برای باهوش بودن این ۵ کار را هر روز تمرین کنید

برای باهوش بودن این ۵ کار را هر روز تمرین کنید

برخلاف تصور عموم یادگیری لزوما ذاتی نیست و شما با شنیدن حرف‌های دیگران نمی‌توانید بلافاصله هر چه می‌گویند را بیاموزید.

مغز انسان به مرور زمان به انباری برای اطلاعات اضافه تبدیل می‌شود و نتیجه‌ی آن نیز پایین آمدن قدرت یادگیری است. برای همین است که می‌گویند کودکان آموزش‌پذیری بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند. اما با همه این‌ها، می‌توان با مجموعه‌ای از ترفندها، طرز کار مغز خود را تغییر داد و آن را آماده یادگیری بیشتر کرد.

هر چه بیشتر بخوانید و بیاموزید، باهوش‌تر خواهید بود. به همین خاطر در ادامه این مطلب، ۵ تمرین را به شما آموزش داده‌ایم تا باهوش‌تر از آنچه هستید، بشوید. همراهمان باشید.

۱- صداهای درون خود را خاموش کنید

امان از این صداهای درونی که گاهی بیش از اندازه نظرپردازی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تا آدم صدای طرف مقابل را به درستی بشنود!

شاید برایتان پیش آمده باشد هنگام صحبت با دیگران، صداهایی از درونتان تفسیرهای خودش را ارائه می‌دهد و باعث می‌شود تا شما به خوبی و درست حرف‌های طرف مقابل خود را نشنوید و نتوانید اصل قضیه را به درستی متوجه شوید.

افراد باهوش این طوری هستند که این صداها را نادیده می‌گیرند و همه تمرکز خود را روی صحبت‌های طرف مقابل می‌گذراند.

۲- با خودتان بحث کنید

اگر توان خاموش کردن صداهای مغز خود را ندارید، دست‌کم از آن به نفع خود بهره بگیرید. هر وقت می‌بینید صداهای درونی شما در حال مخالفت کردن با صحبت‌های طرف مقابلتان هستند، از یک راه دیگر برای متقاعد کردن این صداها استفاده کنید. مثلا برایش (برای خودتان) توضیح دهید که صحبت‌های مخاطب درست است و ممکن است او (صدای درونی) اشتباه کند.

بهترین نتیجه این کار این است که از اطلاعات به دست‌آمده می‌توانید سود ببرید. در بدترین حالت هم حداقل آموخته‌اید که قدرت بحث کردن با خود را دارید.

بیشتر بخوانید: با ۱۰ ویژگی مشترک افراد باهوش آشنا شوید

برای باهوش بودن این 5 کار را هر روز تمرین کنید

۳- همیشه کنجکاوی به خرج دهید

برخی از مردم به طور ذاتی کنجکاو هستند، برخی هم نیستند. مهم نیست که جزو کدام دسته از این افراد هستید، می‌توانید همچون یک فرد کنجکاو در جامعه ظاهر شوید و از مزایای آن به نفع خود سود ببرید.

دفعه بعدی که به یک سخنرانی گوش می‌دهید، حداقل ۳ تا ۵ سوال از آن مبحث بیرون بکشید و در گوشه‌ای برای خود یادداشت کنید. سپس برای یافتن پاسخ سوالات به کتاب، مقاله یا گوگل مراجعه کنید.

مزیت این کنجکاوی این است که مدام در حال یادگیری خواهید بود و هر روز می‌توانید بر میزان دانش، مهارت و هوش خود بیفزایید.

۴- ریشه حقایق را پیدا کنید

اطلاعاتی که می‌خوانید یا می‌شنوید را بدون دلیل و سند قبول نکنید. بدون شک هیچ ایده و نظریه‌ای روی هوا مطرح نشده و یک پشتوانه تحقیقاتی و علمی دارد. بنابراین حتی اگر خریدار ایده هم نیستید، سعی کنید ریشه ادعاهای آن را بیابید. این کار باعث می‌شود تا مهارت قیاس کردن و نتیجه‌گیری صحیح و منطبق بر واقعیت را بیاموزید.

۵- تمرکز خود را روی پیام بگذارید نه کسی که پیام‌رسانی کرده!

اکثر ما دچار اثر هاله‌ای هستیم. یعنی همه‌چیز را به هم تعمیم می‌دهیم. مثلااگر فردی از نظر ظاهری جذاب نباشد یا عضوی از حزب مخالف عقاید ما باشد باعث می‌شود تا حرف‌هایش را قبول نکنیم. یا برعکس، کسی که دوستش داریم، یا دوستمان است یا قبولش داریم اگر حرفی هر چند اشتباه بزند، او را قبول خواهیم داشت.

افراد باهوش یاد گرفته‌اند که از این دام فرار کنند و گرفتارش نشوند. آنها روی اصل حرف، ایده، نظریه و پیام تمرکز می‌کنند و خود را اسیر ظواهر و قضاوت‌های پیشین نمی‎کنند.

با ندیده گرفتن فرد و اعتقادات او می‌توانید اطلاعاتی که ارائه می‌دهد را بسیار بهتر درک کنید.

بیشتر بخوانید: شما بسیار باهوش‌تر از تصور خود هستید حتی اگر خودتان باور نداشته باشید

منبع: inc
بدون نظر

ورود