دادن است.

گیلبرت لوین، مخترع و مهندسی که ناظر اصلی آن پروژه هم به شمار می رفت حالا بعد از گذشت ۴۰ سال مقاله ای بلند بالا نوشته و در آن از کشف نشانه های حیات روی مریخ خبر داده و مدعی شده که ناسا گفته های دانشمندان را در آن زمان نادیده گرفته است.

شواهد حیات

لوین در این مقاله که در نشریه Scientific American منتشر شده چنین نوشته است:

در تاریخ ۳۰ جولای ۱۹۷۶، نخستین نتایج پروژه LR از مریخ به زمین ارسال شد و شگفتا که نتایج مثبت از آب در آمدند.

با جلو رفتن برنامه، و در نظر داشتن پنج متغیر کنترلی، چهار نتیجه مثبت از فرود گرهای وایکینگ به دست آمد. دیتای به دست آمده شناسایی تنفس میکروبی روی مریخ را نشان میداد. نمودارهای طراحی شده از مریخ بسیار شبیه به نمودارهایی بودند که از تست خاک زمین در پروژه LR به دست آمده بود. به نظر می آمد که ما پاسخ پرسش نهایی را پیدا کرده ایم.

با این حال تلاش ناسا برای پیدا کردن ماده اورگانیک روی مریخ با شکست روبرو شد: منظور در واقع مواد فیزیکی خود حیات است و نه شواهد مربوط به تنفس میکروبی که در پروژه  LR کشف شد. در واقع ناسا به این نتیجه رسید که نتایج به دست آمده از LR ناشی از ماده ای بوده که حیات را تقلید می کرده و نه خود حیات.

از آن زمان تاکنون ناسا پروژه ای مشابه به LR را که صرفا روی پیدا کردن شواهد حیات روی مریخ تمرکز داشته باشد، کلید نزده است.

با این حال لوین باور دارد که آن یافته ها در واقع حکایت از وجود حیات فرازمینی در مریخ داشته اند و ناسا باید برای رمزگشایی از آنها کار بیشتری انجام دهد چرا که حیات فرازمینی می تواند تهدیدی علیه حیات زمینی باشد.

این دانشمند در انتهای مقاله خود از ناسا درخواست کرده که آزمایشی مشابه به LR را در سفر آتی اش به مریخ انجام دهد و از دانشمندان نیز درخواست کرده به بررسی نمونه های ۴۰ سال پیش مریخ بپردازند تا مشخص شود که آیا نشانه ای از حیات داشته اند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲۶ مهر ۱۳۹۸

    پير شده زده به سرش.

    يا اخر عمري هوس شهرت كرده...

    يك عده ام بر اساس همينا تئوري توطئه ميدن

مطالب پیشنهادی