ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیماری محصولات زراعی
علمی

مورچه‌ها از محصولات زراعی در برابر بیماری حفاظت می‌کنند

شاید بعضی باغبان ها تمایلی به احاطه شدن گیاهانشان توسط مورچه ها نداشته باشند اما بر اساس تحقیقی جدید مورچه ها همچون نگهبان از  محصولات زراعی در برابر بیماری ها حفاظت می کنند. مورچه ها ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

شاید بعضی باغبان ها تمایلی به احاطه شدن گیاهانشان توسط مورچه ها نداشته باشند اما بر اساس تحقیقی جدید مورچه ها همچون نگهبان از  محصولات زراعی در برابر بیماری ها حفاظت می کنند.

مورچه ها در کلونی ها شلوغی زندی می کنند و پیوسته با هم ارتباط نزدیکی دارند. در چنین جوامعی شیوع سریع بیماری می تواند جان تمامی اعضا را به خطر بیندازد اما مورچه ها با کناره گیری از کلونی در صورت بیماری و ترشح آنتی بیوتیک از غدد خاص خود این خطر را به حداقل می رسانند. علاوه بر این باکتری های مفید و دارای آنتی بیوتیکی را روی پاهایشان پرورش می دهند که حین تردد به گیاهان هم منتقل می شود.

بیماری محصولات زراعی

پیش از این ثابت شده بود که در صورت گردش مورچه ها در باغ شدت دو بیماری باکتریایی در میان درختان تا حد چشمگیری کاهش می یابد. محققان دانشگاه «Aarhus» دانمارک با توجه به همین شواهد مطالعاتی انجام داده اند که نشان می دهد مورچه ها دستکم قادر به کاهش عوارض ناشی از ۱۴ بیماری محصولات زراعی هستند. به صورت میانگین حضور این حشرات در مزارع سطح شیوع پاتوژن ها را تا ۵۹ درصد کاهش داده است.

به گفته یکی از محققان این پروژه به نام Joachim Offenberg هنوز سازوکار درمان گیاهان توسط مورچه ها کاملا روشن نشده اما نشانه هایی از آن وجود دارد:

شکی نیست که مورچه ها حین حرکت برای مسیریابی از غددشان فرومون ترشح می کنند. این فرومون ها از خواص آنتی بیوتیکی برخوردارند در نتیجه ممکن است درمان گیاهان مدیون همین ترشحات باشد.

شاید امکان استخراج انبوه این ماده آنتی بیوتیک از مورچه وجود نداشته باشد اما محققان امیدوارند با الگوبرداری از آن موادی سازگار با محیط زیست را تولید کنند که در جلوگیری از تخریب محصولات زراعی توسط باکتری های مضر کاربرد داشته باشند.

 

تماشا کنید: با Antbo آشنا شوید؛ رباتی شبیه به مورچه که خودتان آن را می سازید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • matindf hosinpourffgg
    matindf hosinpourffgg | ۳۰ مهر ۱۳۹۸

    با عرض سلام و خسته نباشید و همچنین تشکر بابت مقالات بسیار کاربردی شما، خط اول پاراگراف دوم اشتباه تایپی داره لطفا اصلاح کنید، ممنون

مطالب پیشنهادی