ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

does-having-a-certain-color-car-make-it-an-accident-magnet_4
آموزش خودرو

تاثیر رنگ خودرو در وقوع تصادف رانندگی

خودروهای امروزی در کنار سازه های بهتر و پیشرفته تر، به انبوهی از سیستم های ایمنی مجهز شده اند تا از احتمال تصادف و وقوع سوانح برای آنها کاسته شود. اما آیا می دانستید که ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

خودروهای امروزی در کنار سازه های بهتر و پیشرفته تر، به انبوهی از سیستم های ایمنی مجهز شده اند تا از احتمال تصادف و وقوع سوانح برای آنها کاسته شود. اما آیا می دانستید که در کنار این فاکتورها، رنگ خودرو نیز می تواند جزو عوامل دخیل در تصادف یک خودرو باشد؟

تاکنون تحقیقات مختلفی درباره نقش رنگ بدنه در افزایش احتمال تصادف خودروها انجام شده است. نتایج اکثر این تحقیقات که داده های آنها از حدود 850 هزار سانحه ترافیکی و پایگاه های اطلاعاتی پلیس استخراج شده، حکایت از آن دارند خودروهای مشکی رنگ بیش از بقیه تصادف می کنند.

رنگ خودرو

دلیل این مساله واضح است. خودروهایی که رنگ مشکی دارند، در شرایط نوری گوناگون سخت تر دیده می شوند. طبق یافته های یکی از جدیدترین تحقیقات، در طول روز احتمال تصادف خودروهای مشکی تا 12 درصد بیشتر از خودروهای سفید است. این رقم در زمان طلوع و غروب خورشید و همچنین در طول شب به 47 درصد افزایش می یابد که میزان قابل توجهی است.

BMW-8-Series-Coupe-Sapphire-Black

برای نقره ای که بر اساس آمار کمپانی Kelley Blue Book محبوب ترین رنگ خودرو در جهان به شمار می رود، نتایج متناقضی وجود دارد. یکی از تحقیقاتی که در نیوزیلند انجام شده، این رنگ را به عنوان امن ترین انتخاب کرده است؛ حال آنکه تحقیقی دیگر ادعا می کند احتمال تصادف خودروهای نقره ای تا 10 درصد و احتمال تصادف خودروهای خاکستری تا 11 درصد بیشتر از بقیه است.

mercedes b class

شاید دلیل چنین تناقضی با برداشت های متفاوتی که از طیف رنگ نقره ای و خاکستری وجود دارد، در ارتباط باشد. با این حال تردیدی نیست که امکان دیده شدن طیف های تیره از نقره ای یا خاکستری مثل رنگ مشکی دشوارتر بوده و احتمال تصادف آنها نیز بالاتر است.

با در نظر گرفتن فاکتور دیده شدن، حال بهتر می توان متوجه شد که چرا طبق آمار اکثر تحقیقات خودروهایی با رنگ روشن کمترین تصادف را دارند. همانطور که اشاره کردیم در تحقیق اخیر احتمال تصادف اتومبیل های سفید 12 درصد کمتر از مدل های مشکی رنگ برآورد شده است. اتومبیل های آبی و قرمز هم در مقایسه با مدل های سفید تا 7 درصد بیشتر در معرض تصادف هستند.

does-having-a-certain-color-car-make-it-an-accident-magnet_2

اتومبیل های سبز کمی امن تر از مدل های آبی و قرمز تشخیص داده شده اند، اما از آنجایی که در دامان طبیعت این اتومبیل ها به راحتی با پس زمینه خود ترکیب می شوند، تشخیص آنها برای سایر رانندگان دشوارتر می گردد.

این تحقیق خرید اتومبیل های نارنجی و طلایی را به مشتریان پیشنهاد می دهد، اگر هم فردی بیش از هر چیزی به بحث ایمنی اهمیت بدهد، باید به سراغ خودرویی با رنگ زرد برود، زیرا این رنگ به عنوان مطمئن ترین انتخاب شده است.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲۶ مهر ۱۳۹۸

    دل مردم بايد شاد باشه كه ماشين رنگي رنگي بخرن..

    الان ماشينا همه رنگاي بي حال و روح... مثل صاحباشونن...

    بعدم كمپاني مياد مثلا رنگ بنفشو گرون تر از بقيه ميده، ازونورم چون گرونه كمتر فروش ميره، مشتري هم تو خريد و فروشش به مشكل ميخوره...

    بعد ميگن استقبال نميشه!
    توليد نميكنيم، بعد يكي ام كه ميخواد رنگي بخره نيست اصن?

    حالا زرد بماند كه فقط تاكسي زرد توليد ميشه!

    شما يك خودرو پيدا كن نارنجي داشته باشه، مسي داشته باشه، سبز داشته باشه، آبي و قرمز داشته باشه!!

    فقط نيسان آبي ، آبي توليد ميشه?

  • هیواپناه
    هیواپناه | ۲۶ مهر ۱۳۹۸

    ۹۰درصد ماشینهای ایران سفیده با این حالم آمار تصادفش از همجا بیشتره پس اگه شعور رانندگی و ایمنی ماشین و جاده نباشه رنگ‌ سفید خیلی هم از تصادف جلوگیری نمیکنه.۹۹درصد پرایدهایی هم که وجود داره سفیده .بیسترین آمار تصادف رو هم‌داره .اینکه رنگ‌مهمه واسه ما نیست واسه اروپا و آمریکاست ما فعلا تو ایمنی ماشین موندیم

  • Naser Shabani
    Naser Shabani | ۲۶ مهر ۱۳۹۸

    موقع صافکاری و رنگ هم فقط سفید روغنی رو میتونن خوب در بیارن. بقیه رنگا جالب نمیشه

مطالب پیشنهادی