ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رونمایی باغ‌وحش پاریس از یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین

باغ‌وحش پاریس قرار است روز شنبه یکی از عجیب ترین موجودات زنده را به معرض نمایش بگذارد: نوعی کپک مخاطی زرد رنگ و آمیب شکل که نه چشم دارد و نه مغز اما 720 جنسیت ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

باغ‌وحش پاریس قرار است روز شنبه یکی از عجیب ترین موجودات زنده را به معرض نمایش بگذارد: نوعی کپک مخاطی زرد رنگ و آمیب شکل که نه چشم دارد و نه مغز اما 720 جنسیت داشته و پیدا کردن غذا و مسیریابی را هوشمندانه انجام می دهد.

کارشناسان با الهام گرفتن از فیلم «حباب» (The Blob) که استیو مک‌کوئین در آن نقش آفرینی کرده بود، به این جاندار لقب «حباب» داده اند. «Bruno David»، رییس موزه ملی تاریخ طبیعی فرانسه در پاریس در مورد آن می گوید:

«حباب در حال حاضر یکی از عجیب ترین موجودات روی زمین است. این جاندار میلیون ها سال اینجا زندگی می کرده و ما هنوز ماهیت آن را به طور دقیق نمی دانیم.»

کپک مخاطی مورد بحث با نام علمی «Physarum polycephalum» یا کپک چند سر، جزو یکی از 900 کپک مخاطی است که تاکنون کشف شده و خطری برای انسان ها ندارد. این جاندار از برگ ها و کنده درختان تغذیه کرده و در دسته قارچ ها یا حیوانات قرار نمی گیرد.

کپک مخاطی ملقب به حباب یکی از عجیب ترین جانداران روی زمین است

«Tanya Latty»، پژوهشگر کپک مخاطی از دانشگاه سیدنی استرالیا در مورد حباب می گوید:

«مطالعه کپک های مخاطی شگفت انگیز است؛ چون آنها مغز ندارند ولی به طرزی عجیب می توانند کارهای هوشمندانه ای انجام داده و در مسیرهای پیچ و خم دار راه خود را پیدا کنند. آنها به دقت در تغذیه خود تعادل برقرار کرده و کیفیت غذا و ریسک آن را می سنجند.»

دانشمندان هنوز نمی دانند کپک مخاطی چطور بدون سیستم عصبی می تواند کارهای فوق را انجام دهد. برخی از محققان معتقدند این جاندار به کمک سیگنال های الکتریکی یا با ارسال موج در شاخه های خود، با محیط ارتباط برقرار می کند. مطالعات اخیر نشان می دهند احتمالاً یک مولکول سیگنالی ناشناخته مسئول رفتارهای پیچیده ای است که این جاندار از خود بروز می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۲۶ مهر ۱۳۹۸

    یعنی چه 720 جنسیت دارد؟!!

    • محمرضا طهرانی
      محمرضا طهرانی | ۲۷ مهر ۱۳۹۸

      یه چی بین نر و ماده :|

مطالب پیشنهادی